Despăgubiri imense pe autostrada Cluj - Mureș. Straco cere 100 milioane €

Despăgubiri imense pe autostrada Cluj - Mureș. Straco cere 100 milioane €

Constructorul român Straco solicită statului daune totale de 461 de milioane de lei după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) a decis să rezilieze contractul pe lotul Cheţani – Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania (A3). Suma cuprinde și pretenții pentru alte contracte sau prejudicii imputate.

Abonează-te pe   Poza noua 31.03.2021
Pentru mai multe informaţii de ultimă oră vizitează pagina principală ZIUA DE CLUJ

Daunele solicitate reprezintă contravaloarea revendicărilor pe care administratorul trebuie să le recupereze din determinarea falimentului, conform Economedia. Notificarea antreprenorului către CNAIR vine după ce Tribunalul Bucureşti a acceptat plângerea constructorului şi a dispus, executoriu, prin ordonanţă preşedinţială, suspendarea efectelor rezilierii contractului.

Decizia nu este însă definitivă și poate fi atacată cu apel. Pentru acest contract CNAIR a trimis notificarea de reziliere în 11 martie. „Este vorba de un contract care trebuia să dureze 12 luni, început în 2016, și care astăzi este la stadiul de 40%, iar în ultimele 6 luni constructorul în insolvență a executat doar 1% din lucrări. 1% în șase luni!“, explica ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, după decizia Tribunalului.

El arăta atunci că statul va ataca decizia la Curtea de Apel București, deoarece CNAIR nu a putut aduce propriile argumente și nu se cunosc motivele pentru care Tribunalul a luat această decizie: „Abia la CAB CNAIR va putea să explice judecătorilor care este situația acestui contract, cum s-au derulat în bătaie de joc lucrările, în timp ce pe drumul național alăturat traficul e infernal și mor oameni în accidente în fiecare an”.

Cum a calculat Straco daunele de 460 milioane lei

– 183 de milioane lei – rest „proiect Ogra” pe A3. CNAIR a trimis notificarea de reziliere luna aceasta când stadiul fizic de execuţie era sub 40 % deşi lucrările au început în 2016 şi ar fi trebuit să se încheie după un an (valoarea licitată a fost de 280 milioane lei)
– 82 milioane lei – rest proiect Pasaj Domneşti
– 129 milioane lei – „Dauna produsă prin falimentul societăţii raportat prin pierderea patrimoniului imobilizat, pierderile cauzate cu resursa de personal pe care îl veţi determina să rămână fără serviciu, însă la care nu putem înceta contractele cu efect imediat”, se arată în notificarea către CNAIR pentru punere în întârziere
– 60 de milioane lei – revendicări şi prejudiciu prin executarea garanţiilor

Contractul pentru lotul de 16 km a fost reziliat pentru că antreprenorul în insolvenţă abandonase, practic, şantierul. Rezilierea efectivă a intrat în vigoare la 14 zile de la notificarea oficială. „Decizia rezilierii acestui contract este consecința faptului că antreprenorul nu a respectat trei înștiințări de remediere și a abandonat șantierul.

După deschiderea traficului rutier pe nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%”, anunţa CNAIR.

Straco a solicitat CNAIR din 2019 să permită subcontractorului Restra preluarea lucrărilor, însă CNAIR a refuzat, contrar evaluării inginerului, invocând lipsa de experienţă. Tronsonul trebuia construit de o asociere de firme românești, compusă din Straco Group, Specialist Consultin și Total Road. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 2016, și termenul inițial de finalizare era finalul anului 2017. Acum stadiul lucrărilor este de doar 40%.

⇒ Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte ZCJ.RO pe FACEBOOK şi pe Instagram

loading...
Loading...
Comenteaza