Video Cum au trecut granița afacerile Clujului. „Mă gândeam că o să fiu răpit”

Cum au trecut granița afacerile Clujului. „Mă gândeam că o să fiu răpit”
Antreprenorii clujeni și-au prezentat experiențele trăite în alte țări | Foto: Brandocracy

Mulți dintre antreprenorii care au făcut pasul pe piața internațională au ajuns cu afacerile lor în alte țări pentru că în România nu și le vedeau împlinite. Cei care au depășit mirajul Americii s-au orientat către statele exotice, mărturisesc fondatorii companiilor prezente la întrunirea Romanian Business Leaders (RBL) de la Cluj.

“Am pornit în demersul nostru internațional din mai multe nevoi; ca să putem implementa soluțiile de e-guvernare ale noastre trebuia să avem parteneri. Compania noastră s-a pregătit pentru aceste soluții, dar în România proiectele de acest gen au fost mereu amânate și nu aveam altă variantă decât ca produsele noastre să fie exportate.

Puteam merge pe trendul obișnuit, pe filiera SUA, da noi, românii vom fi mereu buni programatori, însă alții dețin business-ul. Am luat decizia să ne îndreptăm către Africa, fiind văzuți ca din Uniunea Europeană, cu produse premium validate internațional. Am început cu Senegal, am pierdut, am continuat cu Nigeria, de data aceasta cu succes. Piața românească ne-a forțat să ieșim în afară”, relatează Ioan Drăgan, deputy CEO al companiei informatice Trencadis.      

Afaceri în Nigeria, cu pază militară

Primul contact cu Nigeria a fost șocant pentru fondatorul EnergoBit, Ștefan Gadola. “Decizia de a lucra în străinătate – noi facem partea electrică din construcții – a fost atunci când aveam echipe foarte bine pregătite cu competență profesională și ca urmare a unei concurențe sălbatice din țară existente în anii '90. Până la urmă am avut noroc că ne-am dus la alții.

Am fost de patru ori în Nigeria, nu mă mai duc acolo niciodată, e o țară dificilă. La aeroport, în Lagos, o mașină care trebuia să mă ducă la Ambasada României. M-a însoțit un tip cu o armă de asalt AKM în brațe, în uniformă militară. Zicea: "hei, prietene este șase seara, trebuie securitate". Am făcut 45 de minute până la ambasadă, perioadă în care mă gândeam dacă oare mă răpesc. De fapt unul din maiștrii noștri a și fost răpit; s-a rezolvat problema când am făcut o donație pentru un spital de copii”.

Mai bine fruntaș la tine în țară

Felix Pătrășcanu, managing partner la Fan Courier, a renunțat la posibilitatea de a-și derula afacerea de curierat dincolo de graniță. “Am învățat de la alții ce înseamnă curaj, inovație. Puteam să plec în străinătate, dar nu am făcut-o. România are o mulțime de oportunități pentru că are o mulțime de probleme, de lipsuri.

Dacă deschideam acest business în Germania, Franța, Italia, nemaivorbind de SUA, probabil că o duceam bine, dar eram un simplu subcontractor al marilor operatori de curierat UPS, DHL. Nu puteam găsi o piață deschisă la noi servicii ca în România și nici nu puteam să ajungem la o cifră de afaceri de 250 de milioane de euro, la 6.800 de angajați și la investiții de câteva zeci de milioane de euro în fiecare an”.

Conferința Regională RBL Cluj, organizată de platforma de acțiune și implicare socială a liderilor din business din Transilvania, s-a desfășurat în acest an sub conceptul de cooperare și competiție. Evenimentul a fost moderat de Dragoș Anastasiu, Dan Pitic, Marius Bostan, Andreea Roșca, Claudia Indreică și Anca Rarău.        

Comenteaza