Car Sharing de Florești. Tehnologia ce reduce blocajele din trafic

Car Sharing de Florești. Tehnologia ce reduce blocajele din trafic
Conceptul de covoiajare a fost preluat în România din țările vestice
Car Sharing de Florești. Tehnologia ce reduce blocajele din trafic
Car Sharing de Florești. Tehnologia ce reduce blocajele din trafic

Locuitorilor din cea mai mare comună a României li se propune un concept menit să decongestioneze, cu ajutorul tehnologiei, traficul infernal de pe traseul spre Cluj-Napoca. 

“Salut, cea mai tare soluție de evitare a traficului și aglomerației este disponibilă acum pentru Florești! Înregistrează-te pe Greenshare.ro și ai la dispoziție toate cursele gratuite pe care vecinii tăi le oferă. Dacă folosești mașina pentru a ajunge la birou, poți scurta din cozile de la semafoare, oferind locurile libere vecinilor care lucrează în aceeași zonă.

Greenshare este încercarea noastră de a ne aduce contribuția la o lume mai puțin poluată, în care timpul este petrecut cât mai mult alături de cei dragi și cât mai puțin în trafic. Cu speranța că eforturile noastre îți vor fi de folos, te așteptăm în familia Greenshare”, au anunțat inițiatorii demersului, pe grupul Șoferi de Week-end Cluj. Floreștenii s-au declarat interesați de soluția propusă, mai ales că unii au avut deja inițiative de acest gen.

“Deși nu folosim o aplicație pentru asta, la noi în cartier avem un chat unde cine coboară spre oraș scrie, dacă vrea, câte locuri are. Zilnic e folosită metoda asta”, “Clujul e sufocat de mașini? La ore de vârf faci în 20 de minute 1 km? Din câte știu se plătește taxi la km…  sau poate și la stat în coloane pe loc. Eu susțin orice formă de Car Sharing - Carpooling. Cu cât mai multe, cu atât mai bine”, “Stați toți câte unul în mașină la o coadă de o oră ca să mergeți 2 km. A venit omul cu o idee, o soluție și voi direct cu nu", afirmă aceștia.

De la "din gură-n gură" pe WhatsApp, la program informatic

Alții ar rămâne la modalitatea inițială. “Ideea e bună și funcționează la nivel de chat foarte bine; nu cred că o implementare la nivel macro - precum o aplicație generală - e mai bună”, “Pentru prieteni și vecini există sau se pot crea chat-uri pe WhatsApp, mult mai sigure decât o aplicație la care are acces toată lumea”.

Securitatea pasagerilor a fost și ea pusă în discuție. “Tu ți-ai lua niște necunoscuți în mașină, să stea cu copiii în spate în timp ce îi duci la grădiniță sau școală?”, “Nu trebuie toți să fie pedofili sau violatori. Trebuie doar un necunoscut să fie pedofil sau violator la locul și momentul nepotrivit ca acel copil să fie nenorocit pe viață. Un risc care, oricât de mic, ar fi nu ar trebui asumat”, “Să îmi zici unde stai, că tare aș vrea să îți duc nevasta la lucru și înapoi zilnic, vecine!”.

Siguranța copiilor și a femeilor, luată în colimator

Adepții conceptului au replicat că temerile sunt exagerate. “La fel ca în cazul autobuzelor puse la dispoziție de primărie pentru a duce sau aduce copiii de la școli, nici varianta de Ride Sharing nu e bine văzută de către părinți. Vai, copilul meu? Al meu? Cu autobuzul, cu necunoscuți în mașină? Să pună mâna pe bara din autobuz, să se atingă în mașină de un necunoscut copilul meu de aur?

Și, vai, copilul, când crește și ajunge un speriat, sau mai rău, un sociopat. Se vor întreba părinții “dar oare unde am greșit?”. Aceiași părinți care se plâng de traficul infernal din Cluj la orele de vârf (când își duc sau aduc copiii de aur de la școli) și care dau vina în proporție de 100% pe autoritățile locale”.

“Își duc copilul de mânuță zilnic, din pat până la ușa clasei. Nu au capacitatea să înțeleagă faptul că și copilul lor trebuie să învețe să se descurce. Dar lasă că vor crește și, atunci când vor avea copiii 30 de ani și le-or cere bani de țigări, vor vedea ei ce părinți buni au fost”.

Gratuit sau pe bani?

Pe de altă parte, există temeri că, deși dezvoltatorii aplicației prezintă conceptul ca unul de călătorie gratuită, în timp șoferii vor avea tendința de a-i taxa pe pasageri. “Un fel de Uber mascat”, ”Gratuit prima jumătate de an, până se formează clientela, pe urmă 5 lei de aici, 5 lei de acolo și gata, Uber Greenshare”.  

O altă problemă dezbătută o reprezintă cursa retur, din Cluj-Napoca. “Mă cam îndoiesc că la lucru ai 2-3 colegi de la tine din bloc sau chiar de lângă... Încolo să zicem că ar fi cu ce să mergi, dar înapoi tot iei autobuzul, că sigur nu mai aveți același program... nu toți ieșiți la aceeași oră, iar poate șoferul are alte drumuri înainte să se întoarcă spre casă”. “Dacă aș fi în situația voastră, zilnic… nu poți sta la ora 15:00, când mergi acasă: oare am cu ce merge, nu am?”.

Inițiatorii demersului au răspuns că au luat în calcul problemele, cu promisiunea că se vor strădui să facă verificări pentru persoanele care intră în aplicație. “Serviciul este gratuit, concepul se numește Carpool. Poți călători cu Greenshare, când te întorci, cu alt vecin sau prieten”.

Vor să reducă poluarea din România

Greenshare este o platformă construită de o echipă dedicată, fiind gândită să centralizeze ofertele și cererile de transport dintr-o zonă rezidențială. Aplicația este gratuită și se realizează cu ajutorul membrilor care au ales să sprijine comunitatea. Utilizatorii completează datele din profil și inserează anunțuri de fiecare dată când pot oferi sau au nevoie de transport.

Inițiatorii aplicației atrag atenția că în localități mari de felul Bucureștiului se înregistrează constant depășiri peste de trei ori a limitei de poluare maxime admise, mare parte cauzată de numărul din ce în ce mai mare de mașini. Există cazuri în care se pierd câte 2-3 ore pe zi între locuință și locul de muncă.

“Dacă doi șoferi ar folosi aceeași mașină, traficul s-ar reduce la jumătate și implicit emisiile poluante la jumătate. Dacă un șofer ia unul sau mai mulți pasageri nonșoferi cu mașina, atunci călătoriile cu mijloacele de transport în comun vor deveni mai libere.

Prin urmare, o alternativă fezabilă pentru alți șoferi, ducând la un trafic mai liber. Practic, cu cât transporți mai multă lume, cu atât traficul devine în final mai liber pentru tine și aerul mai curat pentru noi, toți. Oferi un loc în mașină și câștigi timp la semafoare”.

Primarul îi trimite la autobuze

Edilul din Florești, Horia Șulea, i-a sfătuit pe locuitorii din comună să folosească transportul public până se va realiza centura ocolitoare de sud, menită să mai reducă din traficul de pe Drumul Național nr. 1.  "Autobuzele acelea noi, frumoase, au ajuns şi în Floreşti, sunt confortabile. Hai să facem un efort să le folosim, să vedem cât va fi de bine!". În ultimii 10 ani, comuna Floreşti a crescut de la 7.600 de locuitori (în 2007), la peste 33.000 (în 2017). 10.000 de maşini fac naveta spre Cluj-Napoca zilnic, motivul blocajelor zilnice de pe drumul naţional. De aceea, şoferii caută drumuri alternative pentru a ajunge în comună.

Comenteaza