Antreprenorii din Cluj sunt cei mai optimiști din România

Antreprenorii din Cluj sunt cei mai optimiști din România
Cei mai optimişti în ceea ce priveşte evoluţia economică a României se dovedesc a fi antreprenorii din Cluj (37%), urmaţi de cei din Timişoara (35%). La polul opus se situează antreprenorii din Piteşti (12%).

85% dintre întreprinzătorii care au participat la studiul “Barometrul antreprenorilor” 2016 spun că afacerile companiei lor vor creşte în acest an, însă jumătate dintre cei chestionați consideră că România mai are nevoie de 10 ani pentru a dezvolta un mediu de business prietenos.

25% dintre antreprenorii participanţi la sondajul inițiat de Raiffeisen Bank se aşteaptă în acest an la o creştere între 10 şi 20% a cifrei lor de afaceri, iar cei mai optimişti la acest indicator sunt ieşenii (91%), urmaţi de cei din Constanţa şi din Cluj (86%), Timişoara (83%) şi Piteşti (80%).

55% dintre antreprenori vor apela la credite bancare pentru a-şi finanţa afacerea în următoarele 12 luni, în scădere comparativ cu anul trecut, când 69% spuneau că vor apela la această sursă de finanţare. 

Antreprenorii iau în considerare în 2016 o mai mare varietate de surse de finanţare pentru afacerile lor: 21% se gândesc să acceseze fonduri europene, 3,5% au în vedere să apeleze la investitori strategici şi 5% vizează ajutoare de stat sau programe guvernamentale. Finanţarea prin piaţa de capital nu a fost votată ca opţiune de nici unul dintre antreprenori.

La capitolul încrederea în direcţia în care merge economia românească, 29% dintre antreprenori spun că au încredere, în scădere accentuată faţă de 2015 (56%); peste 51% se declară „oarecum încrezători”, iar 18% nu cred că economia României merge în direcţia bună (anul trecut doar 4% se declarau neîncrezători). 

Ca riscuri ale afacerii, 33% sunt îngrijoraţi de situaţia economică şi politică din România, în timp ce de instabilitatea politică la nivel regional sau global sunt preocupaţi 27%. Volatilitatea pieţelor de materii prime şi a pieţelor valutare a fost considerată de 22% dintre antreprenori drept riscul major, iar 12% au menţionat situaţia economică şi politică din Uniunea Europeană.

Pentru prima dată, între dificultăţile menţionate apare recrutarea forţei de muncă, educaţia şi formarea ei. Majoritatea antreprenorilor consideră mentoratul ca un factor important pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, însă doar 30% fac efectiv acest lucru.  

Raiffeisen Bank a organizat a două ediţie a întâlnirilor „Arena afacerilor” în Timişoara, Cluj, Piteşti, Iaşi, Constanţa. Seria de evenimente a fost organizată sub forma unor discuţii interactive pe teme ca modalităţi şi oportunităţi de finanţare, reuşite şi dificultăţi în afaceri, reglementări fiscale, percepţia asupra evoluţiei economiei româneşti și a mediului antreprenorial.

După fiecare eveniment, Raiffeisen a luat pulsul mediului antreprenorial local, participanţii fiind invitaţi să răspundă la un chestionar, pe baza căruia a fost realizat un barometru al mediului antreprenorial din România. 

 

Propuneri pentru îmbunătățirea mediului de business

•    scăderea impozitării muncii

•    asigurarea stabilităţii mediului de reglementare şi fiscalizare

•    simplificarea reglementărilor referitoare la afaceri şi la stabilirea obligaţiilor fiscale

 

Inițiative de promovare a spiritului antreprenorial

•    Programe guvernamentale pentru start-up-uri şi antreprenori

•    Dezvoltarea de incubatoare/acceleratoare de afaceri sau programe de accelerare

•    Programe specifice de training pe industrii

•    Întâlniri şi workshop-uri pentru antreprenori

 

Sursa: "Barometrul arena afacerilor 2016"

Comenteaza