Afacerile şi evenimentele aduc turişti la Cluj

Afacerile şi evenimentele aduc turişti la Cluj
Numărul de sosiri în structurile de primire turistică din judeţ au crescut cu 10.000 în primul trimestru faţă de perioada precedentă a anului trecut.

 

Cei mai mulţi clienţi care asigură activitatea hotelierilor clujeni vin pentru afaceri în oraş sau în regiune, iar speranţa turismului local ar fi nişa turismului de evenimente, spun jucătorii din domeniu.

În primul trimestru din 2012 au fost înregistrate în structurile turistice din judeţ 56.397 de sosiri, în vreme ce în aceeaşi perioadă a acestui an numărul lor a ajuns la 66.824, arată Direcţia Regională de Statistică. Românilor le revin 45.604 de sosiri în primul trimestru din 2012. În primele trei luni din 2013, numărul de sosiri ale turiştilor români a crescut la 56.676, dar cele înregistrate de străini au scăzut uşor, la 10.148. Cei mai mulţi vizitatori au stat în hoteluri (ducând numărul de sosiri în astfel de structuri la 45.132 în T1 din 2012 şi la 48.490 în T1 2013), restul de turişti fiind cazaţi în pensiuni turistice şi agroturistice sau în vile. Cei mai mulţi străini au venit în primele trei luni ale anului trecut din Germania (cu 1.912 sosiri), Italia (1.687), Ungaria (1.357), Marea Britanie (770) şi Franţa (715). În 2013, topul arată diferit şi este condus de Italia (cu 1.791 de sosiri), urmată de Ungaria (1.543), Germania (1.361), Franţa (759) şi Spania (613).

Tarifele hotelurilor din Cluj-Napoca s-au redus cu până la 25% în ultimii ani, unele unităţi au fost închise pentru a fi reconvertite în afaceri mai profitabile, iar alţi investitori cu planuri în domeniu au renunţat ori şi-au amânat proiectele. Cu toate acestea, au fost înregistrate şi intrări de jucători noi, cea mai importantă fiind marcată la început de vară prin deschiderea primului Hilton din Cluj, o unitate Hampton de 109 camere. Proprietarii unui hotel deschis în centru de doi ani se declară mulţumiţi de activitatea de pe piaţa clujeană. „Am ajuns la un grad de ocupare de 85%. Se lucrează, există clienţi şi senzaţia noastră este că oraşul se mişcă, în ciuda impresiei generale că afacerile nu mai merg", spune Augustin Abrudan, directorul societăţii Beyfin România, care deţine un hotel de 4* în Piaţa A. Iancu.

Cea mai mare parte a clienţilor vin pe filieră de afaceri, iar o mare componentă este asigurată şi de turismul de tranzit. Există clienţi care se cazează pe termen scurt la Cluj, sosiţi prin aeroportul din oraş, însă au ca destinaţie o altă zonă din Transilvania. „Avem clienţi care vin pentru afaceri în Cluj, dar mulţi care sunt preluaţi de aici pentru a ajunge în alte zone, în Alba, Sălaj, Bistriţa. Important e că revin: clienţi care veneau în noiembrie-decembrie, să testeze piaţa, se întorc acum, deci zona e de interes. Poziţia hotelului nostru în zona centrală e un mare avantaj", a menţionat Abrudan.

Nefiind o destinaţie turistică, unii se prezintă la Cluj pentru evenimente, arată Lucia Morariu, proprietar al agenţiei Eximtur. „Cei mai mulţi turişti care vin în Cluj pentru alte motive decât de afaceri, vin pentru evenimente, gen Festivalul Internaţional de Film Transilvania sau Zilele Clujului, care anul acesta a avut mai multe manifestări. Cei care ies din oraş merg până la Salina Turda. Clujul nu e destinaţie de turism; organizarea de evenimente e principala formă de creştere a activităţii în acest sector", a subliniat Morariu.

Cum sunt înregistraţi turiştii

Sosirea unui turist într-o structură de primire cu funcţiuni de cazare se înregistrează atunci când o persoană este înscrisă în registru pentru a fi găzduită una sau mai multe nopţi. În fiecare structură de primire turistică cu funcţiuni de cazare turistică se consideră o singură sosire pe turist, indiferent de numărul de înnoptări rezultate din şederea sa neîntreruptă.

 

Comenteaza