Autostrada Transilvania a murit şi va renaşte doar pe bani privaţi

Autostrada Transilvania a murit şi va renaşte doar pe bani privaţi
Statul român va mai finanţa numai secţiunea Suplacu de Barcău - Borş, şase din cele opt rămase fiind lăsate pe seama investitorilor, conform consilierului guvernamental Andreea Vass.
Finanţarea lucrărilor la Autostrada Transilvania (A3) va depinde în 2011 de parteneriatele public-private (PPP). Resursele guvernului vor merge cu precădere spre Coridorul IV Paneuropean şi spre centurile ocolitoare. Vestea bună pentru Cluj este finalizarea variantei ocolitoare Cluj Est.

Continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania de la Câmpia Turzii - Braşov va depinde în exclusivitate de posibilitatea de a obţine finanţare prin PPP. Andreea Paul Vass, consilier pe probleme economice al premierului Emil Boc, a declarat, pentru Realitatea TV, că în 2011 se vor finaliza 240 km de autostradă. Printre secţiunile care urmează să fie terminate în acest an, cu bani de la buget, se numără Suplacu de Barcău - Borş (64 km) din A3. “Din punct de vedere financiar nu cred să existe probleme la finanţarea acestor lucrări fiindcă o mare parte dintre acestea sunt acoperite din bani europeni prin Programul Operaţional Sectorial - Transporturi (POS-T)”, ne-a declarat Dan Lazăr, secretar de stat în cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

Potrivit datelor prezentate de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), în acest an ar urma să mai fie finalizate centurile ocolitoare pentru Oradea, Iaşi, Suceava, Caransebeş şi Cluj Est. Vass spune că prioritatea pentru perioada următoare o reprezintă PPP. “Comarnic-Braşov e unul din proiectele pentru care se pregătesc încheierea parteneriatelor public-private. Sibiu - Piteşti, Sighişoara - Târgu-Mureş, Constanţa - Vama Veche, Ploieşti - Buzău - Focşani, Ploieşti - Comarnic, Braşov - Făgăraş, Focşani - Albiţa, Făgăraş - Sighişoara, Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni, Câmpia Turzii – Târgu-Mureş, Mihăeşti - Suplacu de Barcău. Vorbim de autostrăzi în pregătire în regim public-privat. Aici sunt aproape 1.000 km”, a precizat Vass.

“Până acum nu am avut niciun PPP fiindcă nu am avut legea care să reglementeze acest domeniu. Acum însă avem legislaţia şi există şi parteneri interesaţi. Însă nu am auzit să fie parafat vreun contract”, a nuanţat Lazăr. Soluţia PPP, care ar presupune ulterior plata unor taxe de autostradă, este susţinută chiar de către transportatori. “Mie îmi convine să merg pe autostradă şi să dau 50 de euro. Să ne gândim numai că afară, pe autostradă, consumul unui camion încărcat este de 35 l/100 km. Cum intră în România, sare la 40 l. Decât să dăm banii pe carburanţi şi pe reparaţii, plătim o taxă de autostradă şi ne deplasăm mai repede. Dacă în ultimii doi ani s-au făcut numai 60 km de autostradă, nu ştiu cum se vor face acum 240. Pentru noi, aici, la Cluj, nu are nicio importanţă dacă se mai construiesc 30 km la Braşov sau la Constanţa”, este de părere Ioan Muncaciu, reprezentantul din Cluj al Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

Reprezentanţii constructorului au menţionat că statul român mai are restanţe la Bechtel. “Noi mai trebuie să primim 90 de milioane de euro aferente lucrărilor din 2010. Lucrările nu s-au efectuat numai pe acest tronson, ci şi la Suplacu de Barcău”, a declarat directorul de comunicare al Bechtel România, Bogdan Sgârcitu. Liderul sindical Mihai Lup a fost notificat că 832 din cei 1.054 de angajaţi vor fi concediaţi până în februarie 2011, motivele invocate de Bechtel fiind neplata facturilor de către Compania Naţională de Autostrăzi şi faptul că nu există teren disponibil. 54 km din magistrala Braşov - Borş s-au inaugurat deja, pe traseul Gilău - Câmpia Turzii. Costul mediu/km este de 11 milioane de euro. Proiectul a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel.

133 de milioane de euro pentru centură

Costurile proiectului centurii ocolitoare Vâlcele - Apahida au trecut de 133 de milioane de euro, de două ori faţă de estimările iniţiale. Pe anumite porţiuni costurile au depăşit A3. Varianta Cluj Est măsoară 23 de km.

Secţiunile A3


Tronson 1, Braşov - Târgu-Mureş (161 km)

1a Braşov (Cristian) - Făgăraş
1b Făgăraş - Sighişoara
1c Sighişoara- Târgu-Mureş (Ogra)

Tronson 2, Târgu-Mureş - Cluj Vest (90 km)


2a Târgu-Mureş (Ogra) - Câmpia Turzii
2b Câmpia Turzii - Cluj Vest (Gilău)

Tronson 3, Cluj - Borş (164 km)


3a Cluj Vest (Gilău) - Mihăeşti
3b Mihăeşti - Suplacu de Barcău
3c Suplacu de Barcău - Borş

Comenteaza