Bechtel continuă bătaia de joc: 600 de muncitori concediaţi de Mărţişor

Bechtel continuă bătaia de joc: 600 de muncitori concediaţi de Mărţişor
Peste 600 din cei 800 de oameni care lucrau la magistrala Braşov - Borş vor fi concediaţi săptămâna viitoare. Sindicatul încearcă să anuleze în instanţă disponibilizările colective.

Săptămâna viitoare urmează să devină şomeri majoritatea din cei 800 de salariaţi ai Bechtel vizaţi de disponibilizări. "Este vorba despre 650-670 de angajaţi cărora le expiră preavizul între 1 şi 4 martie", a confirmat Mihai Lup, liderul Sindicatului Transilvania de la Bechtel România.

Cu toate acestea, procesul concedierilor de la constructorul Autostrăzii Transilvania (A3) ar putea fi suspendat: primul termen în care sindicatele au atacat în instanţă decizia de disponibilizare are loc luni, cu o zi înainte să expire primele preavize. "Noi am insistat să se fixeze acest termen pe 28 februarie, pentru că, dacă decizia ne va fi favorabilă, în aceeaşi zi mergem cu minuta şedinţei de judecată şi cerem suspendarea disponibilizărilor", a declarat liderul confederaţiei sindicale Cartel Alfa Cluj, Grigore Pop. Dacă decizia va fi favorabilă Bechtel, chiar dacă aceasta va fi atacată de către sindicate, preavizul va expira în aceeaşi săptămână. 250 dintre angajaţii care vor deveni şomeri vor afla mâine ce posturi pot accepta de pe piaţă, la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM).

"Îi vom informa ce trebuie să conţină dosarele de şomaj, ce cursuri de recalificare avem şi ce înseamnă oferta de locuri de muncă pe care le avem vacante", a explicat directorul AJOFM, Daniel Don. Plângerea Cartel Alfa a fost depusă în 1 februarie. "În lipsa comunicării posturilor de natura celor care urmează a fi desfiinţate, nu se poate vorbi de concediere potrivit Codului muncii. Posturile care urmează să fie desfiinţate sunt lăsate la latitudinea angajatorului, ceea ce permite subiectivismul acestuia", se arată în documentul ataşat de sindicalişti. Conform acestuia, procedura de concediere nu este legală pentru că nu are la bază un program de restructurare adoptat în condiţiile legii, materializat printr-o hotărâre a organelor de conducere.

Bechtel a notificat în 20 decembrie Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) şi AJOFM despre iminenţa concedierii colective pentru motive care nu ţin de persoana salariatului. Notificările au fost remise după ce patronatul a avut trei întâlniri cu sindicatul. Dacă Bechtel primeşte suficienţi bani pentru a relua lucrările de la beneficiarul lucrărilor - Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale -, cei disponibilizaţi vor putea fi reangajaţi. "Foştii salariaţi pot fi angajaţi pe posturile pe care le-au ocupat oricând în intervalul de nouă luni după concediere. Angajatorul are obligaţia de a-i chema la muncă cu prioritate, iar dacă aceştia refuză în scris, în termen de 10 zile de la data chemării, atunci angajatorul poate lua alte persoane de pe piaţa muncii", a explicat directorul ITM, Emilian Roşca.

Deputatul Mircia Giurgiu garantează faptul că lucrările la tronsonul Gilău- Nădăşel şi Suplacu de Barcău - Borş se vor finaliza. "Am primit asigurări de la premierul Emil Boc că ambele tronsoane vor fi gata în acest an", a spus Giurgiu. În schimb, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Anca Boagiu, a declarat că lucrările vor stagna din lipsă de finanţare. "Lucrările pentru tronsonul Suplacu de Barcău - Borş nu pot fi demarate pentru că momentan nu există bani. Până în iunie, cel puţin, nu se va întâmpla nimic cu Autostrada Transilvania", a anunţat Boagiu. Premierul a dat asigurări la Cluj că lucrările vor continua în 2011. El a confirmat că există resurse financiare atât pentru plata lucrărilor realizate anul trecut, cât şi pentru continuarea lucrărilor între Gilău şi Nădăşel, respectiv între Suplacu de Barcău şi Borş, dar şi pentru pregătirea tronsonului Târgu-Mureş - Câmpia Turzii, unde încă nu există proiectul tehnic, iar exproprierile nu au fost făcute.

"Putem intra în teren în acest an pe cele două tronsoane; negociem cu Bechtel în ceea ce priveşte preţurile pentru că avem standarde de cost în limitele cărora trebuie să ne încadrăm. Vom găsi bani, inclusiv din resurse extrabugetare. Sunt interesat de aceste lucrări şi din perspectiva locurilor de muncă, iar autostrada este extrem de necesară în această parte a ţării. Alături de Coridorul IV, care este finanţat cu fonduri europene, Autostrada Transilvania este prioritatea guvernului", a spus Boc. Din magistrala Braşov - Borş s-a inaugurat secţiunea Gilău - Câmpia Turzii. Costul mediu/km pentru A3 este de 11 milioane de euro. Proiectul a început în 2004, în baza unui contract iniţial de 2,2 miliarde de euro acordat grupului american Bechtel, dar suma s-a majorat între timp.

 

 

Comenteaza