Izolarea termică a locuinţei, vechimea imobilului, locul de parcare şi calitatea vecinilor sunt cele mai importante elemente care influenţează decizia de cumpărare a românilor, după eliminarea factorilor preţ şi amplasament, potrivit unui sondajului realizat de portalul Imobiliare.ro şi Asociaţia pentru Locuinţe Noi.
"Dintre cei care vor să achiziţioneze o locuinţă, 72% sunt interesaţi de un apartament, şi numai 28% de o casă, răspuns influenţat, probabil, de puterea de cumpărare. Pentru 60% dintre respondenţi nu este deloc important ca locuinţa să fie nouă. Deşi preţul este un factor important, cei mai mulţi dintre potenţialii beneficiari care au răspuns chestionarului ar dori să achiziţioneze un apartament cu trei camere (40%), preferinţă urmată de apartamentele cu două camere (24%), cele cu patru camere şi garsoniere. Această opţiune este întărită şi de răspunsurile date la întrebarea legată de suprafaţa locuinţei căutate. Astfel, 23% dintre respondenţi preferă locuinţele cu suprafeţe de 60 - 80 mp, 22% pe cele de 80 -100 mp 22% şi 17% pe cele de peste 100 mp", arată sondajul.
Eliminând factorii preţ şi amplasament, cel mai mult contează izolarea termică a locuinţei, vechimea imobilului, locul de parcare şi calitatea vecinilor. Pe o scară de la 1 (deloc) la 5 (foarte mult), 55% dintre cei chestionaţi au dat calificativul 5 (ca fiind foarte important) criteriului "izolare termică", 44% au apreciat ca fiind foarte importante "vechimea imobilului", 42% "locul de parcare", 40% "locuinţa să fie nouă", 32% "calitatea vecinilor". Deloc important (calificativ 1) a fost apreciat criteriul "mobilier nou" de către 51% dintre respondenţi şi, similar, tot 51% au dat calificativul 1 criteriului "dotări: aragaz, frigider, maşină de spălat".
"Revenind la amplasament, foarte important în determinarea unui potenţial beneficiar să achiziţioneze o locuinţă s-a dovedit a fi accesul facil la mijloacele de transport în comun. 71% dintre respondenţi au dat acestui criteriu calificative de 4 şi 5 (important şi foarte important). Alt criteriu important este cadrul natural în care se află locuinţa sau existenţa unui parc în apropiere, 71% dintre respondenţi dând calificative de 4 şi 5 acestui criteriu", arată rezultatele sondajului. În topul interesului, aceste criterii sunt urmate de existenţa în zonă a unei pieţe, supermarket sau magazin alimentar. Acestuia îi urmează instituţiile educaţionale: grădiniţă sau şcoală în proximitate, apropierea locuinţei de o clinică medicală sau spital. În topul necesităţilor urmează dotările sociale, posibilităţile de divertisment şi petrecere a timpului liber: săli şi terenuri de sport, mall, restaurante.
Alături de preţ, criteriu aflat pe primul loc în preocupările cumpărătorilor din unul dintre cele mai scumpe oraşe din ţară, clienţii din Cluj sunt interesaţi de posibilităţile de construire din zona unde îşi vor achiziţiona locuinţa, având în vedere şi precedentele situaţii privind derogările de la regulile de urbanism sau apariţia "blocurilor dintre case". "Dacă până acum clienţii ne întrebau care e preţul pe metru pătrat, în prezent ne întreabă despre preţul final al apartamentului; oamenii au un buget în care trebuie să se încadreze. Dacă le place suma, încep cu restul: zonă, finisaje, întreabă când e gata şantierul, ce va mai fi acolo. Sunt interesaţi de de suprafeţe, compartimentare, de ceea ce se va construi în zonă, lângă noi, în spatele blocurilor noastre, dacă se mai poate schimba regimul de înălţime pentru construcţiile viitoare", spune Georgiana Man, director de marketing la Elite Grup, dezvoltator al unui ansamblu rezidenţial în cartierul Bună Ziua.
Vecini cu găinile
"Mă interesează ca apartamentul pe care vreau să îl cumpăr să fie în Cluj-Napoca, nu undeva departe de oraş, în Floreşti sau în zone similare. Clujul nu este o metropolă din care să merite să te muţi la ţară, având în vedere că pe I.M. Klein, în plin centru al oraşului, sunt găini. Caut un apartament în bloc din perioada '80, fiindcă, după cutremur, normele seismice au fost foarte dure. În nici un caz nu vreau construcţie nouă. Preţul nu ar trebui să fie peste 1.000 euro/mp - prag psihologic -, să aibă spaţii verzi şi să fie în apropiere un mall pt cumpărături", enumeră Călin, angajat în mediul universitar.