Update Amendă imensă primită de asigurători: 53 de milioane de euro. Consiliul Concurenței: s-au înțeles la scumpirea RCA

Amendă imensă primită de asigurători: 53 de milioane de euro. Consiliul Concurenței: s-au înțeles la scumpirea RCA

Consiliul Concurenţei din România (CCR) a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR) cu 246 de milioane de lei pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).

În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz - Ţiriac Asigurări, Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări, Carpatica Asig, Euroins România Asigurare-Reasigurare, Generali România Asigurare Reasigurare, Groupama Asigurări, Omniasig Vienna Insurance Group şi Uniqa Asigurări au participat la un schimb de informaţii sensibile  comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA.

Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei.

„Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele CCR.
Cine a primit amendă
  • Allianz-Ţiriac 43.442.939 lei
  • Asirom      36.970.408 lei
  • Astra      22.037.026 lei
  • Carpatica     26.858.238 lei
  • Euroins    6.346.453,60 lei
  • Generali  21.445.106 lei
  • Groupama   35.378.902 lei
  • Omniasig  40.529.090 lei
  • Uniqa 13.570.597 lei
  • UNSAR  160.436 lei

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii. În cazul Astra şi Carpatica, CCR a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.

„Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor. 

Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi cu Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA” , a mai spus Chirițoiu.

CCR s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care au fost preluate în legislaţia primară şi secundară.

Acestea sunt introducerea posibilităţii de compensare directă; luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul; utilizarea tehnologiilor de tip "telematics" în determinarea primei RCA; asigurarea accesului la cazierul șoferului; declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului în vederea evaluării mai precise a riscului de daună.

În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici); rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

Autoritatea de Concurenţă va colabora cu toţi actorii din acest sector, astfel încât odată cu alinierea la prevederile UE unele aspecte care creează îngrijorări să fie eliminate prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări pe care le-a făcut şi care nu au fost preluate.

Prima este ca poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de 1-12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice (să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă iar apoi au uitat să o reînnoiască).

CCR a mai propus introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

Uniqa va contesta decizia 

"Prin activitățile întreprinse, compania a acționat numai în conformitate cu condițiile legii precum și în conformitate cu interesele clienților săi, iar Uniqua Asigurări va contesta decizia, considerând acuzațiile ca fiind nefondate. Compania își asigură clienții că în perioada 2012-2016 politica sa de tarifare RCA a fost bazată exclusiv pe strategia independentă de afaceri a companiei, pe studii actuariale complexe, date istorice legate de daunalitatea pe segmente de risc și expertiză tehnică specifică.

În această perioadă, pe segmentul de RCA, Uniqa Asigurări a susținut constant pierderi însemnate, uneori aproape de dublul mediei pieței. În majoritatea anilor din perioada respectivă, daunele plătite pe acest segment au depășit încasările din RCA, Uniqa Asigurări primind în mod constant infuzii de capital din partea acționariatului său pentru a acoperi aceste pierderi. Începând cu 2014, Uniqa Asigurări a traversat o perioadă de schimbări majore în ceea ce privește strategia de vânzare, produse și servicii care a vizat balansarea portofoliului și limitarea pierderilor.

Uniqa Asigurări a adoptat o politică prudentă în ceea ce privește expunerea pe segmentul RCA în contextul în care, în ultimii ani, acest segment s-a confruntat cu un aflux de daune și a decis creșterea expunerii pe linii de business profitabile, valorificând potențialul de creștere al claselor de asigurări non-motor și asigurări de viață. Pe segmentul RCA, societatea s-a axat pe diferențierea acestui produs în termeni de calitate, Uniqa Asigurări având unul dintre cele mai scurte termene de plată a daunelor și cea mai mare rată de onorare a acestora în termenul legal", conform conducerii companiei.

“Întreaga noastră activitate se desfășoară conform legislației în vigoare și în spiritul transparenței totale, promovând atât pe plan intern, cât și extern onestitatea, moralitatea și atitudinea deschisă și proactivă. În acest sens, Uniqa Insurance Group și Uniqa Asigurări au derulat proiecte interne de combatere a fraudelor și de promovare a bunelor practici în rândul angajaților, fiind un partener de încredere al clienților săi”, a declarat Franz Weiler, CEO al Uniqa Asigurări.

Comenteaza