Atenție la fraudele online. Hoții cibernetici „vânează" datele cardului pentru a vă goli contul

Atenție la fraudele online. Hoții cibernetici „vânează" datele cardului pentru a vă goli contul

Banca Națională a României avertizează românii să nu cadă pradă link-urilor primite unde li se cer datele contului.

Banca Națională a României (BNR) este autoritatea națională competentă, responsabilă cu urmărirea respectării de către prestatorii de servicii de plată a cerințelor operaționale și de securitate aplicabile serviciilor de plată. BNR monitorizează pe bază continuă evoluțiile din acest domeniu, potrivit unui comunicat de presă.

În ultima perioadă a crescut tot mai mult numărul de persoane care folosec plata online. Asta datorită digitalizării rapide, dar si din cauza contetului epidemiologic actual, a devenit tot mai preocupantă evoluția fraudelor prin instrumente electronice de tip card, internet banking sau mobile banking.

Phishing-ul este cea mai cunoscută și folosită metodă la momentul actual. Utilizatorii serviciilor de plată sunt manipulați de către atacatori și determinați, sub diverse pretexte înșelătoare, să le comunice acestora elementele de securitate ale instrumentelor de plată pe care le dețin (datele cardului, codurile PIN, codurile de activare ale aplicațiilor de internet/mobile banking, parole statice sau dinamice, coduri de înrolare ale cardurilor în aplicații de tip portofel electronic), ce sunt folosite ulterior pentru accesarea conturilor clienților și sustragerea fondurilor din conturile acestora. 

BNR atrage atenția utilizatorilor de servicii de plată asupra faptului că elementele de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată trebuie păstrate în condiții de siguranță, aceasta constituind și o obligație legală. Aceste elemente sunt confidențiale și nu sunt niciodată solicitate de către emitentul instrumentului de plată sau de către o altă autoritate prin e-mail, SMS sau printr-o pagină web. Divulgarea acestor informații poate permite unor potențiali atacatori să acceseze conturile și să inițieze operațiuni de plată frauduloase.

BNR recomandă tuturor utilizatorilor de servicii de plată să acorde o atenție sporită următoarelor aspecte:

  • atunci când accesează aplicațiile bancare disponibile online, să se asigure că s-au conectat la  paginile web oficiale ale băncilor, care utilizează conexiuni securizate de tip https:// și să verifice că denumirea paginii web care apare în bara de adrese reflectă fără dubii denumirea băncii;
  • să citească cu atenție mesajele de alertă primite prin SMS de la bancă, în special cele prin care sunt transmise parole, coduri de acces ori de validare, pentru a înțelege natura operațiunii pe care urmează să o inițieze/autorizeze.

Dacă suspectați că sunteți victima unei înșelătorii, trebuie să contactați în cel mai scurt timp posibil instituția care a emitentul cardului, pentru a primi asistența tehnică specifică în vederea limitării pe cât posibil a pierderilor și să sesizeze organele de cercetare penală despre incident.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

Comenteaza
loading...