Afacere de garaj la Cluj: șosete tricotate colorate. Made in Romania

Afacere de garaj la Cluj: șosete tricotate colorate. Made in Romania

Trei tineri clujeni au demarat un business cu șosete tricotate. Iar pentru că au aflat că multe afaceri de succes au început în garaje și-au amenajat și ei unul.  

The Happy Toe este povestea unor prieteni de 20 de ani care au fondat o afacere cu șosete colorate, prezente pe piață de patru ani. Proiectul românesc, tricotat digital de la Cluj-Napoca, are planuri de viitor aici, spun fondatorii Ionuț Dâmbu, Sorina și Constantin Bindea.

Cei trei au deschis, în 2017, un magazin online cu șoșete colorate, după un an de schițe, planuri și refuzuri din partea fabricilor de a tricota șosete complexe ca design și într-o serie foarte mică, potrivit Retail.ro. „Ne-am dorit ca acest produs să fie realizat în România. Șosetele sunt produse de necesitate ciclică, de care toată lumea are nevoie. Am luat un produs mic și util la care i-am adăugat veselie”, povestesc fondatorii.

Ei au experiență în marketing, fotografie, management, IT, mai ales în dezvoltarea de jocuri casual pentru copii și jocuri pentru platformele mobile. Experiența din IT i-a ajutat să optimizeze munca în designul șosetelor.

Modelele sunt realizate digital, într-o aplicație creată de ei, pentru a avea o idee mai bună asupra produsului final. În platformă se aleg culorile, se testează diverse combinații până iese designul dorit. Apoi se face o fișă a șosetei, cu specificații tehnice, se calculează un necesar de fire ce trebuie comandate și se dă în producție la fabrică.

Mica afacere a început cu 15.000 de euro în primul an și a ajuns la o investiție de 50.000 de euro. Pentru a se putea dezvolta și a putea avea un flux continuu de stocuri și producție ar mai fi nevoie de cel puțin 100.000 de euro. Ei colaborează cu trei fabrici din România și mai discută cu încă patru, pentru a diversifica gama de produse. Acum se produc la Elca Câmpina, Laboratorul de Șosete Craiova, Adventus Aiud.

Antreprenorii ar scoate un preț mai mic în alte țări. „Producția în România ajunge la un preț dublu pe pereche față de Turcia. Ne-ar fi mult mai simplu să producem cantitate dublă cu același capital. Am ales calea mai complicată pentru că suntem idealiști. Un alt dezavantaj ar fi că unii mai compară produsele noastre cu ceea ce văd prin supermarketuri, unde predomină o altă categorie de produse, cu costuri mult mai mici de producție”.

Întrebați dacă și-ar muta producție în altă țară, răspunsul este ferm: „Categoric nu. Suntem ferm convinși că se poate face orice și în România”. Sediul lor este acasă, în Cluj-Napoca, iar depozitul, în curte, într-un container. „Am auzit noi că toate afacerile de succes au pornit dintr-un garaj, așa că ne-am luat și noi unul”. În lunile de sezon, octombrie-martie, au în medie 400 de comenzi lunar pe magazinul online, la care se adaugă și cele angro: corporate, magazine partenere și distribuitori internaționali.

Pandemia le-a răpit timpul alocat dezvoltării afacerii. Au decis să amâne colecția nouă și să rămână cu modelele și stocul pe care le aveau deja. Șosetele lor se găsesc online și în câteva magazine fizice, în rețeaua Cărturești și în unele magazine mici independente (boutique stores). Anul 2020 s-a încheiat cu afaceri de 300.000 de lei, iar pentru 2021, compania estimează 500.000 de lei.

Pentru anul acesta, planul este să aibă un flux continuu de stocuri, o gamă mai diversificată și fabrici partenere care să producă acest stoc la nivelul de calitate pe care îl doresc. Apoi să își eficientizeze costurile de promovare, să scadă prețurile șosetelor, să extindă lista de magazine partenere și distribuitori la nivel național.

Comenteaza