Aeroportul Cluj, interesat să intre în acţionariatul TAROM

Aeroportul Cluj, interesat să intre în acţionariatul TAROM
Regia autonomă subordonată Consiliului Judeţean ar putea achiziţiona de la bursă un pachet de acţiuni la compania naţională de transport aerian, pentru a putea negocia mai bine tarifele cu operatorul aerian.

Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca (AICN) va cumpăra pachete de acţiuni la companii aeriene şi aeroporturi pentru a-şi mări puterea de negociere cu acestea şi pentru a se impune în managementul lor, a anunţat directorul regiei clujene, David Ciceo. Noua strategie va debuta prin procesul de privatizare a TAROM.

"Planul nostru este să cumpărăm acţiuni la cât mai multe companii aeriene pentru a ne spori puterea de negociere de noi trasee şi frecvenţe cu acestea. Avem aprobare de la Consiliul Judeţean (CJ) Cluj pentru a achiziţiona acţiuni la TAROM, probabil un pachet mai mic. Totodată, vom cumpăra acţiuni la toate aeroporturile pe care Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) le va scoate la vânzare. Strategia aceasta este în concordanţă cu ideea de regionalizare care se impune tot mai mult. Avem în vedere în primul rând aeroporturi din zonă, precum Oradea, Baia Mare, Târgu-Mureş, Braşov, unde am putea asigura chiar managementul, însă nu le excludem nici pe celelalte din ţară, în cazul în care consiliile judeţene vor decide aceasta", a declarat David Ciceo, la REALITATEA FM Cluj.

"În România este o oportunitate pentru că, fiind scoase la bursă, oricine va putea să cumpere acţiuni TAROM. Pentru AICN e mai degrabă vorba despre o operaţiune de imagine decât una de investiţie: să zicem că va cumpăra un pachet de 3%, dar tot MTI va deţine controlul TAROM. Multe state din zonă vor să îşi privatizeze companiile aeriene: au încercat Cehia, cu Czech Airlines, Polonia, cu LOT, şi nu au reuşit, deşi acestea erau mult mai atractive. Să nu uităm că TAROM a avut o pierdere de 250 de milioane de lei în 2011. Acum câţiva ani cei de la MTI sperau să scoată 20 de milioane de euro din pachetul de 20%; între timp şi-au redus pretenţiile la 7-8 milioane. TAROM are nevoie în primul rând de un management performant şi de o resursă umană adecvată. Dacă ar prelua Lufthansa managementul ar fi altceva", susţine Călin Bârsan, administrator al portalului Aviaţia Civilă Cluj.

Totuşi, specialistul crede în strategia Clujului de a administra aeroporturi din zonă. "David Ciceo este un manager cu viziune, dar nu ştiu cât îl ajută resursa umană. O administrare comună a aeroporturilor din Cluj şi Mureş sau a altuia din zonă e nu doar oportună, ci şi necesară. În schimb, nu cred că AICN ar avea un cuvânt greu de spus în managementul celui din Craiova sau să schimbe strategia de transformare a aeroportului din Otopeni într-un hub, cum se doreşte de la Bucureşti", consideră Bârsan. TAROM va fi privatizată în iunie, termenul pentru publicarea prospectului pentru vânzarea a cel puţin 20% din acţiuni fiind luna mai, se precizează într-un document al Fondului Monetar Internaţional (FMI). La scurt timp de la vânzarea pachetului, vor fi numiţi membrii consiliului de administraţie şi managerul privat.

În 2011 MTI a semnat cu asocierea dintre societăţile de servicii de investiţii financiare Carpatica Invest şi Swiss Capital contractul pentru intermedierea ofertei publice secundare de vânzare a 20% din acţiunile TAROM, prin Bursa de Valori Bucureşti. Documentul FMI arăta că transportatorul trebuie să aibă un program de restructurare cu măsuri privind rutele şi structura flotei, reduceri de costuri prin renegocierea contractelor, reduceri voluntare de personal, iar, pe de altă parte, sporirea veniturilor prin strategii alternative de vânzări şi optimizarea politicilor de preţuri, prin dezvoltarea de strategii pentru liniile noi spre Europa de Est în colaborare cu partenerii SkyTeam şi vânzarea de produse marca TAROM.

252.000.000 de lei

reprezintă pierderea înregistrată de TAROM în 2011, faţă de un deficit de 332 de milioane în anul precedent.

Călin POENARU, Cosmina FERNOAGĂ

 

 

Comenteaza