Cât vom plăti pe autostradă de la Gilău la Câmpia Turzii

Cât vom plăti pe autostradă de la Gilău la Câmpia Turzii
Ministrul marilor proiecte propune ca din 2017 circulaţia pe autostradă în România să coste trei euro pentru fiecare sută de kilometri.

Ministrul marilor proiecte, Dan Şova a anunţat într-o emisiune televizată că din 2017 intenţionează să introducă o taxă de autostradă de trei euro pe suta de kilometri. El a menţionat drept prime autostrăzi care vor fi taxate Piteşti-Constanţa şi Braşov-Comarnic.

Şova a precizat vor fi introduse taxe pe autostrăzile sau segmentele de autostrăzi care vor fi concesionate, menţionând două trasee: Braşov-Comarnic şi Piteşti-Constanţa. Pentru a merge pe autostradă de la Piteşti la Constanţa mai trebuie construiţi cei 48 de km ai centurii de sud a capitalei, care ar urma să lege cele două tronsoane de autostradă deja existente. Un calcul simplu spune că pentru cei 347 de kilometri însumaţi dintre Piteşti şi Constanţa, şoferii vor trebui să plătească o taxă de aproximativ 10,5 euro. Dacă la această sumă s-ar adăuga şi taxa de pod de la Cernavodă-Feteşti, la actualul curs de schimb afişat BNR. Pentru „luxul" de a merge pe autostradă de la Piteşti la Constanţa, un şofer ar trebui să scoată din buzunar aproximativ 60 de lei. Similar, pe cei 52 km de autostradă între Gilău şi Câmpia Turzii vom scoate 7 lei din Buzunar. Interesant este că ministrul Şova n-a spus nimic despre eliminarea rovignetei odată cu introducerea taxelor de autostradă, în condiţiile în care nicăieri în Europa nu există această dublă taxare, celelalte ţări recurgând fie la una, fie la cealaltă metodă de taxare.

Coleg de partid cu ministrul Şova, preşedintele PSD Cluj-Napoca, Mircea Jorj, admite că taxa este exagerată. „Cred că e o taxă un pic cam mare şi ar trebui regândită, dar nici modică nu poate fi, pentru că e nevoie de bani pentru întreţinerea autostrăzilor şi construcţia de noi autostrăzi. Trei euro pe suta de kilometri e o taxă cam mare pentru veniturile românilor, iar, dacă pentru românii din alte zone ale ţării, care circulă cel mult o dată, de două ori pe an la Constanţa, în concedii, 20 de euro dus-întors n-ar fi un capăt de ţară, pentru locuitorii din zonă, care circulă frecvent pe acele trasee, chiar ar fi o problemă", a comentat Jorj. El admite că s-ar impunem renunţarea la rovignetă. „Probabil că, la momentul în care autostrzile vor fi terminate, lucrurile vor fi reanalizate, până atunci, însă, e nevoie de o sursă de finanţare a construcţiei de autostrăzi", a spus Jorj.

În schimb, senatorul PNL Marius Nicoară crede că taxa lui Şova e una rezonabilă. „Zece euro de la Piteşti la Constanţa, mai ales că, în acel moment, se va renunţa la taxa de pod de la Cernavodă, mi se pare în concordanţă cu normele europene şi oricum este o viziune pentru 2017 şi mai e mult până atunci. Probabil că pentru navetiştii care circulă zilnic pe autostradă vor fi introduse, ca în celelalte ţări, abonamente, care vor fi de patru, cinci ori mai ieftine decât această taxă", a afirmat Nicoară. El susţine că, în momentul introducerii taxei de autostradă va trebui să se renunţe, în mod obligatoriu, la rovignetă. „Nicăieri nu există şi vignetă şi taxă de autostradă, e ori una, ori alta. S-ar bate cap în cap, în mod cert se va renunţa la rovignetă, nu se poate altfel", a opinat Nicoară.

Cu totul altfel este privită această taxă din băncile opoziţiei. „Aici vorbim de guvernul «taxează tot». Spuneau că cei şapte eurocenţi pe litrul de benzină vor merge la construcţia de autostrăzi, ca să aflăm, zilele trecute, că de fapt vor merge la salariile bugetarilor. Asta e politica socialistă falimentară: ca să majorăm salariile, mărim taxele, când, de fapt, majorările salariale ar trebui să vină prin creşterea economică. Impozitează populaţia ca să facă ce au promis. Cât îl priveşte pe Dan Şova, personal nu dau doi bani pe un ministru care vine cu pupitrul lângă viaduct să ţină un discurs despre 3 kilometri de viaduct. Ce să te aştepţi de la un astfel de ministru?", a declarat vicepreşedintele PDL, senatorul Alin Tişe

 

Comenteaza