Autostradă până la graniţa cu Ungaria

Autostradă până la graniţa cu Ungaria
Şefii administraţiilor judeţene din Bihor şi Sălaj s-au întâlnit cu cei ai constructorului Bechtel şi ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri pentru finalizarea tronsonului Cluj - Borş.
Parlamentarii şi preşedinţii consiliilor judeţene Bihor - Radu Ţîrle, Sălaj - Tiberiu Marc şi Hajdu Bihar (Ungaria) au avut la Suplacu de Barcău o întrevedere cu managerul de proiect al Autostrăzii Transilvania, Michael Swinford, şi cu şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, Ion Pantelimon, pentru a finaliza magistrala până la graniţa de vest.

Printr-o declaraţie comună, aceştia au solicitat guvernelor de la Bucureşti şi Budapesta să accelereze lucrările pe tronsonul ce parcurge judeţele Bihor şi Sălaj. Ei solicită conectarea între Autostrada Transilvania cu Autostrada M4 de pe teritoriul Ungariei.

“Contractul e plin de clauze numai în favoarea Bechtel. Noi plătim penalizări pentru întârzierea exproprierilor, descărcările de sarcină arheologică, problemele de mediu. Am vorbit cu noul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, şi mi-a spus că încearcă să realizeze măcar tronsonul Borş-Turda. Şi pentru clujeni, şi pentru bihoreni e mai importantă ieşirea spre vest faţă de cea de la Turda, care duce spre nicăieri”, ne-a declarat senatorul bihorean Petru Filip, vicepreşedinte al Senatului. El susţine că la costurile şi la penalităţile stipulate, 40% din bugetul pe 2011 al Companiei de Autostrăzi ar trebui să meargă pentru Autostrada Transilvania şi că rezilierea contractului ar fi foarte scumpă deoarece s-ar judeca la Curtea de la Paris.

Conducerea Bechtel a anunţat că majoritatea lucrărilor s-au executat pe secţiunea Câmpia Turzii – Gilău (2B) a magistralei. Pe secţiunea Suplacu de Barcău – Borş (3C) lucrările au vizat excavări, producerea a 23 de grinzi de tip U, turnare de beton structural şi de piloţi. “Construcţia porţiunii Turda-Câmpia Turzii se află într-un stadiu avansat al lucrărilor. Proiectul a ajuns la un stadiu de finalizare de 94,7% pentru secţiunea 2B şi de 33,6% pentru secţiunea 3C. Săptămâna trecută au început lucrările de montare a gardului de protecţie, iar lucrările de drenaje subterane de la nodul rutier Câmpia Turzii au fost finalizate. De asemenea, a început aşternerea stratului de uzură din beton asfaltic între km 0 şi 10, partea dreaptă”, a menţionat Liliana Ţebeică, reprezentant al Bechtel România.

De asemenea, constructorul desfăşoară lucrări de finalizare a viaductului de lângă Gilău şi a celui de la Suplacu de Barcău. În proiect sunt angrenaţi 1.000 de oameni, dar cei de la Bechtel susţin că în perioada de vârf a proiectului “numărul angajaţilor va trece de 8.000”.

Autostrada Transilvania, cel mai mare proiect actual de infrastructură rutieră din Europa, reprezintă o magistrală cu patru benzi, de 415 km, ce porneşte de la nord-vest de Braşov, ajungând la graniţa cu Ungaria. Ea va trece pe lângă Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Zalău şi Oradea. Aceasta este construită de către compania americană Bechtel International împreună cu partenerul său din regiune, Enka Insaat ve Sanayi (Turcia). Proiectul a fost împărţit în opt tronsoane: Braşov – Făgăraş, Făgăraş – Sighişoara, Sighişoara – Ogra/Târgu-Mureş, Târgu-Mureş – Câmpia Turzii, Câmpia Turzii – Cluj Vest/Gilău, Gilău – Mihăeşti, Mihăeşti – Suplacu de Barcău şi Suplacu – Borş. Primii 42 km, pe porţiunea Turda – Gilău, au fost daţi în folosinţă în 1 Decembrie 2009, viteza maximă admisă fiind 130 km/h. Proiectul de construcţie a autostrăzii avea o valoare iniţială de 2,2 miliarde de euro, termenul de finalizare stipulat în contract fiind 2013.

Porţiune afaltată cu 78 de milioane de euro


Pentru porţiunea Câmpia Turzii – Turda, respectiv 10 km de autostradă, plus bretelele, costurile sunt de 78 de milioane de euro. Premierul Emil Boc a declarat că restanţa pentru lucrările executate de Bechtel va fi achitată până anul viitor. Ion Pantelimon a menţionat că pe tronsonul 3C se va turna asfalt abia în 2011. Altă lucrare programată anul viitor este între Gilău şi Nădăşel, pe 9,5 km.

Călin POENARU, Valentin MĂLĂESCU

Comenteaza