Axa de încărcare a mașinilor electrice București - Cluj - Oradea, realizată de privați
- Scris de Călin Poenaru
- 02 Noi 2018, 11:18
- Economie
- Ascultă știrea

Doi operatori privați, Kaufland România și Renovatio Group, au proiecte pentru trei axe de încărcare pentru automobilele electrice care să conecteze regiunile țării și trec acum la o nouă fază: instalarea de hub-uri cu alimentare rapidă.
Kaufland și Renovatio au inaugurat în această toamnă primul hub de încărcare rapidă pentru automobilele electrice din Europa de Est, la București. Acesta oferă posibilitatea încărcării simultane a șase vehicule electrice, trei dintre ele în regim rapid, la o putere de maxim 50kW.
În acest fel, majoritatea modelelor electrice prezente pe piața din România vor putea ajunge la 80% din capacitatea bateriei în mai puțin de o oră. În completarea stațiilor de încărcare rapidă, sunt disponibile trei puncte de încărcare semirapidă, cu o putere de 22kW.
Stațiile din cadrul hub-ului sunt compatibile cu toate tipurile de vehicule 100% electrice și hibride plug-in, au un regim de funcționare non-stop, iar costurile încărcărilor sunt suportate integral de Kaufland.
,,Susținem proiectul din dorința de a încuraja utilizarea mașinilor electrice, ca modalitate de deplasare eco. Am lansat în anul 2016, împreună cu Renovatio, prima rețea publică de stații de încărcare rapidă a mașinilor electrice din România, pe care am pus-o la dispoziția tuturor în mod gratuit. În 2018, am ajuns la peste 20 de locații în parcările noastre, oferind astfel o mai mare autonomie în deplasare”, a declarat Valer Hancaș, director comunicare Kaufland România.
În magazinele Kaufland, implicit pentru încărcarea bateriilor mașinilor electrice, este folosită peste 95% energie din surse regenerabile. Rețeaua Renovatio e-charge numără 92 puncte de încărcare în 38 de locații din care 62 puncte de încărcare în 23 de locații Kaufland.
„Realizarea de hub-uri de încărcare pentru vehiculele electrice face parte din strategia Renovatio de dezvoltare a infrastructurii urbane din marile orașe. Încercăm să acoperim nevoile celor care își desfășoară activitatea într-un ritm alert, pentru care timpii reduși de încărcare sunt o prioritate. Infrastructura de stații de încărcare din zonele de tranzit este la fel de importantă precum cea din zonele urbane pentru stimularea adopției în masă a vehiculelor electrice.
Prin proiectul FastSEE, cofinanțat de UE prin programul CEF Transport, Renovatio va acoperi cu stații de încărcare rapidă și ultrarapidă, două dintre coridoarele principale ale rețelei de transport pan-europene TEN-T ce tranzitează țara noastră până la sfârșitul anului 2020. Multe dintre locații sunt alese în baza parteneriatului cu Kaufland. Cele 53 de stații de încărcare rapidă vor fi amplasate la o distanță maximă de 80 km una de cealaltă, iar cele trei de încărcare ultrarapidă vor fi instalate în Timișoara, Sibiu, București”, a precizat Alexandru Teodorescu, managing partner al Renovatio Group.
În 2016, Kaufland și Renovatio au lansat prima rețea publică de stații de alimentare de tip Fast Charge a mașinilor electrice din România, pentru acoperirea cu stații de încărcare rapidă a rutei Constanța – București – Sibiu – Timișoara – Arad.
Ulterior s-a concretizat facilitarea deplasării pur electrice pe un alt coridor principal de transport: București - Ploiești - Brașov – Târgu-Mureș - Cluj-Napoca – Oradea, următorul proiect fiind extinderea rețelei către Moldova și sudul țării.
Până la finalul anului, Kaufland și Renovatio vor deschide alte cinci noi puncte de încărcare aflate în parcările acestor hipermarketuri din țară. Kaufland România a cumpărat în 2016 o flotă de 18 mașini 100% electrice. Unele au fost donate organizațiilor partenere, iar altele sunt utilizate de angajați în deplasările în interes de serviciu, contribuind la reducerea nivelului de poluare.
Conform statisticilor oficiale, în România sunt înmatriculate 1.000 de mașini pur electrice. În cei trei ani scurși de la deschiderea primei stații de încărcare, numărul acestora a ajuns în România la 130 de unități.
Ministrul energiei n-a avut curaj să meargă la mare cu “electrica”
Anton Anton, ministrul energiei, a declarat că șoferii care conduc mașini electrice se lovesc de o mare problemă în România: lipsa stațiilor de alimentare, chiar și între marile orașe. “Mi-am luat o mașină electrică și primul lucru mi-am zis: «Hai să mergem la Ploiești, că până acolo și înapoi avem autonomie». Apoi am zis «Hai la Constanța!», dar ne-am oprit. Autonomia automobilului este 200 km și ceva, drumul până la Constanța este 200 km și ceva, iar dacă se întâmplă ceva pe drum, acolo am rămas, pentru că nu avem nicio alimentare intermediară între București și Constanța”. În iunie acesta promitea amenajarea, în următorii patru ani, a 20.000 de staţii de încărcare a autovehiculelor electrice.