Video Cum merge treaba pe magistrala Cluj - Oradea. Imagini de pe lotul 1 de cale ferată, până la Aghireș

Cum merge treaba pe magistrala Cluj - Oradea. Imagini de pe lotul 1 de cale ferată, până la Aghireș
| Foto: captura video

Magistrala 300 între Cluj-Napoca și Oradea este în plin șantier, iar lucrările ar trebui finalizate până în 2026.

Modernizarea liniei Cluj-Oradea este al doilea cel mai mare proiect feroviar ca valoare din PNRR, după linia Caransebeș – Timișoara – Arad, cu o finanțare de 1,3 miliarde de euro. Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria este împărțită în patru loturi și are o lungime totală de 166 kilometri.

Modernizarea, electrificarea și reabilitarea căii ferate Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători.

Traseul de cale ferată modernizat se va desfăşura în general pe cel existent deja, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Conform proiectului, se realizează 18 km de linie dublă nouă, se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate.

Tronsonul 1, Cluj-Napoca - Aghireșu, este realizat de Asocierea RailWorks, formată din Arcada și Alstom, aceeași ca pe lotul 2, Aghireșu - Poieni. Ambele loturi au dată de finalizare august 2026.

Imaginile surprinse cu drona de pasionatul de infrastructură Marin Marian, la începutul acestei luni, pe șantierul de 30,41 km de pe lotul 1 (Cluj-Napoca - Aghireșu) al Magistralei 300 dintre Cluj-Napoca și Oradea (Episcopia Bihor) arată o mobilizare destul de redusă în zonă. 

Potrivit Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, în decembrie 2024, pe lotul 1 (Cluj-Napoca - Aghireș) stadiul fizic execuție era de 21%, cu un avans față de luna precedentă de 2%. 

Cel mai avansat șantier este cel de pe lotul 2 Aghireş - Poieni (36,53 km), cu un stadiul fizic al lucrărilor de 31%, la finalul anului trecut.

La polul opus sunt loturile 3 și 4, astfel: lotul 3 Poieni – Aleșd, de 52,74 km, cu 4,43% și lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria, de 46,74 km, cu un stadiu de 8,10%. 

Comenteaza