Autostrăzile Clujului, construite la prețuri piperate. “Pe 1 km din Gilău – Câmpia Turzii am plătit 23 de milioane de euro”

Autostrăzile Clujului, construite la prețuri piperate. “Pe 1 km din Gilău – Câmpia Turzii am plătit 23 de milioane de euro”

Deputatul Remus Borza atrage atenția asupra costurilor foarte mari de construire a autostrăzilor din România, cu mult peste media europeană. Tronsonul de pe teritoriul Clujului al Autostrăzii Transilvania (A3) a costat de cinci ori peste normativele naționale stabilite pentru zona de deal.

“România, țara care asigură președinția Consiliului Uniunii Europene, o națiune în sec. XXI, are 10.000 km drumuri de pământ, ca pe vremea lui Ștefan cel Mare. Are și 750 km de autostradă construiți prost și scump. În 1993, România și China aveau câte 200 km de autostradă. Azi, noi avem mai puțin de 800 km, iar China, peste 91.000 km, surclasând SUA care are 87.000 km. Doar că americanii construiesc autostrăzi de 100 de ani, în timp ce chinezii  s-au apucat odată cu noi, în anii 90.

Dacă vrem să atenuăm disparitățile de dezvoltare economică dintre regiunile țării, trebuie să investim în infrastructura de transport. România este campioană europeană la mortalitatea provocată de accidentele rutiere. Statisticile din anii ’90 încoace arată că 1.800 de persoane mor anual în accidente de circulație, cauza principală fiind drumurile proaste.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a asistat la semnarea contractului de construire a lotului 2 din Autostrada A0 (Centura Bucureștiului). Pentru 16 km, vom plăti constructorului turc Alsim Alarko 163 milioane de euro, adică mai mult de 10 milioane euro/ km. Valoarea celor 52 km din Centura Bucureștiului este de 530 milioane de euro, cu mult peste media europeană și cu mult peste normativele de cost elaborate în 2010 de Ministerul Transporturilor, condus la acea dată de Anca Boagiu.

Pentru 1 km de autostradă construit la șes, cum este și cazul A0, norma prevede o valoare maximă de 3,8 milioane de euro, 4,8 milioane pentru 1 km construit la deal și 5,9 milioane euro pentru 1 km construit la munte. Autostrada Bucureștiului nu presupune lucrări de o complexitate sporită, precum consolidări de teren, tuneluri ori viaducte. Vecinii noștri bulgari au construit Autostrada Stara Zagora – Karnobat cu 2,2 milioane euro/km, iar alți vecini, ungurii, au construit Autostrada Szeged - Mako cu 6 milioane euro/km.

Pe tronsonul de Autostradă Gilău - Câmpia Turzii - Turda am plătit 23 milioane euro/km. Cu toate că plătim de 10 ori prețul unui km față de media europeană, trăim un paradox: nu avem autostrăzi. Explicația constă în incompetența guvernanților, birocrația sistemului, proasta legislație în materie de achiziții și licitații și corupția funcționarilor”.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere au recepționat lucrările de la Podul Gilău peste Someșul Mic și a deschis traficul pe încă 9,6 km din A3 în septembrie 2018. Odată cu deschiderea traficului pe acest sector, conducătorii auto pot circula pe 61 km, între Câmpia Turzii și Nădășelu. 

A3 este o autostradă în construcție, ce pornește de la București spre nord, urmând să traverseze Munții Carpați prin Valea Prahovei, să străbată Podișul Transilvaniei pe direcția SE-NV, și să ajungă, prin nordul Carpaților Occidentali, la punctul de trecere a frontierei cu Ungaria de la Borș. Autostrada va lega orașele București, Ploiești, Brașov, Făgăraș, Sighișoara, Târgu-Mureș, Turda, Cluj-Napoca, Zalău și Oradea. Lungimea totală planificată este de 584 km.

La elaborarea planului inițial, autoritățile române au împărțit A3 în două proiecte independente: Autostrada București – Brașov și Autostrada Brașov – Cluj – Borș, intitulată și Autostrada Transilvania, punctul comun fiind orașul Brașov. 

În 2009 s-au deschis circulației primii 42 km, dintre Turda și Cluj-Napoca Vest (Gilău), iar în 2010, încă 10 km între Turda și Câmpia Turzii, iar în 2018 extensia Cluj-Napoca Vest (Gilău) – Nădășelu, în timp ce alte tronsoane sunt în execuție. În 2013 contractul cu firma americană Bechtel pentru tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău – Borș, parte din A3, a fost reziliat.

Comenteaza