Criza pune pe tarabe hotelurile Clujului

Criza pune pe tarabe hotelurile Clujului
Pensiuni sau hoteluri amplasate în cartierele oraşului, în zone semicentrale sau centrale sunt scoase la vânzare de către proprietarii acestora cu preţuri afişate de milioane de euro.

Concurenţa pe piaţa locală se intensifică în acest an, după ce în 2011 s-a deschis cel mai mare hotel din Cluj-Napoca, Grand Italia, şi în condiţiile în care pentru primăvară este anunţată lansarea unităţii Hampton, hotel sub umbrela celebrului grup internaţional Hilton.

Unitatea de cazare, cu restaurant şi Crama Haiducilor din vecinătatea hotelului Granata (fost Rimini) este scoasă pe piaţă pentru vânzare sau închiriere. Hotelul are 20 de camere, restaurant, cramă, grădină cu foişoare şi chiar pomi fructiferi şi este amplasat pe strada Cometei din cartierul Zorilor. Clădirea are o suprafaţă utilă de 830 mp şi un teren de 1.000 mp. Proprietatea a fost scoasă oficial spre vânzare / închiriere în acest început de an, ca "test de piaţă" şi în ideea de a pregăti dezvoltarea unor afaceri viitoare, spune proprietarul Gheorghe Fatol.

"Am vrut să văd dacă piaţa are potenţial sau nu, fiindcă sunt diverşi analişti care susţineau că piaţa e în creştere, că e în revenire. Până acum nu am remarcat că ar fi aşa; dimpotrivă, oamenii de afaceri nu prea au curaj să investească în actualul context economic şi social, de nesiguranţă şi nemulţumire. Un oarecare interes există, dar nu cum m-am aşteptat. Unii sunt interesaţi de diverse variante, de schimburi de afaceri, nu neapărat de tranzacţii cu banii jos", a spus Fatol.

Cea mai probabilă dintre variantele privind utilizarea proprietăţii este închirierea, consideră omul de afaceri. "Mă gândesc că până la urmă va fi o chirie. M-am decis să scot pe piaţă clădirea în ideea de a dezvolta afacerea pe alte direcţii: e o parte de teren neexploatată acolo, unde s-ar mai putea extinde activitatea. Ar fi vorba de creşterea capacităţii de cazare, dar nu la dimensiuni foarte mari, în jur de 30 de camere, şi, ceea ce ar fi prioritar, realizarea unui restaurant rustic de 300 de locuri. În principal, creşterea numărului de locuri pentru restaurant ar fi de dorit, pentru grupurile de turişti străini", a explicat Fatol. Preţul de vânzare ar fi de 1,8 milioane de euro. Acesta a mai menţionat că, inclusiv în condiţiile în care intră o altă companie în afacere, activitatea funcţiunilor existente va fi conexată cu cea a noilor construcţii preconizate. Amintim că în 2009, Fatol a vândut hotelul Rimini (4*) din vecinătate, pentru 5,8 milioane de euro, potrivit datelor din piaţă, unitatea fiind achiziţionată de omul de afaceri Arpad Paszkany.

Un alt hotel, cu bar şi restaurant, dar în centrul oraşului, este scos oficial pe piaţă pentru vânzare. Unitatea cu 30 de camere, subsol, parter, două etaje şi mansardă are o suprafaţă utilă de 2.200 mp şi teren de 800 mp. Preţul de pornire, negociabil: 4,8 milioane de euro. Hotelul construit în secolul XIX este cotat la 3*, fiind funcţional. Nici locaţia prezentată în anunţul de vânzare ca ultracentrală şi nici descrierea proprietăţii nu au atras până acum prea mulţi cumpărători.

"Hotelul e pe piaţă din august-septembrie, anul trecut, dar nu am avut până acum oferte concrete. S-au mai interesat unii clienţi, dar la nivel informativ. Aşteptăm pentru februarie ca unii dintre cei care au văzut proprietatea să vină cu o ofertă, dar ne-au spus deja că preţul va fi mult sub cel afişat", a explicat Ligia Florea, consilier imobiliar la Nobila Casa, agenţia care intermediază oferta.

Un alt hotel de 3*, de această dată amplasat în zonă semicentrală, se vinde pentru 4 milioane de euro, potrivit unei alte oferte din piaţă. "Probabil că orice proprietar de hotel din Cluj este dispus să negocieze dacă apare o ofertă, dar cumpărători nu prea sunt. În general, pe potenţialii cumpărători i-ar interesa valoarea imobiliară a unor astfel de proprietăţi, pentru alte funcţiuni, nu afacerea hotelieră", a menţionat Florea.

Gradul de ocupare la Cluj: 18%

În primele 11 luni ale anului trecut, unităţile de turism în funcţiune cu minim 10 locuri-pat din judeţ au oferit turiştilor 3.429 de camere cu 7.686 de locuri, conform Direcţiei Regionale de Statistică. Au fost cazaţi 248.634 de turişti, din care 23,2% străini. Indicele de utilizare netă a locurilor de cazare în noiembrie 2011 a fost de doar 18,1%.


"Rechinii" hotelieri acaparează piaţa

Concurenţa pe piaţa locală se intensifică şi mai mult în acest an, după ce în 2011 s-a deschis cel mai mare hotel din Cluj-Napoca, Grand Italia (200 de camere) şi în condiţiile în care în primăvară este anticipată lansarea unităţii de 109 camere Hampton, hotel sub umbrela grupului internaţional Hilton.

 

 

Comenteaza