Autostrada Transilvania, făcută pe bucățele. Când se vor finaliza

Autostrada Transilvania, făcută pe bucățele. Când se vor finaliza
Clujenii s-au obișnuit deja cu autostrăzile care încep de nicăieri și se termină niciunde | Foto: Enka

Unele tronsoane de autostrăzi din zona Clujului au fost inaugurate în sfârșit, cu ceva întârzieri, în timp ce lucrările la altele porțiuni bat pasul pe loc sau avansează lent. De multe ori statul contribuie la lentoarea lucrărilor deoarece nu le decontează antreprenorilor banii la timp.

Un document publicat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) care arată stadiul aferent lucrărilor la autostrăzi a fost analizat de platforma media Ziare.com. Acesta relevă cu cât folos s-a lucrat în octombrie, care tronsoane au fost date în folosință și care vor fi gata abia în 2026.

Recepția lucrării pentru tronsonul Câmpia Turzii - Gilău al Autostrăzii Transilvania (A3) - ce cuprinde un pod peste râul Someșul Mic și un canal - a fost făcută în septembrie. Deși stadiul fizic al lucrării este de 100%, cel financiar este de 55%, în creștere de la 22% luna trecută, deci mai sunt plăți de finalizat.

Porțiunea a avut mai puțin de 1 km, iar valoarea contractului era de 26 de milioane de lei, constructor fiind compania italiană Tirrena Scavi. Concomitent, a fost dată în circulație și "autostrada-muzeu" Gilău – Nădășelu, care avea nevoie de podul peste Someșul Mic pentru a fi funcțională.

Despre tronsonul Mihaiești - Suplacu de Barcău, de 80 km, CNAIR a transmis că a decis contractarea separată a serviciilor de proiectare și a execuției lucrărilor: "Este în lucru documentația de atribuire a contractului de proiectare, responsabilitatea pentru această revenindu-i unității de implementare a proiectului și direcției tehnice și calitate". Scenariul cel mai pesimist arată că porțiunea ar fi gata în 2026.

La tunelul Meseș din A3 (2,4 km), CNAIR susține că se află în etapa de finalizare a studiului de fezabilitate. La lotul 2 al tronsonului Târgu-Mureș - Ogra lucrările au ajuns la 84% în octombrie, de la 77% în septembrie. Constructor este firma austriacă Strabag, care se ocupă de câteva luni de relocarea rețelelor electrice.

Lucrarea are valoarea de 251 de milioane de lei și 10 km lungime, iar termenul de finalizare a rămas “finalul lunii octombrie”. Primul lot e în procedură de relicitare și nu are nimic construit.

Gradul fizic de execuție a lucrărilor pe lotul 1 al tronsonului Ogra - Câmpia Turzii a ajuns în octombrie la 100%, iar cel financiar-la 73,8%. Constructor este asocierea Geiger Transilvania și Wilhelm Geiger, valoarea lucrării e de 55 de milioane de lei, lungimea fiind de 3,6 km.

La lotul 2 al acestui tronson, Ogra - Câmpia Turzii, lucrează asocierea Astaldi - Max Boegl România, Astalrom, Consitrans. Gradul de execuție a ajuns la 55%, de la 49%. Valoarea contractului ajunge la 437 de milioane de lei pentru cei 18 km de șosea de mare viteză. Termenul de finalizare a rămas trimestrul II din 2019. În cazul lotului 3, de care se ocupă asocierea Straco Grup, Specialist Consulting, Total Road, gradul de execuție a ajuns la 17,6%, de la 16,8%.

Sebeș - Turda, funcțională pe jumătate

La Autostrada Sebeș - Turda (A10), stadiul lucrărilor la primul lot a ajuns la 54,2%, de la 52,5%, iar la cel de-al doilea, la 47,8%, de la 46,3%. Loturile 3 și 4, pe traseul Turda – Aiud, au fost date în folosință în acest an.

Comenteaza