Companiile de distibuție pun preț pe digitalizare. Cererea pentru programe de automatizare s-a dublat

Companiile de distibuție pun preț pe digitalizare. Cererea pentru programe de automatizare s-a dublat
| Foto: michaeljung - Deposiphotos.com

Beneficiile impementări unor astfel de soluții se văd la reducerea costurilor de livrare pentru companiile de distribuție, cu până la 20% mai mici, iar economia combustibilului de până la 15%.

Creșterea survine pe fondul noilor provocări economice la nivel național și european, precum și al noii raportări fiscale SAF-T

Contextul economic din ce în ce mai volatil din ultimul an, cauzat de un cumul de factori precum conflictul armat din Ucraina, sancțiunile economice impuse Rusiei, creșterile fără precedent ale prețurilor la energie și combustibili, inflația etc., pun o presiune crescândă asupra lanțurilor de distribuție la nivel european și mondial. Efectele se resimt și în România, unde companiile de pe piața de distribuție caută soluții pentru a-și optimiza rutele și a reduce costurile de livrare, astfel încât să-și asigure competitivitatea în fața concurenței.

Poate mai mult decât în alte domenii, automatizarea proceselor din companiile de distribuție se dovedește a fi cel mai bun răspuns la noile provocări. Dovadă că furnizorii de soluții IT remarcă în ultimele luni o creștere spectaculoasă a interesului companiilor din industrie față de reorganizarea digitală a proceselor de livrare pentru reducerea, în timp, a costurilor operaționale, potrivit unui comunicat de presă transmis ZIUA DE CLUJ.

„În ultima jumătate de an, cererile venite din partea companiilor de distribuție s-au dublat cel puțin. Majoritatea acestor companii aveau în plan această transformare, însă noul context le-a determinat să accelereze procesul și să vină cu solicitări concrete de adaptare și aplicare a soluțiilor noastre la specificul companiei. Pe fondul creșterii masive a prețurilor la combustibili, acestea au realizat că, dacă nu investesc rapid într-un sistem care să optimizeze costurile de operare, nu vor putea face față provocărilor”, arată Zemy Apfelbaum, director general al Wizrom, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori și integratori de soluții IT pentru afaceri din România.

Un impuls hotărâtor l-au dat și noile modificări legislative din domeniul fiscal, care impun companiilor mari să raporteze datele la ANAF prin noul sistem informatizat SAF-T. În lipsa unor date bine structurate și automatizate încă din faza operațională, această raportare se poate dovedi o provocare majoră.

Costuri mai mici cu 10-20%

Soluțiile de software de tip Enterprise Resource Planning (ERP), Transportation Management Sistem (TMS), Supply Chain Management (SCM) sunt la ora actuală cele mai eficiente instrumente pentru a asigura o funcționalitate sporită a lanțului de distribuție, cât și reducerea costurilor. „Trecerea de la modul clasic de operare la soluții digitalizate poate reduce costurile de livrare cu 10 până la 20%”, subliniază managerul Wizrom.

Vestea cea bună, subliniază acesta, este că renunțarea la modul clasic de operare prin implementarea unui sistem informatic are rolul inclusiv de structurare a proceselor într-o companie, în special acolo unde situația lăsa de dorit. Pentru a menține competitivitate se impun anumite fluxuri operaționale care nu țin atât de informație, cât de structură. De aceea, nici nu este atât de relevantă mărimea companiei și, implicit, a rețelei de distribuție, ci cât de bine aceasta este organizată.

Concret, din momentul în care un client decide să înceapă acest proces de digitalizare și până la implementarea efectivă a soluțiilor de automatizare poate dura minim 4 luni și maxim un an, în funcție de complexitatea afacerii, arată Cristian Popescu, manager al Diviziei Wholesale & Distribution in cadrul Wizrom.

„Consultanții noștri cunosc foarte bine industria și-l pot ajuta pe client să-și definească în mod clar ceea ce are nevoie. În primă fază, un business analist din cadrul companiei noastre analizează situația clientului, apoi vine cu recomandări concrete, spre exemplu legate de optimizarea rutelor de transport. Apoi, împreună cu clientul se ajunge la o soluție personalizată, care este creată ulterior de specialiștii noștri și care poate fi utilizată în mod efectiv după câteva luni”, explică acesta.

Economie de combustibil de până la 15%

Cele mai semnificative reduceri de costuri se pot realiza prin optimizarea rutelor de transport, reducerea operațiunilor necesare livrărilor, optimizarea activității agenților de pe teren și, nu în ultimul rând, eficientizarea activității din depozite, astfel încât să fie eliminate erorile de livrare și, implicit, retururile de la clienți.

„Dau un exemplu fictiv: dacă o companie are de livrat către 200 de clienți și are la dispoziție 10 mașini, automatizarea transportului o va ajuta să optimizeze semnificativ livrările, deoarece aplicația va lua rapid în calcul toate aspectele, precum restricțiile de circulație, timpii de operare, restricții legate de munca șoferilor etc. La final, programul generează un grafic cu ruta de transport pentru fiecare livrare. Astfel, cu același număr de mașini se pot face un număr mai mare de livrări sau se pot reduce costurile cu combustibilul”, arată Cristian Popescu.

Potrivit acestuia, optimizarea rutelor de transport poate determina o reducere cu 15% a cheltuielilor legate de combustibil, procent ce coincide inclusiv cu noul obiectiv european de reducere a amprentei de carbon pentru acest tip de consum până în anul 2025.

Și activitatea agenților de vânzări poate fi automatizată, fapt ce duce la optimizarea zonelor și rutelor lor. Un alt aspect important este mobilitatea agenților, cât și a angajaților companiei, care acum pot accesa datele și procesele de companie de oriunde grație hosting-ului securizat al aplicațiilor și datelor în cloud, oferit de Wizrom. Acest lucru asigură continuitatea fluxului operațional chiar și în condiții excepționale, în care prezența la sediul companiei nu mai este posibilă.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Comenteaza