Efectele TVA defalcate. Firmele să se pregătească de blocaje la trezorerie

Efectele TVA defalcate. Firmele să se pregătească de blocaje la trezorerie
Aplicarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) defalcate va impune firmelor din România adaptarea sistemelor informatice şi găsirea de finanţare, iar procesul va provoca blocaje la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), deoarece nici una dintre părţi nu este pregătită, avertizează experţii fiscali.

Plata defalcată a TVA devine operaţională în mod opţional de la 1 octombrie şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018. Prioritară pentru companii va fi adaptarea sistemelor IT și rezolvarea dificultăților de flux de numerar determinate de noul mecanism. Companiile ar trebui să se pregătească pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei și ANAF, relevă specialiştii de la PricewaterhouseCoopers (PwC). 
 
„Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene (CE), referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a pregăti trecerea la noua modalitate de plată, estimările fiind între doi şi patru ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor. 

Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcționare eficientă a ANAF și a trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid și cu formalități minime. Mediul privat este sceptic în această privință, întrucât situația infrastructurii IT a fiscului, învechită și suprasolicitată, este de notorietate.

Implementarea plății defalcate ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă". Scenariul cel mai pesimist este că mecanismul de plată a TVA ar genera consecințe grave pentru economia României, putând duce chiar la blocarea activităţii agenţilor economici.
 
„Pentru a ajunge într-o situație în care efectele pozitive să justifice impactul negativ, noul sistem ar trebui gestionat corect, echilibrat și mai ales cu rapiditate în ce privește rambursările de TVA către companii.

Totuși, având în vedere durata mult prea scurta de implementare a acestui sistem fără existenţa unui studiu de impact şi a unei consultări reale cu mediul de afaceri şi cu CE, pentru a-şi arăta beneficiile credem ca acesta trebuie sa rămână opțional pe o perioadă de cel puțin doi ani”, a declarat Daniel Anghel, de la PwC Europa Centrală şi de Est.
 
Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce privește TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea sa este opțională, pentru a face ajustările necesare.
 
„Companiile vor trebui să identifice modalităţi de finanţare temporară pentru a putea prefinanţa sumele datorate ca TVA, însă este de văzut în ce măsură sistemul bancar va avea apetit pentru astfel de produse de prefinanţare, având în vedere neclarităţile privind modul de recuperare a sumelor din contul de TVA”, a precizat Diana Coroabă, asociat în cadrul PwC România.
 
“Nivelul contravențiilor pentru cei care greșesc este unul de luat în considerare, întrucât pentru sumele virate de către cei care pică sub incidența legii într-un alt cont decât cel de TVA aceste sancțiuni pot ajunge chiar și la 50% din sumele respective. Or, o asemenea sancțiune nu doar că ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel puțin diminuată de către instanțele de judecată, pentru a fi proporțională”, a declarat Dan Dascălu, avocat partener D&B David și Baias.
 
Dificultăți în implementare pentru companii:
 
• Actualizarea sistemelor ERP şi modificarea procedurilor interne de lucru
• Costuri de personal
• Monitorizarea plăților şi transferurilor
• Evidențierea separată a tranzacțiilor în conturi dedicate de TVA, verificarea lor de către autorități
• Costuri cu prefinanțarea TVA

Comenteaza