Foto Clujul, doar piață de consum. Are multe supermarketuri, dar banii din cumpărături merg în alte părți
- Scris de Călin Poenaru
- 17 Dec 2018, 11:52
- Economie
- Ascultă știrea

Marile complexe comerciale, majoritatea aparținând giganților globali ai retailului, fac în România afaceri 100 de miliarde de lei, însă doar o parte infimă - 1,4% dintre acestea - sunt înregistrate la Cluj.
Românii alocă banii cei mai mulți pentru alimente și băuturi din Uniunea Europeană, iar acest lucru se vede cel mai bine în cifrele de afaceri înregistrate de retaileri, care vor fi de 103 miliarde de lei în acest an, potrivit unei analize efectuate de compania de consultanță financiară KeysFin.
Următoarele două săptămâni se anunță a fi cele mai profitabile din tot anul pentru retailerii alimentari . Febra cumpărăturilor de Crăciun va duce afacerile companiilor cu 6 miliarde în plus față de 2017. Profitul lor net a avansat anul trecut cu 16% față de 2016, la 3,5 miliarde de lei.
Dispar magazinele de cartier
În schimb, numărul companiilor a scăzut cu 8,8% față de 2016 și a rămas la 52.000 în 2017. În retailul alimentar activează 18 companii mari, cu afaceri de 55,9 miliarde de lei în 2017, 235 medii (10,8 miliarde), 2.469 mici (15,6 miliarde) și 49.258 microîntreprinderi (14,5 miliarde). S-a ajuns ca ponderea companiilor mari să atingă nivelul de 58%.
"Principalii jucători din piață, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Mega Image, și-au consolidat rețelele, iar extinderea geografică a atins un nivel extrem de ridicat. Investițiile semnificative în deschiderea de noi unități și mai ales în publicitate au spulberat concurența micilor jucători, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezența tot mai rară. Confruntate cu dificultăți financiare, prinse în constrângerile tot mai puternice ale distribuitorilor de alimente și băuturi, multe dintre magazinele mici s-au închis sau au fost preluate de marii jucători”, arată analiza KeysFin.
Cele mai mari 10 companii au împreună 2.500 de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry și generează 53% din afacerile totale. Liderul pieței este Kaufland (10 miliarde de lei, 10,4% din piața națională), urmat de Carrefour (6,7 miliarde), Lidl (6,5 miliarde), Auchan (5,2 miliarde) și Mega Image (4,9 miliarde).
Investitorii străini au ajuns să domine retailul alimentar românesc, controlând 72% din capitalurile proprii ale companiilor locale. Din prisma capitalurilor proprii deținute, investitorii germani sunt în prim-plan, urmați de olandezi, luxemburghezi, francezi, ciprioți și turci.
Primii cinci jucători din piața de retail alimentar, toți controlați de străini, au generat 45% din profitul sectorului. Cele mai profitabile companii au fost anul trecut Kaufland (670 de milioane de lei), Lidl (352 milioane), Carrefour (209 milioane), Mega Image (201 milioane) și Profi (130 de milioane).
Clienții fac și pe casierii
Capitala, cu cel mai mulți locuitori, a atras cel mai ridicat nivel de afaceri, de 40,3 miliarde de lei. În clasamentul regional urmează județele Prahova (8,2 miliarde), Timiș (5,8 miliarde), Ilfov (5,8 miliarde) și Brașov (4,8 miliarde). Primele cinci au generat 67% din afacerile totale.
În sector lucrează 223.000 de angajați. Numărul lor a scăzut cu 2,3% față de 2016, în condițiile în care companiile au investit puternic în optimizarea costurilor operaționale. Productivitatea muncii a crescut cu 10% față de 2016, 434.000 de lei per angajat în 2017, însă costul mediu per angajat a avansat de două ori mai rapid, cu 20% față de 2016, la 31.600 de lei în 2017.
"Creșterea costurilor cu forța de muncă a intervenit odată cu majorarea salariilor la nivel național și a provocărilor tot mai accentuate din piața muncii. În condițiile crizei de personal, mulți dintre rataileri au investit puternic în modernizarea proceselor tehnologice. Unul dintre efectele vizibile îl reprezintă extinderea semnificativă a caselor automate, unde clienții gestioneaza singuri plata. Automatizarea serviciilor se va extinde la nivelul întregii piețe”.
Cei mai importanți angajatori sunt Kaufland (13.519 salariații), Profi (11.662), Carrefour (9.939), Mega Image (9.313) și Auchan (9.290). Lidl are cea mai bună profitabilitate a forței de muncă, urmat de Kaufland, Metro, Mega și Carrefour.
"Pe fondul extinderii lanțurilor de magazine, jucătorii mari au ajuns să atragă mare parte din forța de muncă. Dacă în 2007 angajau 12% din forța de muncă, în 2017 s-a ajuns la 38%. Cel mai mult au pierdut magazinele de cartier, de la 46,7% din total în 2007 la puțin peste o treime în 2017”, arată analiza.
Mâncăm mult și prost
Potrivit datelor Eurostat, la nivel european, românii au alocat în 2017 cea mai mare parte dintre veniturile gospodăriilor pe alimente și băuturi nonalcoolice (27,8%) din UE.
"Statistica prezintă o consecință directă a nivelului de trai scăzut din România. Românii nu mănâncă mai mult decât alți europeni, ci cheltuie mai mult raportat la veniturile lor. Una este să ai un salariu de 3.000 de euro și să aloci 800 de euro pentru mâncare, alta e să trăiești la limita subzistenței, cum o fac mulți dintre români. Dincolo de raportul cheltuieli alimentare – salarii, o altă mare problemă o reprezintă obiceiurile alimentare nesănătoase, care au făcut ca România să se claseze pe locul trei în Europa în clasamentul supraponderalilor. E o consecință a mâncării proaste și ieftine, puternic calorice, pe care majoritatea o consumă”, spun specialiștii Institutului de Endocrinologie C. I. Parhon.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor Publice. Toate cifrele sunt exprimate în lei, iar datele au fost extrase la sfârșitul lunii noiembrie.