Brânza de Țaga bate la porțile Europei
- Scris de Călin Poenaru
- 07 Dec 2018, 16:15
- Economie
- Ascultă știrea

Clusterul Agro Transilvania (ATC) vrea să transforme brânzeturile maturate în grota din satul Năsal, cu sare de Dej, în produse cu patalama europeană.
“Ne-am tot gândit ce denumire să îi dăm. Brânzeturile sunt făcute din lapte de la producătorii din acea zonă, procesarea se face în grota de la Țaga, pe care am închiriat-o de la FrieslandCampina, iar sarea este adusă de la Salina Dej. Numele de Transilvania - inclus în denumirea clusterului nostru, creată în 2013 - vinde foarte bine produsele agroalimentare, iar zona noastră de interes include județele Cluj, Bihor, Bistrița-Năsăud, Satu Mare, Sălaj.
Societatea pe care am înființat-o se numește Food Transilvania Market, iar sloganul pe care vrem să îl înregistrăm este “Transilvania acasă”. În domeniul nostru este foarte important să spui de unde vii. Sunt doar cinci produse românești cu indicație protejată recunoscute de Uniunea Europeană.
Pentru produsele cu denumire de origine protejată (DOP) materiile prime trebuie să provină din regiunea de origine unde trebuie să se deruleze toate etapele de producție, iar pentru indicația geografică protejată (IGP) în regiune trebuie să se desfășoare cel puțin una dintre etapele de producție, prelucrare sau preparare. Este important dacă aceste brânzeturi produse la Cluj vor fi recunoscute de către consumatorii din Europa, care știu să citească eticheta produsului mult mai bine decât noi.
Pe de altă parte, Statele Unite nu vor să recunoască aceste produse certificate în UE. Ei consideră că Champagne nu aparține unei regiuni din Franța, ci este doar o metodă de a produce vinul, așa că vom găsi acolo șampanie de California. Noi vrem să pătrundem cu produsele noastre în SUA, Canada, Asia, Orientul Mijlociu”, a relatat Felix Arion, director general al ATC.
Năsal este o brânză moale din lapte de vacă fermentat. Maturarea acesteia are loc într-un mediu microbiologic special din grota naturală de la Țaga. Ambalaje din lemn ajută să își păstreze aroma unică pentru mai mult timp. Aceasta se poate servi ca aperitiv sau ca desert, împreună cu vinuri roșii seci, fructe sau carne. Brânza Nasal este certificată ca produs tradițional românesc.
Produsele "europene" se vând bine
“Cifra de afaceri a societăților care dețin IGP sau DOP pentru produse precum Novacul afumat din Țara Bârsei sau Telemeaua de Ibănești a crescut foarte mult. Certificarea pentru această telemea a fost greu de realizat, fiind contestată puternic de greci. În schimb Magiunul de Topoloveni, care are prețul de 26 de lei a fost parazitat de către alte produse cu denumiri asemănătoare care se vând cu 3-4 lei”, observă Viorel Roș, președintele Asociației Științifice de Dreptul Proprietății Intelectuale.
Zeci de specialiști în proprietatea intelectuală au dezbătut la Palatul Administrativ din Cluj-Napoca principalele provocări cu care se confruntă acest domeniu. Manifestarea privind dreptul proprietății intelectuale se desfășoară în ciclul intitulat „Război $i pace”, fiind organizată de Centrul de Cercetări în Dreptul Proprietății Intelectuale, Facultatea de Drept Cluj și ATC, sub denumirea de „Jocuri, mărci, interese”.
Direcțiile propuse de specialiștii prezenți au fost sunt de relevare a soluțiilor instanțelor judecătorești, dar și de prezentare a unor chestiuni concrete ale domeniului abordat.
Principalele teme dezbătute au fost marca înregistrată, piața parfumurilor, contrafacerea mărcii, tranzacțiile cu proprietatea intelectuală, rezervarea denumirilor, mărcile sportive, contrabanda cu țigări, înregistrarea mărcilor europene, rezervarea denumirilor, reînnoirea mărcilor. Printre vorbitori s-au numărat personalități din mediile academic, justiție, drepturi de autor.
Țigări aduse cu drone și scafandri
Contrabanda cu țigarete, cu produse accizabile este una dintre cele mai frecvente încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală, a subliniat procurorul Tudor Radian-Kreiszer, de la Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism Cluj. “Tehnicile contrabandiștilor sunt din ce în ce mai sofisticate: le aduc cu scafandri, cu jeep-uri, cu mici obiecte zburătoare, dar și pe la punctele de trecere a frontierei, disimulate în piese de mobilier. Țigaretele sunt aduse mai ales din Ucraina, ele pot fi atât originale, cât și contrafăcute. De multe ori ambalajul este diferit de cel original, dar și modul de închidere a pachetului, deși codul de bare coincide cu cel autentic. Noi trimitem mostre la titularul de marcă, iar acesta poate să solicite în instanță despăgubiri materiale sau morale”.
Parfumurile, campioanele contrafacerilor
“Europa se cam pregătește să închidă ușa parfumului ca produs cu drepturi de autor deoarece trebuie demonstrat că mirosul acestuia este o creație originală. Prin analogie, legislația europeană spune că nici gustul unui produs alimentar nu poate fi considerat drept operă, deoarece nu se poate face o verificare obiectivă. Cu toate acestea Olanda a admis protecția mirosului unui parfum prin drept de autor. Aici ne aflăm în fața unei dispute: parfumurile rezultă din combinația a zeci sau sute de molecule, producătorii nu vor să își dezvăluie secretul comercial, însă autoritățile naționale vor să le impună acest lucru pentru ca ele să nu conțină substanțe periculoase”, remarcă Adrian Circa, director al departamentului de drept privat din Universitatea Lucian Blaga Sibiu.