Câţi bani ne trebuie ca să ne mobilăm locuinţa
- Scris de Kristina Restea
- 14 Mar 2012, 22:22
- Economie
- Ascultă știrea

Mobilier din lemn masiv sau oglinzi încadrate în fier forjat, un fotoliu-pantof roşu ori canapele mov, obiecte de mobilier pentru camere de copii şi instalaţii de iluminat strălucitoare au apărut în standurile relativ puţine de la târgul de mobilier organizat la Expo Transilvania.
În piaţa de mobilă e încă nivel de criză, iar aceasta se simte atât în numărul de expozanţi, cât şi în cel de clienţi. Faţă de anul trecut, preţurile produselor sunt cu 5-10% mai jos, potrivit reprezentanţilor Kalenda, societate care comercializează mobilă din import. "Piaţa Clujului este comparabilă cu cea a Bucureştiului, fiind totuşi mai slabă. Acesta este un domeniu puternic legate de piaţa construcţiilor, iar aici s-au înregistrat căderi în ultimii ani şi nici acum lucrurile nu par să îşi fi revenit", conform celor de la Kalenda. Mobilarea unui apartament de două camere poate fi realizată într-un buget de 5.000 de lei, potrivit celor de la I&C Mobevolution.
"Din ceea ce am văzut la noi în magazin, clienţii se încadrează în general în categoria cu venituri medii de 1.500 lei/ membru de familie. Ceea ce se cere foarte mult în ultima vreme este mobila realizată la comandă. Produsele standard nu se potrivesc în orice apartament, iar clienţii preferă ca anumite lucruri să fie special realizate pentru locuinţele lor. Poate vrei un anumit colţar, dar apartamentul tău are alte dimensiuni sau poate îţi doreşti un dressing pe un perete întreg, iar atunci aceasta e soluţia. În cazul nostru, mobilierul la comandă reprezintă 75% din vânzări", explică Andreea Negru, de la I&C Mobevolution. Primele observaţii ale expozanţilor sunt prezenţa unei oferte mari de mobilier din lemn masiv şi participarea locală redusă.
Într-un registru de tendinţe diferit, specialiştii în amenajări din Cluj vin cu propuneri internaţionale. Proprietarii au început să renunţe la ideea "casa de revistă" sau "casa show-room", în care oaspeţilor le e frică să intre încălţaţi şi unde nici măcar proprietarii nu se simt acasă, arată specialiştii de la atelierul de interioare Morphoza. "Şi în amenajări criza a determinat o introspecţie: se redefinesc afacerile, ţintele. În cazul birourilor, hotelurilor, barurilor fiecare încearcă să găsească acele elemente care dau valoare adăugată unui loc, fiecare vrea să se definească prin amenajare. La fel şi pe segmentul rezidenţial. Am ajuns la o reîntoarcere la lucrurile de bază. Îmi place lemnul, nu "plasticurile", îmi plac materialele curate, împletiturile, îmi place albul, betonul - şi la exterior. De ce să mai adaug tot felul de adezivi, de gresie? Tendinţele sunt de întoarcere la natural, dar cu amprenta beneficiarului", a punctat Diana Calfa, managing partner Morphoza, după o incursiune la târgul internaţional Maison et Objet de la Paris.
Casei elegante, romantice sau vintage în amenajări i se adaugă mai recent stilul "explorer", adoptat de proprietarii amatori de călătorii. "Pot să am o canapea elegantă de catifea, să îi adaug un pled de la bunica, o pernă marocană, să pun un lampadar de metal în cameră şi să fiu acasă. Poţi să mixezi cele mai diverse materiale, poţi să faci decoruri jucăuşe. Rămân însă valabile regulile bunului simţ şi trebuie avut în vedere că linia spre kitsch e foarte fină", menţionează Calfa.
Mai puţini participanţi
Târgurile Conmob (mobilă, componente şi accesorii pentru industria mobilei) şi Hotel&Catering (dotări şi amenajări, echipamente şi servicii pentru hoteluri, restaurante, baruri, catering) se desfăşoară între 14 şi 18 martie la Expo Transilvania. Cu o ediţie de primăvară şi una de toamnă, Conmob este cel mai important târg specializat din Transilvania. La eveniment participă producători de mobilier tapiţat, de mobilier de bucătărie, living, dormitor; producători de sufragerii, dormitoare, birouri, holuri din lemn masiv, producători de bucătării, dormitoare, biblioteci, importatori. Numărul participanţilor a scăzut de la 62 la ediţia precedentă la 48.