De’Longhi vine în locul Nokia cu 30 de milioane de euro şi 1000 de locuri de muncă
- Scris de Cosmina Fernoaga
- 25 Ian 2012, 23:27
- Economie
- Ascultă știrea

Grupul italian De'Longhi va achiziţiona activele Nokia din parcul industrial de la Jucu, unde va începe în acest an producţia de aparate electrocasnice şi electronice. Cei doi noi giganţi mondiali preconizaţi să vină în parcul Tetarom III au o ţintă de angajări de 3.000 de oameni şi investiţii de 90 de milioane de euro, cu 50% peste cele efectuate de producătorul de telefoane mobile.
"De'Longhi a analizat piaţa şi a decis să creeze aici o nouă fabrică de aparatură electrocasnică şi electronică, iar cât mai multe dintre componentele necesare să fie produse în România. Ţinta de angajări este de 600-1.000 de oameni, iar investiţia în dotările cu echipament ale halelor, de 30 de milioane de euro. "Au avut loc negocieri directe pentru hale şi terenuri între De'Longhi, Nokia şi Tetarom. Halele le-au cumpărat de la Nokia, terenul va fi închiriat de la Tetarom. Taxa de închiriere urmează să fie stabilită. Angajările vor debuta în curând, iar producţia va fi demarată în acest an. Avem deja experienţa Nokia şi vrem să vedem cum se va constitui sindicatul, urmând ca în contractul colectiv de muncă să fie introduse clauze mai stricte referitoare la protecţia angajaţilor", a menţionat Alin Tişe.
El a precizat că forul judeţean se află în negocieri avansate şi cu un producător de componente auto, ce vizează în Tetarom III o investiţie de până la 60 de milioane de euro într-o unitate cu 1.500-2.000 de angajaţi, care va fi anunţată în februarie.
Nokia şi De'Longhi au informat ieri despre semnarea unui acord pentru achiziţionarea de către consorţiul italian a facilităţii de producţie din Cluj a finlandezilor, iar tranzacţia va fi supusă aprobării autorităţilor relevante. Operaţiunea se va finaliza în primul trimestru al anului, iar părţile au convenit ca termenii acordului să rămână confidenţiali. De'Longhi va integra platforma de producţie de la Jucu în cadrul strategiei sale de dezvoltare. Producătorul de electrocasnice planifică adaptarea capacităţii sale de producţie şi diversificarea ei astfel încât să balanseze structura de producţie din Estul Îndepărtat către Europa, unde îşi desfăşoară deja activitatea în cadrul fabricii sale din Italia. O delegaţie italiană ar urma să revină la Cluj în următoarele săptămâni, când va fi definivată şi modalitatea de angajare a personalului. În septembrie 2011, Nokia a anunţat că va opri producţia de terminale mobile la Cluj şi va disponibiliza cei 3.000 de angajaţi pentru a-şi concentra operaţiunile în locaţii mai apropiate de furnizorii şi pieţele sale cheie. Ulterior, Nokia a căutat cumpărători pentru halele de producţie, cu sprijinul autorităţilor locale şi naţionale, şi a acordat sprijin foştilor angajaţi, prin suport financiar, asistenţă pentru reconversie profesională şi căutare de noi locuri de muncă, potrivit conducerii companiei.
Nokia a investit aici 60 de milioane de euro, însă nu a mai adus şi furnizorii pe care îi viza iniţial lângă fabrică, iar în 2011 a închis unitatea de producţie de la Jucu şi centrul de cercetare din Cluj-Napoca. De'Longhi s-a înfiinţat în 1902 ca atelier meşteşugăresc, devenind unul dintre liderii globali pe piaţa aparatelor electrocasnice, în special la automate de cafea şi aparate de bucătărie. În 1994, De'Longhi a cumpărat compania italiană Climaveneta, iar în 2001, producătorul britanic Kenwood. În urma reorganizării sale, grupul are acum două divizii: cea de echipamente de uz casnic, care a avut în 2011 venituri mai mari cu 11,3% decât în anul precedent, şi cea de echipamente profesionale, în creştere cu 8,8%. Mărcile sale distinctive sunt De'Longhi şi Kenwood, alături de Ariete, Simac, Climaveneta sau Dlradiators. De'Longhi dispune de fabrici în Italia, Rusia şi China. Grupul a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de euro.
Viorel Găvrea, director Tetarom:
"Avem mai multe contracte cu Nokia, care trebuie închise până la 1 aprilie. Trebuie să facem în acte trecerea între cele două companii. Nokia a ales De'Longhi dintre cinci companii. De la asamblarea de telefoane la producţia de aparate de cafea e cale lungă, unitatea trebuie «mobilată» cu alte linii, amplasate altfel, e nevoie de selecţie de personal calificat. Practic, trebuie pregătită o fabrică nouă. De'Longhi va avea nevoie şi de anumiţi furnizori, pe care speră să îi găsească la Cluj sau în apropiere."
Robert Andersson, vicepreşedinte Nokia:
"Pe parcursul evaluării interesului faţă de fabrica Nokia, am făcut eforturi pentru a găsi un investitor important cu planuri clare de creştere şi de a crea locuri de muncă aici în viitorul apropiat. De'Longhi a fost candidatul ideal din ambele puncte de vedere şi suntem foarte mulţumiţi că am reuşit să asigurăm atât de repede un viitor fabricii."
Daniel Don, director AJOFM:
"Noi nu am fost informaţi deocamdată privind planurile de angajare ale noilor investitori. Dacă vine cineva, e foarte bine că vine, dar era şi mai bine dacă am fi luat parte la discuţii. Probabil în negociere (pentru intrarea în locul Nokia a italienilor - n. red.) a intrat şi chestiunea fostului personal al Nokia; or, noi deja am început lucrul la un program pe bani europeni, pentru conversia profesională a celor disponibilizaţi după închiderea fabricii Nokia. Acum este posibil să se schimbe grupul ţintă, aşa că era bine să fim înştiinţaţi. Oricum, avem un plan B şi suntem pregătiţi."
Cosmina FERNOAGĂ, Kristina REŞTEA