Aleșdul nu mai așteaptă Autostrada Transilvania. Pe unde va devia traficul de pe relația Cluj - Oradea

Aleșdul nu mai așteaptă Autostrada Transilvania. Pe unde va devia traficul de pe relația Cluj - Oradea
Aleșdul nu mai așteaptă Autostrada Transilvania. Pe unde va devia traficul de pe relația Cluj - Oradea
Aleșdul nu mai așteaptă Autostrada Transilvania. Pe unde va devia traficul de pe relația Cluj - Oradea

Până să se termine Autostrada Transilvania, "șeful" Bihorului, Ilie Bolojan, a decis ca orașul prin care trece acum traficul greu de pe relația Oradea - Cluj-Napoca să aibă variantă de ocolire.

Un pas important pentru realizarea drumului ocolitor al orașului Aleșd a fost făcut, Consiliul Județean (CJ) Bihor aprobând indicatorii tehnico-economici ai studiului de fezabilitate. Lungimea acestui drum ocolitor este de 6 km.

Valoarea estimată a întregului proiect, inclusiv exproprierea terenurilor pe care se va realiza noul drum, este de 25 de milioane de euro. Varianta care a fost aprobată a fost impusă de condițiile de finanțare și de topografia locului. Noul drum va decongestiona tranzitul orașului Aleșd pe relația Oradea - Cluj și va genera o zonă de dezvoltare pentru oraș.

În etapa următoare, după ce proiectul va fi avizat la nivel guvernamental, având finanțarea asigurată, se va trece la organizarea procedurilor de licitație în vederea selectării unui constructor și, în paralel, la cele privind exproprierea.

Autostrada trebuia să fie gata de 10 ani

CJ Bihor a aprobat indicatorii tehnico-economici ai studiului de fezabilitate (SF) pentru varianta de ocolire Aleșd și a aprobat culoarul de expropriere a terenurilor de pe traseul centurii. Valoarea totală a lucrărilor, conform, este de 121.132.732 de lei, inclusiv taxa pe valoarea adăugată.

Finanțarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. La începutul anului, CJ Bihor a avizat cea de-a treia variantă a traseului pentru șoseaua de centură, votată și de către Consiliul Local Aleșd.

"Acest traseu, de 5,9 km, este cel care a obținut în urma unei analize multicriteriale realizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, cel mai mare punctaj, fiind investiția cu cele mai reduse costuri, realizabilă în termenul cel mai scurt și cu cele mai mici cheltuieli de întreținere și operare", conform conducerii CJ Bihor. 

„Varianta care a fost aprobată a fost impusă de condițiile de finanțare și de topografia locului. Noul drum va descongestiona tranzitul orașului Aleșd pe relația Oradea – Cluj și va genera o zonă de dezvoltare pentru oraș. În etapa următoare, după ce proiectul va fi avizat la nivel guvernamental, având finanțarea asigurată, se va trece la organizarea procedurilor de licitație în vederea selectării unui constructor și, în paralel, la cele privind exproprierea. Ne propunem ca până în luna septembrie să demaram licitația pentru  proiectare și execuție. În primăvara anului viitor vom începe efectiv lucrările, în așa fel încât acestea să se termine până la 1 decembrie 2023”, a precizat Ilie Bolojan.

Varianta de ocolire Aleșd reprezintă o alternativă de traseu pentru șoferii care tranzitează localitatea pe DN1, unde există reale probleme de trafic. Totodată, centura intersectează drumul județean DJ 764 Beiuș  – Aleșd și îl descarcă de traficul greu cu mărfuri provenind de la două fabrici din zonă.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte, București – Brașov și Brașov – Cluj-Napoca – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.

Locuitor din Aleșd: "Va muta doar traficul din centru"

"Centura de ocolire Aleșd Sud nu ocolește orasul, doar mută traficul din centru, într-o zonă rezidențială la 130 metri de blocuri, va avea trei giratorii (la 3,7 km) care nu ajută deloc la fluidizarea traficului. Costul va fi de 4,16 milioane de euro pe kilometru, la 2 benzi", susține un aleșdean.

Comenteaza