Cum a pierdut Clujul fabrica germană de cabluri pentru Tesla și Jaguar. “La Iași am găsit înțelegere și forță de muncă decentă”

Cum a pierdut Clujul fabrica germană de cabluri pentru Tesla și Jaguar. “La Iași am găsit înțelegere și forță de muncă decentă”
Investiția din Miroslava s-a ridicat la 14 milioane de euro | Foto: Ziarul de Iași

Grupul Mennekes a dat în funcțiune uzina sa automotive de 14 milioane de euro într-un sat din Iași, cu toate că sediul companiei din România a fost deschis la Cluj-Napoca. Condițiile oferite de autorități și costurile mai mici cu angajații au făcut ca nemții să își schimbe opțiunea “pe traseu”.   

Abordarea proactivă a administraţiei locale, condiţiile din noul parc industrial şi disponibilitatea forţei de muncă la costuri bune au reprezentat principalele puncte tari ale comunei Miroslava, judeţul Iaşi, atunci când a convins compania să o aleagă ca destinaţie finală, în detrimentul Clujului.

„În România, am verificat zonele Timişoara, Arad, Cluj, acesta din urmă fiind pentru mult timp şi prima opţiune pentru construirea fabricii, întrucât acolo s-a înfiinţat şi sediul social al companiei. Într-un final cei de la Mennekes au ales Iaşiul din mai multe aspecte. Au găsit o înţelegere şi o apreciere din partea comunităţii locale, primăria şi parcul industrial au dat suportul necesar implementării acestui proiect.

Au găsit în Iaşi suficientă forţă de muncă la un preţ decent faţă de celelalte analize făcute de ei în alte zone din ţară sau din străinătate. Ideea de a fi parte dintr-un parc industrial nou, cu toate utilităţile, le-a plăcut”, a explicat Ionuţ Adomniţei, general manager, Mennekes România, în cadrul emisiunii Investiţi în România!.

Germanii şi-au deschis, în 2018, sediul social în Cluj, dar în 2019 au demarat apoi construirea noii fabrici în Parcul Industrial Miroslava (PIM) 2, unde produc, de la începutul acestui an, cabluri de încărcare pentru vehicule electrice şi hibride. Analiza Mennekes pentru a decide dacă vor mai veni şi alţi furnizori din Europa în Miroslava va începe anul viitor.

„Avem furnizorii noştri cu care lucrăm şi interesul nostru şi al lor este să fim localizaţi cât mai aproape de ei pentru a elimina diferite costuri, de vamă, de transport. De la anul vom prospecta piaţa să vedem ce putem localiza aici din furnizorii noştri din Germania”. În anii următori compania plănuieşte o investiţie similară pentru a doua unitate, ce va produce staţii de încărcare pentru vehicule electrice. Printre ţările analizate pentru investiţii s-au numărat și Ungaria, Polonia şi Bulgaria. Germanii au printre clienţi companiile Tesla şi Jaguar, devenind primii rezidenţi ai PIM 2, în curs de dezvoltare.

„Am făcut o analiză a punctelor forte, iar unul dintre ele este forţa de muncă disponibilă. Şi localizarea este importantă, fiind cel mai estic parc industrial din Europa. Am încercat să fim cât se poate de proactivi în relaţia cu investitorii, astfel încât să îi ajutăm. Inclusiv pentru Mennekes a contat la alegerea Iaşiului faptul că ne-am mişcat foarte repede.

Iniţial au intenţionat să deschidă fabrică la Cluj, dar noi am depus toate diligenţele, am fost proactivi şi am reuşit să îi aducem către Iaşi şi să demontăm acest mit conform căruia în Moldova nu e bine să investeşti. Am avut discuţii cu ei încă din 2018, au durat vreo 3-4 luni negocierile. De regulă, investiţiile de acest gen sunt un picior în uşă pentru că toate companiile mari îşi aduc ulterior furnizori de calibru”, a declarat Dorel Codină, managerul PIM2.

Comenteaza