Cum îşi vând clujenii afacerile în criză
- Scris de Calin Poenaru
- 18 Oct 2012, 17:26
- Economie
- Ascultă știrea

„Trebuie să vezi când faci exitul pentru ca afacerea să aibă potenţial de creştere. Este necesar ca aceasta să poată fi "scoasă din priză" imediat, fără a avea nevoie mai departe de persoana care a demarat-o. Există companii care au şi producţie, şi retail, şi imobiliare. În acest caz, ele trebuie separate pentru a putea fi vândute. De asemenea, e bine să nu existe conflicte cu acţionarii sau cu partenerii de afaceri, altfel cumpărătorul va propune o reducere substanţială a preţului de achiziţie. Când firma era să fie preluată, la Albalact s-a trezit un acţionar care era tăcut de vreo 15 ani că are pretenţii, iar afacerea a căzut. Faţă de un fond de investiţii, un investitor strategic poate să vrea afacerea pentru anumite capacităţi de producţie, pentru a cumpăra cotă de piaţă sau pur şi simplu pentru a elimina acel concurent”, susţine Cristian Nacu, asociat în cadrul companiei Enterprise Investors.
„Băncile şi investitorii urâsc surprizele de genul acesta. Când vă vindeţi companiile, uitaţi de latura sentimentală. E nevoie de un management distinct şi performant. Noi am remarcat că în ultima vreme niciun partener de-al nostru nu mai vorbeşte despre revenire la afacerile de dinainte de criză, ci de optimizare. Este bine că probabil a trecut şocul crizei, adică acel impact negativ care a determinat ruperea de legături între partenerii de afaceri”, a remarcat Răzvan Gârbacea, director corporate pe Regiunea Nord-Vest al Băncii Comerciale Române. "Acum avem în România 700.000 de antreprenori. Când vom avea 2.000.000, vom ieşi din criză. Aceasta trebuie să fie principala preocupare a statului", este de părere Mircea Barna, directorul producătorului clujean de articole sportive Ancada.
Proiectul „Campioni în business”, prezentat la hotelul Opera Plaza, îşi propune să descopere antreprenorii din spatele celor mai importante companii care şi-au dezvoltat afacerea, au creat locuri de muncă şi contribuie responsabil la bugetul de stat. Principalele teme analizată la Cluj au fost creşterea afacerilor pe timp de criză, găsirea variantelor de finanţare a antreprenorilor, modalităţile de alimentare a motorului economiei, oportunităţile şi provocările antreprenorului român. Evenimentul, care a reunit la Cluj 200 de manageri şi de specialişti din Transilvania şi din Banat, este organizat de Ziarul Financiar, Enterprise Investors, BCR, PricewaterhouseCoopers şi Triple Helix.