Cât plătim ca să călătorim în judeţ. Aceeaşi distanţă, tarife cu până la 220% mai scumpe

Cât plătim ca să călătorim în judeţ. Aceeaşi distanţă, tarife cu până la 220% mai scumpe
50 de kilometri de la Cluj-Napoca spre Bistriţa-Năsăud sau spre Bihor cu transportatorii intrajudeţeni. Tarifele pot să difere cu până la 220%. ZIUA de CLUJ a realizat o analiză a preţurilor şi vă prezintă motivele acestor discrepanţe.

În cadrul ultimei şedinţe a Consiliului Judeţean Cluj s-a amânat aprobarea tarifelor propuse de către transportatorii de persoane din judeţ, pe motivul preţurilor nejustificat de mari practicate de unii operatori. Aceste tarife sunt stabilite de către fiecare companie în parte, fiind calculate pe baza unei serii de criterii, printre care şi numărul de kilometri parcurşi.

Tarife cu până la 220% mai ridicate

Dacă o persoană doreşte să călătorească pe o distanţă de 10 km, media preţurilor propuse este de 4,23 lei. În timp ce majoritatea firmelor cer 4 sau 5 lei pe o astfel de călătorie, există companii care se situează mult sub sau peste media de faţă.

În această situaţie se află firma Bus Trans, care cere doar 2,5 lei. La polul opus se situează o călătorie cu Alindorin Tur, care taxează cu 220% mai mult, cerând 8 lei.

Aceştia îşi motivează preţul ridicat prin lipsa clienţilor pe distanţe mici. "Noi nu avem clienţi către Floreşti sau către alte trasee scurte, iar ca să ne putem alinia preţurile pentru traseele lungi, până la Beliş sau Poiana Horea, am ales aceste tarife la distanţele mici", spune Mariana Tişe, reprezentant al unui operator de transport.

Diferenţele enorme se menţin şi în cazul unor călătorii pe rute mai lungi. Spre exemplu, pe o distanţă de 50 km preţurile variază între 9-9,5 lei la Simdoria Trans, respectiv Sova Import Export, şi 16 lei, după cum cer Auto Trust Corporation, Feldiberc Trans, Tour Claus şi Rodara Tour (membre ale Alis Grup). În funcţie de compania aleasă, puteţi plăti, pe acelaşi număr de kilometri, cu până la 78% mai mult.

Ce influenţează preţurile

Reprezentantul Consiliului Judeţean Cluj, Octavian David, a explicat modul în care sunt calculate tarifele. Acesta precizează că preţurile trebuie să "acopere toate cheltuielile de transport şi să asigure un profit rezonabil companiilor şi este influenţat de către numărul de curse, traseu şi fluxul de clienţi". Un flux mai mare de clienţi se traduce într-un consum mai mare de combustibil, care duce la creşterea cheltuielilor firmei şi, implicit, a tarifelor practicate.

Care sunt diversele cheltuieli pe care firmele de transport persoane le suportă a explicat administratorul firmei Huben, Adrian Rogozan: „Sunt cheltuieli salariale, asigurări [unde intră RCA, asigurări pentru personal şi bagaje, ITP, n.r.], combustibil, diurnă, cheltuielile de service, reparaţii şi mentenanţă, cheltuielile de amortizare pentru maşina desemnată". Tariful pe kilometru diferă şi în funcţie de mărimea autocarului şi de numărul de curse făcute pe zi: "La noi, un microbuz trebuie să facă minim 200 km/zi", menţionează Rogozan.

La rândul lor, cei de la Alis Grup au explicat care sunt criteriile după care stabilesc preţurile. "Calculul se face în urma tuturor încasărilor pe traseele judeţene. Spre oraş, dimineaţa maşinile merg pline şi vin goale, iar după-amiază vin pline dinspre oraş şi merg înapoi goale", spune Liviu Jişa, administratorul companiei. Astfel, numărul de clienţi de pe o anumită rută poate fi un factor decisiv privind tariful stabilit.

"Rechinii" fură din clienţi

O altă cauză care influenţează cât de mare sau cât de mic este preţul practicat pe un anumit traseu poate fi prezenţa unor "paraziţi", care fură din fluxul de clienţi. Cu această situaţie se confruntă cei de la Simdoria Trans, pe ruta Cluj-Napoca-Cămăraşu. "Sunt foarte mulţi "rechini" (microbuze şi maşini mici) pe care nu-i scoate nimeni afară şi, dacă nu pun preţuri mici, nu mai vine nimeni cu mine", spune Simeon Minteoan, reprezentantul societăţii.

Teodora DEMIAN

 

Comenteaza