Autostrada Transilvania va fi gata doar după 2020
- Scris de Calin Poenaru
- 17 Sep 2015, 15:35
- Economie
- Ascultă știrea

De asemenea, tronsonul Sebeș – Turda (70 km), din A10, este programat în această perioadă de timp. Ministrul a precizat că până la acest termen se vor finaliza proiecte de autoautostradă de 946 km. Printre ele se numără şi Comarnic – Brașov (58 km), Sibiu – Brașov (120 km), Pitești – Sibiu (117 km), Lugoj – Deva loturile 2, 3, 4 (72 km), Timișoara – Lugoj lot 2 (26 km), Târgu- Neamț – Iași – Ungheni (135 km), Pitești – Craiova (124 km).
Conducerea Ministerului Transporturilor a menţionat că pentru tronsonul Sebeș-Turda, după emiterea ordinului de începere a contractelor, în 2014, în scopul obținerii autorizațiilor de construire, antreprenorul trebuia să finalizeze proiectarea lucrărilor (patru luni, conform contractului).
25 de milioane de euro au rămas necheltuiţi
„Modificările survenite față de studiul de fezabilitate, ca urmare a finalizării proiectării, au condus la necesitatea revizuirii acordului de mediu. Procedurile legale armonizate cu legislația europeană au termene lungi necesare analizării documentațiilor și ulterior, emiterii avizelor și acordurilor. O procedură de revizuire a acordului de mediu poate dura între 2 și 6 luni. Ca urmare a finalizării proiectării apare necesitatea unor exproprieri suplimentare, care conduce la întârzierea emiterii unei autorizații de construcție.
Dacă vorbim de autostrada Câmpia Turzii – Ogra - Târgu Mureș, niciodată absorbția celor 260 de milioane de euro nu a fost prevăzută a se realiza în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transporturi 2007-2013. În acest program erau prevăzuți doar 25 de milioane de euro; aceștia nu au putut fi cheltuiți deoarece ne-am confruntat în ceea ce privește exproprierea terenurilor cu lipsa documentelor de proprietate și cu identificarea greoaie a proprietarilor, din cauza inexistentei planurilor parcelare, a suprapunerii de proprietari pe aceleași terenuri.
Mai bine pe drumurile naţionale
Bugetul alocat în 2015 pentru infrastructură este comparabil cu cel înregistrat în anii precedenți. Bugetul pentru drumuri a rămas intact, ba mai mult a fost reașezat între titlurile de cheltuieli pentru a asigura întreținerea și repararea drumurilor. Acciza pe carburant a făcut posibilă asigurarea prin buget a sumelor necesare derulării tuturor proiectelor de autostrăzi la nivelul necesarului în 2014 și 2015, dar şi demararea unor proiecte noi de autostrăzi, care altfel nu ar fi avut finanțare, cum ar fi Suplacu de Barcău - Borș, Gilău - Mihăești, Nădășelu - Mihăești.
Sperăm să închidem culoarul IV pe rutier și să circulăm în condiții mult mai bune până la Brașov, iar Moldova și Oltenia să își îmbunătățească infrastructura rutieră pe măsura nevoilor și solicitărilor. Toată lumea este interesată doar de autostrăzi. Eu cred, totuși, că nu ar trebui să uităm drumurile naționale de care ne folosim zi de zi până la finalizarea unei rețele de autostrăzi europene. Această guvernare a acordat o importanță deosebită drumurilor naționale, reabilitând peste 1.000 km, procesul continuând, fiind în execuție 1.200 km. Cei care circulă pe DN 56, DN 66, DN 76, DN 73, DN 18, DN2D știu deja acest lucru”, a declarat Matache.
Scenariul mare, scenariul mic
Valoarea proiectelor identificate în Master Planul General de Transport (MPGT) este de 43,5 miliarde de euro. Implementarea lor depinde de activarea clauzei de reformă structurală. MPGT are la bază două scenarii: cu finanțare din surse de finanțare și cofinanțare din bugetul de stat, respectiv cu finanțare din fonduri structurale, împrumuturi din activarea clauzei de reformă structurală și din bugetul de stat. Cu activarea clauzei de reformă structurală se poate realiza întreg portofoliul de proiecte identificat prin MPGT. În eventualitatea în care clauza de reformă structurala nu se poate activa, va fi realizat un portofoliu restrâns de proiecte de 38,2 miliarde de euro, ambele ţinte fiind în anul 2030. Bugetul anului viitor încă nu a fost luat în discuție la nivelul guvernului, cu reprezentanții Comisiei Europene sau cu cei ai Fondului Monetar Internațional.
Blocaj de şase ani
Proiectul Autostrada Transilvania presupunea realizarea a 404 km de drum rapid pe ruta Braşov –Borş, tronsoanele prevăzute fiind Braşov – Făgăraş (40 km), Făgăraş – Sighişoara (53 km), Sighişoara – Târgu-Mureş (58 km), Târgu Mureş – Câmpia Turzii (37 km), Câmpia Turzii – Gilău (52 km), Gilău – Mihăieşti (24 km), Mihăieşti – Suplacu de Barcău (76 km), Suplacu – Borş (64 km). Chiar şi în cazul în care traseul Borş – Târgu-Mureş ar fi terminat, rămân neexecutate cele trei tronsoane dintre Târgu-Mureş şi Braşov, trecute ulterior la statutul de drum transregio, sub cel de drum expres. Un singur tronson este circulabil din magistrala Braşov-Borş, Gilău-Câmpia Turzii, executat de compania americană Bechtel, din 2010 încoace nemaifiind dat în circulaţie altul. Iniţial, termenul de finalizare programat pentru A3 era anul 2013.