Apel la ruperea contractelor de pe autostrăzile Clujului

Apel la ruperea contractelor de pe autostrăzile Clujului
Filmare aeriană cu șantierul Autostrăzii Sebeș - Turda | Foto: Ziarul Unirea

Constructorii care nu lucrează pe autostrăzile menite să conecteze Clujul de județele Mureș și Alba trebuie să fie îndepărtați de urgență, susține un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.  

“Pe șantierele Autostrăzii Transilvania (A3) se lucrează doar când se anunță vizite importante, precum cele ale ministrului, ca pe vremea vechiului ministru. Noi, cetățenii asistăm cum ei, actorii din această piesă proastă, se târguiesc cum și cât să nu lucreze și să facă bani. În plină perioadă bună pentru lucrări, fără vânt și ploi, la lumina zilei, aceste firme au contracte cu  jumătate de normă.

Solicit public ministrului transporturilor, Lucian Bode, să pună capăt acestei bătăi de joc și să rezilieze de urgență contractele cu cele două firme: Aktor și Straco, iar premierului Ludovic Orban, să intervină pentru a se construi autostrăzi în teren, nu pe hârtiile celor de la Ministerul Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor și Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere”, relevă deputatul Marius Bota.

Mai multe loturi de pe Autostrăzile Transilvania (A3) și Sebeș – Turda (A10) sunt în pericol de a nu fi terminate în perioadele indicate de Ministerul Transporturilor, conform unui raport din 2019 al Asociației Pro Infrastructură (API).

"Pe tronsonul Chețani-Câmpia Turzii al A3, construit de Straco, primul termen de inaugurare, trimestrul III 2017, a fost amânat succesiv de cinci ori până în decembrie 2020. Și nici vorbă să fie respectat, așa cum v-am tot explicat, stadiul în teren fiind de doar 32%, la patru ani de la ordinul de începere și peste cinci de la semnarea contractului.

Straco nu mișcă aproape deloc în șantier din cauza problemelor financiare și a lucrărilor suplimentare neplătite de CNAIR, fiind imposibilă finalizarea în acest an. Solicităm conducerii CNAIR demiterea tuturor incompetenților care s-au ocupat de contract și găsirea unei soluții legale pentru finalizarea cât mai rapidă (măcar parțială) a nodului Chețani, astfel încât cei 18 km de pe lotul vecin (care vor fi gata în trei luni) să nu devină un nou muzeu de autostradă", a transmis API.

Proiectul Autostrăzii Transilvania (Braşov – Borş), parte din A3, a început în 2004, în baza unui contract – estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde – încheiat cu compania americană Bechtel, ce trebuia executat până în 2012.

Acesta a suferit multe modificări, fiind reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro. A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.

Autostrada Sebeş – Turda va avea 70 km şi va traversa parţial judeţele Alba şi Cluj, fiind împărţită în patru loturi. Primul lot se întinde pe 17 km, de la intrarea pe autostradă în Sebeş, până la Pârâul Iovului, după Alba Iulia, iar lotul doi are o lungime de 24,3 km şi se întinde de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud. Loturile 3 şi 4 au fost dechise circulaţiei în 2018, iar 1 și 2 trebuiau finalizate până la finele lui 2019.

Valoarea lucrărilor, fără taxa pe valoarea adăugată, este de 541 de milioane de de lei pentru lotul 1, de 549 de milioane pentru lotul 2, de 420 de milioane pentru lotul 3, de 470 de milioane pentru lotul 4, toate fiind finanţate din fondul de coeziune, 85%, şi de la bugetul de stat, 15%.

Comenteaza