Autostrada Sebeş - Turda va fi gata în cinci ani

Autostrada Sebeş - Turda va fi gata în cinci ani
Autorităţile care gestionează şoseaua de mare viteză dintre judeţele Cluj şi Alba vor ca distanţa de 70 km să fie străbătută în 53 de minute.

Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport, a semnat cererea de finanțare pentru  proiectul  de construire a Autostrăzii Sebeș - Turda - faza II, depus de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) în calitate de beneficiar al finanțării nerambursabile alocate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020.

„Obiectul principal al cererii de finanțare este reprezentat de construcția a 70 km noi de autostradă, cu două benzi pe fiecare sens de mers, pentru tronsonul Sebeș - Turda situat pe rețeaua TEN-T Core și va contribui la reducerea timpului de deplasare între localitățile Sebeș și Turda de la 85,83 minute la 53,35 minute”, a transmis conducerea ministerului.
 
Valoarea proiectului este de 1,9 miliarde de lei, iar acesta va fi finanțat prin POIM 2014-2020 astfel: 75% din valoarea eligibilă aprobată, respectiv 1,21 miliarde de lei, asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), iar restul de finanțare, de 405 milioane, de la bugetul de stat.
 
Perioada de implementare a proiectului este de 108 luni, începând cu data de 1 ianuarie 2014 și finalizându-se la data de 31 decembrie 2022, conform MT. Proiectul este cofinanțat din FEDR, prin POIM 2014-2020.

Se lucrează încet şi cu materiale proaste

Un control inopinat al CNAIR efectuat în vară pe tronsonul care va lega municipiile Sebeş (Alba) şi Turda (Cluj) a dezvăluit calitatea proastă a materialelor cu care se lucrează. „Principalele probleme identificate au fost calitatea slabă a materialelor, mobilizarea insuficientă a constructorilor şi calitatea neconformă a unora dintre lucrările executate. Au fost emise rapoarte cu problemele constatate şi s-au dispus măsuri contractuale de remediere”, conform CNAIR.
 
Iniţial toate loturile de la A10 au avut ca termen de dare în folosinţă 2016, dar s-au produs întârzieri din cauza lipsei avizelor obligatorii pentru construire. Sebeş - Turda însumează 70 km şi va costa peste jumătate de miliard de euro, proiectul fiind împărţit în patru loturi.
 
Licitaţia pentru lucrările la lotul 1, de 17 km, ce porneşte de la intrarea pe autostradă în Sebeş până la Pârâul Iovului, a fost câştigată de asocierea Impresa Pizzarotti (Italia) şi Pomponio Construcţii, care va încasa 541,7 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA), iar lucrările pentru lotul 2, de 24,2 km, de la Pârâul Iovului până la intrarea în Aiud, de asocierea Aktor (Grecia) - Euroconstruct Trading 98 pentru 549,3 milioane.
 
Acordul pentru lotul 3, de 12,4 km, de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, a fost atribuit asocierii italiene Tirrena Scavi - Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi costă 420,5 milioane de lei, fără TVA, iar al patrulea tronson, de 16,3 km, de la nodul Decea până în Turda, va fi construit de PORR Construct - PORR Bau (Austria) în baza unui contract de 470 de milioane.

Comenteaza