Dealerii clujeni pregătesc Rabla VII
- Scris de Calin Poenaru
- 21 Mar 2011, 22:40
- Economie
- Ascultă știrea

Programul naţional de reînnoire a parcului auto a salvat de la faliment anul trecut mulţi dintre dealerii auto clujeni. În 2011 ritmul de preluare a maşinilor mai vechi de 10 ani a scăzut sub jumătate.
"În 2010 am preluat 1.900 de maşini vechi, însă anul acesta dacă ajungem la 1.000 ne declarăm mulţumiţi. În acest an s-a redus considerabil şi numărul firmelor care pot să le preia. Noi aveam în 2010 un ritm de preluare de 50 de maşini vechi pe zi, acum suntem la 20 de maşini preluate la trei zile. Cele mai multe sunt marca Dacia. Avem solicitanţi îndeosebi din rândul persoanelor fizice pentru că pentru firme este nevoie de întocmirea unui dosar care trebuie aprobat", explică Traian Ienciu, director general al Remat Cluj. Pe lista Administraţiei Fondului pentru Mediu, instituţia subordonată Ministerului Mediului şi Pădurilor (MMP) care derulează acest program, se află nouă colectori din judeţ: Remat, Reformatex, Kaled & Samer Fraţi, Autocom (Cluj-Napoca), Mijema, ADN Motor Group (Turda), Mecsom, Disi (Dej), Biţi Tâmplărie (Câmpia Turzii).
"Noi am vândut în cadrul programului naţional de reînnoire a parcului auto 2010, prelungit până la 31 ianuarie, 25.327 de maşini. Pe modele, cea mai bine vândută a fost Dacia Logan Berlină, cu 19.414 unităţi, urmată de Dacia Duster - 2.251, cu menţiunea că aceasta s-a comercializat doar din aprilie 2010, Dacia Sandero (inclusiv Stepway) - 1.880, Dacia Logan MCV - 1.031, Logan Pick-Up - 448 şi Logan Van - 303 unităţi", a menţionat Roxana Evanghelie, responsabil de comunicare al companiei Dacia-Renault. "Anul trecut am vândut în medie câte 20 de maşini prin Programul Rabla. Cele mai achiziţionate au fost modelele mai ieftine ca preţ, respectiv Polo şi Golf. Sperăm ca primele vânzări efective pe acest program să se întâmple la începutul lunii aprilie", susţine Călin Şuteu, consultant de vânzări la Autoworld, dealer Volkswagen.
Compexit Trading a comercializat 110 maşini prin Rabla în 2009, iar anul trecut, 161. În doi ani dealerul clujean a vândut 563 de autoturisme Skoda. "Chiar dacă vânzările totale au fost mai mici, cele prin Remat au crescut cu peste 45% în primul rând datorită posibilităţii de cumpărare cu trei vouchere pentru o maşină nouă. Aşteptăm casarea la începutul lui martie 2011 - aşa ne-am făcut şi bugetele, cu vânzare masivă din martie. Real, casarea şi cumpărarea vor începe din finalul de martie, iar aprilie va fi vârful", menţionează Adrian Tudor, director de vânzări la Compexit. Acesta a menţionat că anul trecut piaţa auto a Clujului a fost de 4.234 de maşini, mai mică decât a Timişoarei, de 4.358 de unităţi.
MMP a anunţat că bugetul programului pe 2010 a fost de 722 de milioane de lei, permiţând casarea a 190.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani de la data fabricaţiei. Pe baza voucherelor s-au achiziţionat 63.000 de maşini noi. Pentru 2011 fondul stabilit de MMP este de 228 de milioane de lei, care va permite casarea a 60.000 de autovehicule, însă premierul Emil Boc a dat asigurări că acesta va fi suplimentat dacă solicitările o vor impune. A şaptea sesiune a Programului Rabla pentru persoane fizice a demarat vineri, iar cea pentru persoane juridice, ieri. Solicitanţii pot cumpăra un autovehicul nou prin cumularea a până la trei tichete valorice, fiecare de câte 3.800 de lei.
Vehicule acceptate în program
* Autoturisme/autoutilitară uşoară de maximum 3,5 t cu o vârstă de cel mult 10 ani de la data fabricaţiei.
* Autovehiculele să aibă motorul, transmisia, trenul de rulare, caroseria, şasiul, echipamente electronice de gestionare a funcţiilor vehiculului şi dispozitivul catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie.
* Nu sunt acceptate autovehiculele cu numere de înmatriculare şi talon de tip vechi.
* Autovehiculele mai vechi de 10 ani comercializate în afara României trebuie să aibă data limită a aducerii în ţară 31 decembrie 2006.
Dacia şi Volkswagen domină topurile
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile a anunţat că anul trecut s-au achiziţionat la nivel naţional 34.400 de maşini produse în România, faţă de 38.736 în anul precedent, respectiv 71.928 de unităţi fabricate în afara ţării, comparativ cu 91.457 în 2009. Scăderea anuală a vânzărilor a fost de 21,4% în cazul maşinilor produse în străinătate, respectiv de 11,2% la cele autohtone. Cele mai vândute mărci străine au fost Volkswagen (8.771), Renault (8.401), Skoda (8.079), Ford (7.600), Opel (6.454), Chevrolet (4.864), Hyundai (4.432), Peugeot (2.606), Fiat (2.565) şi Toyota (2.443).