Administratorul The Office: 90% dintre chiriași și-au plătit obligațiile la timp

Administratorul The Office: 90% dintre chiriași și-au plătit obligațiile la timp

Majoritatea chiriașilor și-au respectat obligațiile contractuale față de proprietarii clădirilor de birouri administrate de Colliers International în primul semestru chiar dacă în unele spații au rămas neocupate o perioadă, pe fondul stării de urgență.

Ponderea chiriașilor care și-au plătit la timp datoriile a rămas, în medie, constantă comparativ cu aceeași perioadă din 2019, de aproape 90%, în ciuda efectelor pandemiei asupra activității lor.

„Chiriașii din clădirile de birouri de clasă A confirmă bunele intenții și practici în raport cu obligațiile pe care și le-au asumat. Respectarea acestor obligații vine și ca efect al globalizării, companiile care fac parte din grupuri internaționale putând continua fără probleme operațiunile locale câtă vreme companiile mamă au rezistat mai ușor efectelor pandemiei. Ca parte a planurilor de continuitate, multe companii au prevăzut bugete care să acopere anumite riscuri operaționale, astfel că majoritatea au putut opera cu impact minim asupra cheltuielilor deja contractate, cum sunt chiriile”, explică Alexandru Atanasiu, associate director în Colliers International.

Pe piața birourilor există semnale că obligațiile contractuale, ce includ chiria, utilitățile și costurile cu serviciile, vor continua să fie respectate și achitate la termen de către chiriași în perioada următoare chiar dacă există incertitudini privind acest sector și așteptări că va trece prin transformări importante în următorii ani, cel puțin din perspectiva balanței dintre lucrul de la birou și lucrul de acasă.

Chiriașii din spațiile industriale administrate de Colliers au încercat în cea mai mare parte să-și plătească la timp obligațiile, deși există diferențe în ceea ce privește numărul de companii care au putut respecta toate obligațiile contractuale în prima jumătate din acest an comparativ cu aceeași perioadă din 2019.

Dacă în cazul unor proiecte au existat chiriași mai afectați, fiind nevoiți să întârzie obligațiile de plată (facilități de producție), la altele a fost înregistrată o rată mai ridicată de companii care au plătit la timp (facilități de depozitare), comparativ cu anul trecut sau chiar proiecte în care acest lucru s-a întâmplat în cazul tuturor chiriașilor.

Chiriașii spațiilor de retail aflate la parterul clădirilor de birouri de clasă A au fost, în mod explicabil, cei mai afectați în ultima perioadă. Acest fapt s-a tradus într-o scădere a numărului de retaileri care au putut să-și respecte obligațiile contractuale față de proprietarii spațiilor de birouri administrate de Colliers International.

„Vorbim în special de spații care au fost închise în ultima perioadă, ceea ce a pus presiune pe chiriași și s-a reflectat asupra încasărilor din chirii ale proprietarilor. Pe măsură ce angajații revin la birou, e posibil ca și diferențele la nivelul numărului de chiriași de retail care reușesc să-și plătească obligațiile la timp să se atenueze semnificativ”.

Proprietarii de spații de birouri au fost însă deschiși să găsească soluții, împreună cu chiriașii de retail de la parterul clădirilor astfel încât revenirea să fie cât mai rapidă. Printre acestea s-au numărat amânări la plata chiriei. Alte măsuri concrete ar putea fi stabilite în perioada următoare, odată ce evoluția pieței se mai clarifică.

Colliers administrează 550.000 mp de spații industriale și de birouri, incluzând proiecte ca The Office Cluj-Napoca, Vox Technology Park Timișoara, Equilibrium, Business Garden, The Bridge, Hermes, din capitală.

Comenteaza