În primă fază, francezii vor forma un grup de lucru, cu scopul de a identifica nevoile companiilor din Cluj şi formula potrivită de asociere, conform anunţului făcut la ceremonia de la Turnul Croitorilor. Întâlnirea cu reprezentanţi ai comunităţii de afaceri francofone va avea loc în toamnă.
"O astfel de reţea ar fi utilă pentru a ne cunoaşte mai bine nevoile, ca să ne promovăm mai eficient afacerile pe care le dezvoltăm, dar şi pentru a primi mai bine investitori francezi. Vrem să promovăm dezvoltarea durabilă, ca alternativă a economiei speculative, financiare, imobiliare din ultima perioadă", a explicat Fesneau. "Va fi un fel de reţea de comunicare, o platformă, ne concentrăm pe cei din Cluj, dar şi pe Transilvania. Am văzut cu toţii ce poate să facă o reţea ca Facebook, de exemplu în răspândirea mişcărilor pentru independenţă în ţările arabe", a completat consulul.
Companiile franceze au creat la Cluj 3.000 de locuri de muncă, potrivit estimărilor, cei mai mari angajatori fiind jucătorii din retail (Cora, Carrefour), financiar-bancar (Societe Generale, Groupama) şi producţie (Energom, Michelin - distribuţie, la Cluj). "Există firme franceze interesate, care ne contactează pe noi, dar criza economică a mai încetinit acest proces. O parte pozitivă ar fi că piaţa imobiliară, una dintre problemele Clujului din cauza preţurilor prea mari pentru investitorii interesaţi, începe să îşi revină, să fie la niveluri abordabile. În plus, parcurile industriale Tetarom se extind, iar aici vor fi oportunităţi", a amintit Fesneau.
Pe de altă parte, investitorii au de analizat şi minusurile în ceea ce priveşte potenţialul Clujului: instabilitatea fiscală şi infrastructura încă deficitară. "Dar acestea nu sunt doar probleme ale Clujului, este o chestiune valabilă pentru România. Corupţia nu e o problemă în Cluj, se simte mai mult la Bucureşti, din discuţiile cu colegii de acolo. Eu am o firmă cu 110 angajaţi, dar nu m-am lovit de aşa ceva aici. În plus, 80-90% din activitatea companiilor franceze înseamnă export, aşa că nu sunt atât de expuse", a menţionat Fesneau.
Francezii cu legături în comunitatea de afaceri clujeană, alături de reprezentanţi ai administraţiei, au sărbătorit şi au socializat la Turnul Croitorilor, cu prilejul Zilei Naţionale a Franţei, cu o zi în avans. Încă de la intrare, panglicile roşu-alb-albastre de la balustrade au dat semnalul întâlnirii francofone. Parterul centrului de cultură urbană a fost decorat cu aranjamente florale în culorile drapelului francez, iar invitaţii au fost încurajaţi la socializare cu pahare de vin.
După discursul oficial, citirea mesajului ambasadorului de la Bucureşti, Henri Paul, şi invitaţia de a contribui la crearea noii reţele de afaceri, în "Bastion" s-a auzit La Marseillaise. Printre invitaţi s-au numărat reprezentanţi ai unor companii ca Auchan sau KPMG, dar şi oficiali din instituţii clujene, reprezentanţi de la primărie, prefectură, Regia Autonomă de Transport Urban Călători (Liviu Neag), Agenţia de Dezvoltare Regională Nord-Vest (Claudiu Coşier), Asociaţia Patronilor şi Meseriaşilor (Augustin Feneşan), Compania de Apă Someş (Lucian Croitoru).
Kristina REŞTEA , Luminiţa SILEA