De ce a câştigat VAAL filarmonica din Cluj
- Scris de Kristina Restea
- 08 Mar 2011, 22:53
- Economie
- Ascultă știrea

Proiectul a primit un punctaj bun pentru că este clar, ancorat internaţional, urban, chiar dacă nu e la modă, şi nu se va perima în timp.
Doi dintre membrii juriului, arhitecţii Bela Kocsis - din Stuttgart, Germania, şi Johannes Schmidt - din Innsbruck, Austria, dar şi preşedintele acestui for, arhitectul-şef al municipiului, Ligia Subţirică, au detaliat ieri modul de lucru, dar şi argumentele pentru care VAAL-Arhitectură a câştigat proiectarea Centrului Cultural Transilvania. Potrivit lui Subţirică, s-a lucrat cu numere, nu cu nume, iar totul a fost securizat şi nu s-au făcut presiuni telefonice asupra juriului. Arhitectul-şef a subliniat că nici acum nu ştie numele din spatele proiectelor. Deşi ceea ce s-a întâmplat la Cluj în această competiţie este comparabil cu modul de lucru din Austria, Johannes Schmidt a opinat că procedura a avut şi minusuri.
"În practica internaţională curentă astfel de concursuri se desfăşoară în două faze. Una pentru idee, concept cu machetă, şi cealaltă în care se vine cu forma detaliată", a spus Schmidt.
Timpul scurt pe care îl au la dispoziţie firmele pentru a-şi pregăti oferta, cantitatea mare de lucru şi lipsa unor stimulente financiare în premii explică faptul că în competiţie au ajuns doar şapte proiecte şi niciunul internaţional. "Proiectul a respectat toate punctele din tema de concurs, este unul clar, la standarde din orice oraş european, se integrează în peisaj, are o relaţie armonioasă cu vecinătăţile, dar poate să funcţioneze independent, chiar dacă nu este unul la modă, poate rezista în timp", a explicat şi Kocsis.
"Este un proiect care poate fi realizat în varianta propusă, etapizat, ceea ce este foarte important", a menţionat Schmidt. Membrii juriului susţin că proiectul câştigător (botezat intern "nr. 3") a fost cel mai bun, iar părerea a fost unanimă - a primit 51 de puncte din 60. Mai mult, următorii clasaţi se plasează la mare diferenţă (cu 30 de puncte), de aceea n-a existat un loc 2. De altfel, în lipsa acestui proiect, juriul ar fi recomandat reluarea procedurii.
"Cel mai important acum este ca proiectul să fie menţinut la acelaşi nivel, să nu se scadă calitatea din raţiuni financiare. Perioada de proiectare este foarte importantă pentru o construcţie bună. Suntem foarte mulţumiţi că am găsit acest proiect, sigur, el poate fi îmbunătăţit, important este ca aceia care au câştigat să colaboreze cu un acustician bun, recunoscut european", a mai spus arhitectul austriac.
(L. SILEA, K. REŞTEA)