Chiria în mall-urile Clujului, la jumătate față cea din București

Chiria în mall-urile Clujului, la jumătate față cea din București
Germanii de la Peek & Cloppenburg se instalează din toamnă la Cluj | Foto: Kaufhaus Tyrol

Un spațiu de 100 mp situat într-un mare centru comercial din capitală poate fi închiriat 80-100 euro/ mp/ lună, față de 37-42 de euro în Cluj.

Livrările de spații comerciale vor accelera în a doua jumătate a anului, când 150.000 mp vor fi dați în chirie în mai multe orașe din țară, în București noile livrări însumând 35.000 mp, potrivit raportului H1 Romania Retail MarketBeat, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox (CWE).

În primul semestru au fost finalizate două extensii ale unor centre comerciale existente, Sibiu Shopping City și Tom Shopping Center din Constanța. De asemenea, s-a deschis al doilea magazin IKEA din România în București, pe 37.000 mp, cel mai mare din Europa de Sud-Est.

Stocul de spații de retail modern din România este de 3,74 milioane mp, cu o densitate de 192 mp/ 1.000 locuitori. Suprafața mall-urilor, parcurilor de retail și galeriilor comerciale din București măsoară 1,19 milioane mp, având o densitate 651 mp/ 1.000 locuitori, de 3,5 ori mai mare față de media națională.

Cel mai mare proiect ce va fi livrat anul acesta este Festival Centrum din Sibiu, centru comercial dezvoltat de NEPI Rockcastle, ce va avea o suprafață închiriabilă de 42.000 mp. Va fi livrată și extensia Iulius Mall Timișoara, parte a proiectului mixt Iulius Town, dezvoltat în parteneriat de companiile Iulius Group și Atterbury.

Iulius Mall va deveni astfel cel mai mare proiect de retail modern din România și va avea o suprafață închiriabilă de peste 100.000 mp. O parte din această extensie a fost deja inaugurată, grupul Inditex preluând spații cu o suprafață de 8.000 mp într-o nouă aripă a centrului comercial.

Alte orașe care vor beneficia de noi spații moderne de retail sunt reședința Sălajului, unde Prime Kapital va livra proiectul Zalău Value Center, Satu Mare (extinderea proiectului dezvoltat de Auchan) sau Buzău (extinderea Buzău Shopping City, fost Aurora Mall).

La București este așteptată finalizarea parcului de retail DN1 Value Center, dezvoltat de Prime Kapital (28.500 mp), proiect ce marchează extinderea zonei de retail a orașului către nord, spre Balotești, stocul de retail modern urmând a fi majorat și prin finalizarea extensiei Veranda Mall (7.000 mp).

Anul viitor este programată extinderea centrului comercial Colosseum, din zona de nord-vest a capitalei, proiect care își va crește atractivitatea prin acomodarea unor noi chiriași din sectoarele fashion (New Yorker, Colin’s, CCC), leisure (World Class), F & B (Gregory’s, Cafe Ritazza) și entertainment (Happy Cinema).

„În afara câtorva zone care permit construirea de proiecte dominante de centre comerciale, cele mai multe dezvoltări viitoare din București și din orașele principale din România vor fi proiecte mixte cu o componentă variată de retail la parterul clădirilor de birouri sau rezidențial. O să vedem o atenție sporită din partea dezvoltatorilor pentru a implementa ansambluri mai nișate, pentru a crea destinații aparte, în contextul segmentării pe diverse categorii şi profiluri de consumatori”, spune Bogdan Marcu, partner retail agency la CWE.

Chiria headline a unui spațiu de 100 mp situat într-un centru comercial dominant din București atinge nivelul de 80-100 euro/ mp/ lună, în vreme ce în proiecte similare din principalele orașe regionale, precum Timișoara, Iași sau Cluj, chiria pentru astfel de spații are valori de 37-42 euro/ mp, respectiv 28-33 euro/ mp în cazul acelorași spații din orașe secundare.

CWE este o companie de consultanță imobiliară de top pe piață locală, activând în toate segmentele pieței imobiliare. Departamentul de retail al companiei a închiriat în ultimii doi ani spații cu o suprafață de 30.000 mp în proiecte din țară. CWE are 51.000 de angajați în 70 de țări şi venituri de 8,2 miliarde de dolari.

Vivo se extinde cu 20 de milioane de euro

În iunie, Decathlon a extins suprafaţa magazinului din Vivo Center Cluj cu 1.400 mp. Din toamnă, la complexul din Florești își vor face apariția magazinele Peek & Cloppenburg, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home, iar Zara, Pull & Bear, Bershka și Stradivarius vor lansa noi concepte. Procesul de modernizare a început ianuarie și a cuprins un spațiu de 22.000 mp, cu 700 de persoane implicate în proiect. Procesul împărţit în două etape s-a desfășurat gradual, cu închiderea și relocarea a 15 magazine, printre care Lego, Benvenuti, Gatta, O Bag, La Donna, Jolidon, Bugatti, Sensiblu, TUI, Penti, Seroussi. Din iulie, ultima fază a lucrărilor Noriel, Dinoland și Pitrick sunt relocate în parcarea exterioară. De la deschiderea sa, din 2007, Vivo (fostul Polus) a fost vizitat de 100 de milioane de persoane.

Comenteaza