Clujul, cel mai prietenos oraș cu investitorii din România

Clujul, cel mai prietenos oraș cu investitorii din România

Cluj-Napoca este cel mai „business friendly” oraș românesc, potrivit clasamentului Emerging Europe Business Perception Index for 2021, datorită unor avantaje precum faptul că este un oraș inteligent și sprijinului puternic al autorităților locale.

Un oraș „business friendly” este un oraş prietenos din punct de vedere economic, propice creării şi dezvoltării afacerilor. De obicei, aceste orașe sunt reprezentate de capitalele țărilor, dar, surprinzător, în acest an, multe orașe din provincie au intrat în top, conform Economedia.

De exemplu, orașul polonez Lodz este nu numai câștigătorul clasamentului „business friendly” din acest an, dar este și primul oraș noncapitală care ajunge în top, de trei ani de când există acest clasament. Anul trecut, topul a fost condus de Varșovia (în 2019) și de Budapesta (în 2020).

Cu 700.000 de locuitori, Lodz este al treilea mare oraș din Polonia. Înconjurat de o rețea amplă de autostrăzi și drumuri expres, orașul a devenit un hub logistic și de transporturi. Este un mare centru educațional și științific și casa unei școli de film recunoscute la nivel internațional. Cu toate aceste atuuri, Lodz atrage companii din industria creativă, dar și companii din outsourcing și cercetare și dezvoltare.

Top 10 mai conține un oraș care nu este capitală: Cluj-Napoca. Acesta a avansat pe locul 8 în clasament, de la locul 15 anul trecut, după ce a ieșit câștigător la categoria „smart city”. La această categorie, respondenții au fost rugați să aleagă cinci orașe care au introdus politici și soluții care îmbunătățesc sustenabilitatea și viața în oraș pe câteva fronturi-cheie: mobilitate și infrastructură; conectivitate și digitalizare; educație și muncă; guvernanță; piața imobiliară și mediu.

Orașul care a ieșit primul la aceste categorii a fost Cluj-Napoca, urmat de Sofia și Tallinn. De asemenea, Cluj-Napoca este cunoscut pentru un sprijin puternic al autorităților locale în materie de business. Cluj-Napoca se mai regăsește pe locul 10, la egalitate cu București, la categoria „brand” al orașului.

Cluj-Napoca a fost așadar ales câștigător al categoriei de oraș inteligent, ca recompensă pentru eforturile sale de a se consacra drept un centru de renume mondial al tehnologiei și inovației. „Investim în calitatea vieții din orașul nostru și, în ultimii ani, acest lucru s-a dovedit a fi o modalitate bună de a obține o creștere a creativității și a dinamismului ecosistemului local de start-up”, a declarat primarul Emil Boc, pentru Emerging Europe.

„Când oamenii sunt mai fericiți, când se simt bine trăind în oraș, toată energia lor creativă poate sprijini inovația și dezvoltarea economică. „Start-up-urile sunt rezultatul celor mai talentate creiere ale noastre și al încurajării antreprenoriatului de către întreaga comunitate, de la sectorul afacerilor, la universități, administrația locală și ONG-uri”, a spus edilul clujean.

Capitala României se află pe locul 10 în topul orașelor „business friendly”, în urcare de pe locul 16 de anul trecut. Bucureștiul stă bine la capitolul „potențial economic”, aflându-se pe locul 4 în clasament după orașe ca Belgrad, Kiev și Debrecen, dar și la categoria „bazin de talente”. 

În schimb, a picat abia pe locul 16 la categoria „susținere din partea autorităților”, de pe locul 4 ocupat anul trecut. Clasamentul Emerging Europe a fost realizat pe baza răspunsurilor a 150 de experți globali în investiții străine directe, consultanți și analiști. Emerging Europe este o platformă axată pe 23 de țări din Europa Centrală, de Est, de Sud-Est și din Caucazul de Sud. 

Topul orașelor „business friendly” (2021)

1. Lodz
2. Praga
3. Ljubljana
4. Budapesta
5. Kiev
6. Varșovia
7. Vilnius
8. Cluj-Napoca
9. Belgrad
10. București

Sursa: Emerging Europe

Comenteaza