Băncile se blindează contra hackerilor
- Scris de Ziua de Cluj
- 15 Iul 2010, 17:08
- Economie
- Ascultă știrea

Achiziţia de bunuri şi servicii pe internet este într-o fază incipientă la Cluj, iar infracţiunile care au avut loc au zdruncinat încrederea populaţiei în aceste tranzacţii. Băncile, principala ţintă a atacurilor informatice, îşi securizează tot mai mult operaţiunile online.
“în mare parte, sistemele de plăţi online de la noi sunt sigure, depinde însă de utilizator. Acesta ar trebui să ştie că băncile nu solicită niciodată date confidenţiale prin e-mail, precum codul PIN, numărul cardului, contul bancar. Utilizatorii ar trebui să fie atenţi la sistemele de securitate folosite de site”, avertizează Horea Oltean, comisar-şef la Brigada pentru Combaterea Crimei Organizate Cluj.
“Cea mai folosită metodă de fraudare este clonarea site-urilor. Clienţii primesc pe e-mail o înştiinţare că trebuie să îşi actualizeze datele bancare prin care sunt direcţionaţi spre un site identic cu cel al băncii, dar care este, de fapt, unul fals, copiat. O altă metodă este construirea unor magazine false, site-uri care vând diverse produse, dar nu urmăresc decât colectarea datelor”, spune Oltean.
Pentru a încuraja operaţiunile online, băncile caută să îşi îmbunătăţească sistemele de securitate. Millennium Bank România (MBR) a implementat sistemul 3D Secure, adoptat acum două săptămâni şi de BRD. “Comerţul electronic creşte foarte mult în România, iar clienţii noştri contribuie la această evoluţie. Numărul de tranzacţii online cu cardurile MBR este mai mare cu 60% în mai 2010 faţă de mai 2009. Ne concentrăm eforturile pe oferirea celui mai înalt grad de securitate. Implementarea 3D Secure este al doilea pas, după ce am implementat tehnologia cu cip, la finalul anului 2009, pentru toate cardurile emise sub brandurile Visa şi MasterCard”, a declarat Eliza Erhan, director dezvoltare produse retail la MBR.
Tuturor cardurilor de debit şi de credit Visa şi MasterCard emise de MBR li se va aplica automat 3D Secure. Banca Transilvania a anunţat securizarea tranzacţiilor online prin sistemul Activation During Shopping, ce presupune completarea mai multor secţiuni de către clienţi atunci când fac achiziţii online. Clienţii Volksbank România care vor să efectueze tranzacţii online în acest moment ar trebui să contacteze sucursala de care aparţin şi să completeze o cerere de autorizare plăţi, a precizat conducerea băncii. în ciuda acestor investiţii în securitate, atât informaticienii, cât şi site-urile de specialitate critică sistemele alese de bănci, pe care le consideră destul de vulnerabile la atacurile informatice.
La nivel european, România este codaşă în privinţa tranzacţiilor online. Procedurile greoaie care trebuie urmate, lipsa de încredere în tranzacţii sau lipsa accesului la internet au făcut ca anul trecut doar 2% dintre români să apeleze la achiziţiile de acest gen de bunuri şi servicii. în Marea Britanie, 66% din populaţie recurge la aceste cumpărături. Lipsa de încredere nu este neîntemeiată: România a ajuns renumită la nivel mondial pentru fraudele realizate pe internet, prin intermediul cardurilor bancare, reţeaua prinsă la Râmnicu Vâlcea fiind ultimul exemplu.
Ce cumpără românii
28% - electronice
18% - bilete de avion şi rezervări de vacanţe
17% - haine şi încălţăminte
Motive pentru achiziţiile pe internet
48% - este mai simplu
40% - acces la produse din străinătate
32% - este mai rapid
32% - preţuri mai mici
Sursa: Studiu MasterIndex