Azi e Black Friday în România. Cum a apărut „Vinerea Neagră” și ce semnifica inițial

Azi e Black Friday în România. Cum a apărut „Vinerea Neagră” și ce semnifica inițial
| Foto: NewAfrica - Depositphotos.com

Black Friday este cel mai mare eveniment de vânzări al anului, fie că vorbim de SUA (unde a apărut inițial această „sărbătoare”) ori de România și alte țări, care au preluat acest trend.

Black Friday pare să devină un fel de „sărbătoare” internaţională, câştigând teren de la an la an. Mulţi aşteaptă ziua (sau chiar zilele, termenul devenind, treptat, unul generic), dar puţini ştiu care e semnificaţia reală a denumirii. Anul acesta, vinerea „neagră” cade într-o zi de 10.

Iată istoria din spatele celui mai mare eveniment de vânzări al anului.

Black Friday 2023 a început astăzi dimineață în România, iar oamenii încep să îşi verifice listele de cumpărături şi caută cele mai bune oferte, care să răspundă nevoilor lor. Dar cum a apărut ideea acestui eveniment anual şi cum şi-a primit numele de Black Friday?

Pentru americani, Black Friday are dată o clară: e vinerea care urmează după Ziua Recunoştinţei. Astfel, oamenii se trezesc după masa festivă şi se îndreaptă, cu mic, cu mare spre magazine fizice, dar mai ales virtuale.

Marii retaileri se pregătesc din timp pentru ziua de top a vânzărilor din luna noiembrie, care se prelungeşte în unele cazuri şi în weekendul următor. În România, vânătoarea ofertelor şi reducerilor a început deja de la începutul lunii, pentru unele magazine oferă mai multe zile de „Black Friday”, în campanii extinse.

Cum a început Black Friday

Deşi acum e simbolul cumpărăturilor şi vânzărilor uriaşe, termenul de „Black Friday” a fost asociat iniţial cu criza financiară.

Totul a început cu doi bancheri de pe Wall Street, Jim Fisk şi Jay Gould. Aceştia au cumpărat împreună o cantitate semnificativă de aur din SUA, în speranţa creşterii preţului global şi pentru a-l vinde cu profituri uriaşe. În schimb, vineri, 24 septembrie 1869, în ziua denumită ulterior „Black Friday”, piaţa aurului din SUA s-a prăbuşit şi acţiunile lui Fisk şi Gould au semănat faliment pe Wall Street.

Ani mai târziu, Black Friday şi-a căpătat semnificaţia actuală.

Pe vremea când magazinele din SUA înregistrau manual detaliile contabile, profiturile erau consemnate în negru, iar pierderile cu roşu. După ce majoritatea magazinelor fuseseră marcate cu „roşu” pe parcursul unui an întreg, vinerea de după Ziua Recunoştinţei a reprezentat o explozie a vânzărilor, trecând comercianţii pe „negru” graţie reducerilor masive, arată Telegraph, citat de Mediafax.

Recent, au circulat zvonuri legate de o posibilă conexiune a numelui de Black Friday cu vânzările din pieţele de sclavi afro-americani, datând din anii 1800.

Ofiţerii de poliţie din Philadelphia au fost primii care au asociat Black Friday cu momentul de după Ziua Recunoştinţei. Asta se întâmpla în 1950, când un val de suporteri au venit în oraş pentru un meci, blocând traficul şi provocând haos general. Poliţiştii nu şi-au putut lua liber, lucrând în ture lungi şi obositoare pentru a controla prăpădul din acea „Black Friday”.

Ulterior, numele s-a răspândit, iar comercianţii au transformat totul în avantajul lor. Publicarea unei reclame în revista „American Philatelist”, în 1966, a contribuit şi ea la popularizarea termenului.

Astăzi, Black Friday e cel mai mare eveniment de cumpărături din SUA, o zi în care multe magazine reduc preţurile pentru a spori profiturile şi a da startul sezonului festiv.

Dar vânzările record din luna noiembrie nu au apărut odată cu Black Friday, acestea fiind un fenomen cunoscut de vânzătorii americani.

Magazinul universal Macy's a lansat o celebră paradă de Ziua Recunoştinţei în New York-ul anului 1924, încurajând în acelaşi timp oamenii la cumpărături. Ziua a devenit populară în anii 1930, în ciuda Marii Depresiuni.

Preşedintele Franklin D. Roosevelt a luat decizia de a muta data de Ziua Recunoştinţei cu o săptămână mai devreme decât în ​​1939, în speranţa că vânzările vor stimula economia SUA. Unii au denumit această mişcare „Franksgiving”.

În anii 1970-1980, magazinele erau deja asaltate de clienţii cuprinşi de frenezia cumpărăturilor.

Astăzi, milioane de americani continuă ceea ce a devenit deja „tradiţie”. Mai mult, fenomenul s-a răspândit internaţional, fiind extrem de popular şi în România.

Comenteaza