Banca Transilvania reia ofensiva în Republica Moldova

Banca Transilvania reia ofensiva în Republica Moldova
Conducerea băncii va continua expansiunea dincolo de Prut după o perioadă în care planurile de extindere agresivă au fost puse în aşteptare din cauza crizei.

O delegaţie a Băncii Transilvania (BT), formată din preşedintele Horia Ciorcilă, directorul general Robert Rekkers şi consultantul extern Vasile Puşcaş, a ajuns în Republica Moldova pentru a-şi face cunoscute planurile de extindere către vecinii din est, care în 2010 au avut o creştere economică de aproape 7%.

Autorităţile de la Chişinău au informat că discuţia s-a axat pe situaţia economico-financiară din Moldova şi pe perspectivele de dezvoltare ale ţării. Preşedintele BT a menţionat că examinează posibilitatea de a intra pe piaţa bancară a Republicii Moldova. Iniţial, grupul financiar BT a înfiinţat la Chişinău o companie de leasing, care acum deţine o cotă de piaţă de 15%. "Având în vedere depăşirea recesiunii economice şi experienţa pe care o avem, ne gândim foarte serios să extindem activitatea BT şi în ţara dumneavoastră", a declarat Ciorcilă. El a menţionat că BT ar putea lansa în Republica Moldova "o serie de servicii inedite" şi a menţionat că ar putea atrage acolo noi oameni de afaceri.

Premierul moldovean Vlad Filat a precizat că acest stat are nevoie de investiţii şi de diversificarea serviciilor bancare. "Sistemul bancar este locomotiva care trebuie să genereze plusvaloare ca urmare a creşterii economice", a spus Filat. El a menţionat că în 2010 Republica Moldova a înregistrat o creştere economică de 6,9%, tendinţa respectivă menţinându-se şi pentru acest an. Prim-ministrul a menţionat că ţara sa are nevoie de o concurenţă sănătoasă, bazată pe servicii de calitate şi că Guvernul Republicii Moldova va acorda suportul necesar astfel încât BT să îşi extindă activitatea.

Conducerea BT şi-a anunţat acţionarii în primăvara lui 2008 că vrea să deschidă în anul următor o bancă subsidiară în Republica Moldova. Clujenii mizau pe sprijinul instituţiilor financiare internaţionale: BERD, IFC- divizia de investiţii a Băncii Mondiale, DEG - parte a grupului bancar german KfW şi FMO - Olanda. Iniţial, voiau să cumpere o bancă din această ţară, dar au renunţat pentru că nu li s-a părut o investiţie prea bună. "Capitalul iniţial al BT Moldova va fi de 10 milioane de euro. Noi vom deţine 60%, iar alţi patru parteneri, câte 10%. Vom ajunge la câteva zeci de unităţi în Chişinău şi în alte oraşe importante", declara Ionuţ Pătrăhău, însărcinat cu acest proiect.

În decembrie 2008 BT a suspendat demersul din cauza crizei financiare, mai ales că BT Moldova trebuia să se susţină din creditare. Primul pas către expansiunea internaţională a BT s-a realizat în octombrie 2007, atunci când clujenii au deschis o reprezentanţă într-un centru comercial din capitala Ciprului - Nicosia, care a beneficiat de un alt design decât unităţile BT de pe teritoriul României. A doua unitate bancară din acest stat a fost inaugurată în decembrie 2010 la Limassol. Conducerea BT mizează în special pe cei 40.000 de români care lucrează în Cipru.

 

Replică a modelului din România

„Ne-am gândit, încă din 2008, la o extindere în Republica Moldova. Am amânat însă aceste planuri, având în vedere conjuctura economică, internă şi internaţională. Nu am renunţat la idee, tocmai pentru că, pentru banca noastră, ar fi un pas natural o astfel de extindere într-o ţară care are legături tradiţionale cu România. Discuţiile cu oficialii din Republica Moldova, inclusiv cu primul ministru de acolo, au urmărit identificarea oportunităţilor şi eventualii paşi necesari pentru a concretiza acest plan. Amabilitatea şi deschiderea cu care am fost primiţi mi se pare extrem de încurajatoare”, ne-a declarat preşedintele BT.

„Rămâne ca, în urma acestor întrevederi extrem de favorabile, să stabilim atât momentul, cât şi structura în care banca noastră va investi. Nu am luat încă o decizie fermă şi formală, însă, în cazul concretizării acestui plan, ne dorim o replică a modelului românesc de business BT, cu accent pe direcţii de afaceri precum întreprinderi mici şi mijlocii sau Divizia pentru medici”, a subliniat Ciorcilă.

 

Patru bănci în urcare

Topul societăţilor bancare din România pe 2010, în funcţie de cota de piaţă, este dominat de BCR (19,8%), BRD (13,80%) şi Raiffeisen (6,3%), conform unei analize a companiei de consultanţă Ensight Management. Pe locurile următoare se situează CEC, BT, Alpha Bank, UniCredit Ţiriac, Volksbank şi Bancpost. Patru bănci din Top 10 se află în urcare faţă de anul precedent: BCR, Raiffeisen, CEC şi BT. Anul trecut, banca din Cluj a înregistrat o cotă de piaţă de 6,3%.

 

 

Comenteaza