Airports Council International (ACI) Europe constată că mișcarea lunară de avioane de pasageri la Cluj a urcat cu 10,9% în comparație cu octombrie 2013, iar cea de mărfuri, cu 37,2%. Clujul ocupă locul 129 în clasamentul european după numărul de pasageri, înaintea unor aeroporturi precum Santorini, Graz, Sarajevo, Varna, Linz, Brno, Liege sau Monaco. Aeroportul din București, care înglobează acum cea mai mare parte din traficul care era la Otopeni și la Băneasa, a avut 743.039 de pasageri, cu o creștere lunară de 14,6% (locul 152). Sibiul a avut doar 23.412 pasageri, Oradea, 3.983, iar Aradul, 2.614.
La nivelul primelor 10 luni din 2014, Aeroportul Henri Coandă a cumulat 7,05 milioane de pasageri (+8,4% față de perioada similară din 2013), Clujul, 1 milion (+13,1%), Oradea, 30.664 (-10,5%), Aradul, 23.858 (-35,3%). În acest interval, Clujul a depășit Strasbourgul cu 30.000 de pasageri și cu un loc în acest clasament. De altfel, România se găsește în topul european al creșterilor de trafic din țările cu aeroporturi, cu un plus de 15,7%. Prima poziție este ocupată de Serbia (+38,1%), urmată de Grecia (+20,8%) și de Macedonia (+19,8%), iar pe ultimele se află Ucraina (-23%), Cipru (-1,9%), Estonia (-0,4%).
“Pentru prima oară după 2006 aeroporturile din Uniunea Europeană (UE) le-au depășit pe cele din afara acestei zone în termeni de creștere a traficului. Aeroporturile din Rusia se confruntă cu o reducere semnificativă de trafic în perspectiva creșterii riscului de recesiune a acestei economii, ca urmare a impactului sancțiunilor din criza ucraineană, a problemelor structurale, iar în prezent, a scăderii prețurilor la energie. Aeroporturile din UE continuă să aibă creșteri dinamice ale traficului aerian în ciuda creșterii anemice din Zona Euro.
Majorările de trafic sunt impresionante mai ales în Grecia, România, Irlanda, Portugalia și Lituania. În condițiile în care Europa caută cu disperare creștere și locuri de muncă, dinamismul traficului aerian în UE spune multe despre relevanța strategică a aviației pentru economiile noastre. Aeroporturile și companiile aeriene demonstrează că aceste afaceri – mari sau mici – pot să genereze piețe și afaceri și să atragă investiții în Europa. În consecință, agenda UE pentru creșterea economică și a locurilor de muncă trebuie să fie conectată la industria aeriană”, a transmis Olivier Jankovec, director general al ACI Europe.
Conducerea AIAIC a anunțat că din 2015 va introduce și noile curse către Geneva (Elveția) și Malmo (Suedia), programate inițial pentru sfârșitul anului. În vară, compania Wizz Air informa că, în afară de cele două curse, va lansa din 20 decembrie și un zbor spre Koln (Germania), de două ori pe săptămână, marți și sâmbătă. Aeroportul clujean are în vedere și o investiție intermodală, într-o linie ferată care să îl lege de gară, proiect de 72 de milioane de euro, majoritatea sumei din fonduri europene. Proiectul ar duce la o creştere a traficului aerian şi feroviar din Cluj, a cantităţii de marfă transportate prin intermediul aeroportului și pe calea ferată, dar şi a locurilor de muncă disponibile.
"Conform Cărţii Albe a Comisiei Europene, până în 2050 toate aeroporturile sunt obligate să fie conectate la calea ferată. Nu numai că se îmbunătăţeşte infrastructura, nu numai că se realizează o lucrare nouă pentru CFR, dar ea este foarte importantă şi pentru aeroport, pentru că în acest fel ne creşte gradul de acoperire. Sunt beneficii deosebit de importante pentru oraş: în acest mod se fluidizează circulaţia, care vedem că deja se îngreunează, mai ales în perioadele de vârf", a declarat David Ciceo, directorul AIAIC.
În acest sens, ar urma să fie construit un terminal cargo la aeroport şi unul la CFR, gara Someşeni va fi modernizată, să se creeze o legătură pentru pasageri între staţia CFR şi aeroport - pasarelă supraterană de 280 m, iar legătura auto să fie amenajată între terminalul de la CFR şi cel de la aeroport. Toate obiectivele ar urma să fie realizate în perioada 2016-2020, instituţiile şi companiile implicate dorind să acopere costurile investiţiei în proporţie de 80-85% din fonduri europene. Proiectul trebuie depus pentru finanțare până în februarie 2015.
Trafic aerian european
1. Serbia.............+38,1%
2. Grecia.............+20,8%
3. Macedonia.......+19,8%
4. România..........+15,7%
5. Belgia..............+12,0%
6. Irlanda............+11,0%
7. Israel...............+10,7%
8. Portugalia..........+9,4%
9. Lituania.............+9,2%
10. Luxembourg.....+8,5%
Top aeroporturi Europa
1. Londra H. 6,3 mil. +0,4%
2. Paris 5,6 mil. +4,5%
3. Franfurt 5,4 mil. +1,4%
4. Istanbul 5,2 mil. +12,8%
5. Amsterdam 5,0 mil. +5,9%
6. Madrid 3,7 mil. +7,9%
7. Munchen 3,6 mil. +3,3%
8. Roma 3,5 mil. +10.4%
9. Barcelona 3,3 mil. +8,0%
10. Londra L. 3,3 mil. +7,8%
Sursa: ACI Europe