Controversa pe data finalizării podului de la Gilău. Singură informație certă: va fi în 2018

Controversa pe data finalizării podului de la Gilău. Singură informație certă: va fi în 2018
În august sau în decembrie? Ce prevede contractul, ce spun italienii de la Tirrena Scavi și ce zice Compania de Autostrăzi.

Tronsonul de autostradă Câmpia Turzii - Gilău ar trebui să se continue pe încă 8,7 km, până la Nădășelu. Sectorul respectiv există și a fost deja recepționat de CNAIR, dar nu poate fi utilizat. Lipsește un amănunt. De fapt, un pod. E vorba despre podul peste Someșul Mic pe care Bechtel l-a lăsat în urma sa nefinalizat. Din cauza unor litigii, acesta nu a fost licitat "la pachet" cu tronsonul de 8,7 km, realizat de UMB Spedition.

"L-am fi realizat cu plăcere, dar nu a fost inclus atunci în licitație. Noi ne-am făcut treaba cât am putut de bine pe sectorul Gilău-Nădășelu și suntem mândri de rezultat", a declarat Ștefan Șerbu, director adjunct al UMB Spedition.

Firma băcăuană a adus sute de muncitori din Moldova pe durata lucrărilor la autostradă, aglomerând până la refuz toate pensiunile și motelurile din zona Florești - Gilău. "Sunt loiali, sunt calificați, avem încredere în ei. Peste tot mergem cu muncitorii noștri de la Bacău, doar paza o selectăm din rândul localnicilor", a dezvăluit Șerbu.

Revenind la pod, acesta este deja în lucru. Betonierele sunt la piciorul acestui pod, iar muncitorii stau cățărați pe grinzi și curăță fierul de rugină. La organizarea de șantier din Gilău este forfotă. Licitația a fost câștigată de italienii de la Tirrena Scavi, iar toate forțele s-au mutat în județul Cluj, după ce societatea a terminat lucrările la tronsonul al treilea al autostrăzii Turda - Sebeș.

"Ordinul de începere a lucrărilor s-a dat în luna octombrie și ne-am apucat de lucru, așa cum se vede. Termenul de execuție este de 10 luni, adică până în august 2018. Noi suntem convinși că îl vom termina mai devreme, întrucât nu mai sunt de făcut exproprieri sau săpături arheologice", a spus Moren Dakoli, administratorul societății Tirrena Scavi Spa SRL.

Muncitorii companiei italiene au găsit pe șantier 64 de grinzi făcute de Bechtel și abandonate pe malul Someșului. "Acestea sunt toate grinzile de care avem nevoie pentru pod. Am semnat că le luăm în primire. Sunt în stare bună și pot fi folosite. Avem un număr limitat de operațiuni pe care le putem efectua peste iarnă, când este frig. Partea de turnare a asfaltului o vom face la primăvară", a spus Dacian Dăncilă, fost handbalist la ”U” Cluj, acum inginer de structuri la Tirrena Scavi.

Chiar dacă reprezentanții societății italiene sunt optimiști, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Ștefan Ioniță, s-a arătat mai degrabă prevăzător. Aflat săptămâna aceasta în vizită la Cluj, a spus că are convingerea că podul va fi terminat până la finalul anului 2018.

Există însă și un semn de întrebare, legat de decontarea lucrărilor. Asociația Pro Infrastructură a avertizat marți că bugetul de la Ministerul Transporturilor pentru 2018 conține alocări insuficiente, în special pentru marile proiecte de autostrăzi aflate în construcție și care au termen de finalizare, culmea, chiar anul viitor: A3 care intră în București, A1 Lugoj - Deva, A10 Sebeș - Turda.

"Am dorit să publicăm doar o mostră din DEZASTRUL preconizat pentru 2018. Public, decidenții politici declară fălos că va curge lapte și miere în 2018, dar în realitate blochează cu bună știință aceste proiecte", scrie API. Tirrena Scavi a câştigat în vară contractul pentru finalizarea podului peste Someşul Mic de lângă Cluj - Napoca, cu prețul de 25,97 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată, cel mai mic dintre cele şapte oferte depuse.

Comenteaza