Afacerile cu cozonaci bat recordul istoric

Afacerile cu cozonaci bat recordul istoric
Sezonul de Crăciun va fi cel mai bun din ultimii 10 ani pentru producătorii de cozonaci din România, business-ul cu acest produs urmând să le ridice cifra de afaceri anuală peste 1,5 miliarde de lei.

Pe piaţa românească activează 50 de companii producătoare de cozonaci, cele mai multe fiind înfiinţate în 1994, iar cele mai vechi şase firme din domeniu apar în statistici încă din 1991, potrivit datelor companiei de consultanţă KeysFin.
 
Afacerile firmelor producătoare, printre care cele mai cunoscute sunt Vel Pitar şi Boromir Ind, au evoluat în ultimii ani de la 1,1 miliarde de lei în 2011 la 1,4 miliarde în 2015, iar perspectivele anului 2016, având în vedere datele financiare parţiale, indică faptul că, în premieră, se va depăşi graniţa de 1,5 miliarde de lei. 
 
„Statistica ia în calcul numai firmele care au declarat legal producţia acestui tip de produs. Există o marjă statistică ridicată, având în vedere că, în preajma sărbătorilor de Paşte sau de Crăciun sunt foarte mulţi producători de panificaţie care îşi reorientează producţia către cozonac, pască şi alte specialităţi”, afirmă analiştii KeysFin. 
 
Afacerile cu cozonaci sunt un business cu potenţial, dovadă că profitabilitatea firmelor producătoare s-a dublat în intervalul 2011-2015 de la 36,4 la 82,2 milioane de lei. Numărul salariaţilor din acest sector a avansat, în perioada analizată, de la 10.383 la 11.182. Dintre cei 50 de producători luaţi în calcul de KeysFin, numai trei se află în insolvenţă. 
 
În perioada sărbătorilor de iarnă, patiserii şi brutari mizează pe un consum de aproape 10 milioane de cozonaci. Potrivit Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase, consumul de cozonaci a crescut în fiecare an cu 1 milion de bucăţi, de la 7,3 milioane în 2014, la 8,1 milioane în 2015. 
 
„În condiţiile în care condiţiile economice s-au îmbunătăţit, iar românii şi-au văzut veniturile în creştere în 2016, un avans semnificativ în privinţa producţiei este posibil să fie atins, mai cu seamă că şi exporturile de cozonaci au început să conteze tot mai mult în business-ul producătorilor”, afirmă analiştii. 
 
Potrivit ROMPAN, cozonacul romanesc are succes la export în Germania, Marea Britanie, Spania şi Italia, acolo unde sunt comunităţi importante de români. Statisticile patronatului, din care fac parte 300 de societăţi, arată că patiserii români domină piaţa autohtonă în faţa importurilor, 80% dintre consumatori preferând cozonacii tradiţionali.

Informaţiile sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare privind societăţile comerciale şi persoanele fizice active din România.

Comenteaza