Fiscul își reintră în rol: somații, titluri executorii, popriri. Ce trebuie să facă firmele cu datorii

Fiscul își reintră în rol: somații, titluri executorii, popriri. Ce trebuie să facă firmele cu datorii

25 octombrie a fost data la care expiră pauza luată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar după această dată societățile ar trebui să analizeze situația fiscală în care se regăsesc pentru a-și asigura un final de an ceva mai liniștit, atrag atenția specialiștii în fiscalitate.

“Cele mai importante demersuri ar fi cele care vizează dobânzile și penalitățile datorate pentru obligații anterioare lui martie 2020, dar nici oferta de eșalonare proaspăt adoptată nu este de lepădat”, atrage atenția George Trantea, counsel în cadrul biroului de avocatură Filip & Company, specializat în controverse fiscale.

Șeful Cancelariei Prim-Ministrului a anunțat adoptarea unei ordonanțe de urgență care prelungește pauza ANAF, însă numai parțial. Materialul are în vedere ordonanța din 22 octombrie din perspectiva anunțului făcut de Șeful Cancelariei și a proiectului de ordonanță ce fusese publicat anterior de Ministerul Finanțelor Publice.

Aspectele pe care contribuabilii să le ia în considerare din 26 octombrie

1. Dobânzi și penalități

Sumele declarate între 21.03.2020 și 25.10.2020 vor genera dobânzi și penalități după 25.12.2020. La amnistia dobânzilor și penalităților aferente taxelor și impozitelor datorate anterior datei de 31 martie 2020, probabil cea mai importantă prevedere fiscală a acestui an a fost anularea totală a dobânzilor și penalităților din ultimii cinci ani. Aproape indiferent de situația în care erau datorate dobânzile și penalitățile din ultimii cinci ani pot fi anulate.

2. Executarea silită

Până la 25 octombrie 2020, teoretic procedurile de executare silită au fost suspendate. Practic, ANAF a înțeles să impute plățile primite de la contribuabili contrar indicațiilor acestora și astfel a continuat executările.

Din 25.10.2020, revenim la somații, titluri executorii, popriri, dar și la măsurile pe care le putem lua pentru a obține suspendarea executării: proceduri de eșalonare, transmiterea scrisorilor de garanție bancară sau a polițelor de asigurare.

Ordonanța din 22.10.2020 nu pare a stabili măsuri de suspendare pentru creanțele fiscale anterioare perioadelor de stare de urgență sau stare de alertă, astfel că, pentru acestea ANAF își reia în totalitate activitatea.

3. Prescripția

Interesant este și faptul că, din 25 octombrie, se reiau și termenele de prescripție care au fost suspendate, atât din perspectiva ANAF, cât și din cea a contribuabilului. Din perspectiva ANAF, suspendarea de 6 luni și 10 zile reprezintă o perioadă suplimentară în care ar putea să stabilească sau să execute creanțe fiscale.

Coroborând această suspendare cu prevederile Codului de Procedură Fiscală ce stabilesc că prescripția începe la data de 1 iulie a anului următor, termele se prelungesc. Partea bună este că și societățile vor avea dreptul de a cere restituiri, rambursări și dobânzi până la aceste date.

4. Soluționarea deconturilor de TVA

Până la 25 octombrie 2020, ANAF a soluționat deconturile cu sumă negativă de TVA fără control anterior, urmând a realiza analiza de risc și inspecția ulterior. În această materie ianuarie este noul octombrie, deoarece ordonanța din 22.10.2020 prelungește termenul de aplicare al măsurii până la 25.01.2021. Reamintim că există o serie de excepții, situații în care se impune soluționarea decontului cu inspecție anticipată.

5. Dobânzile și penalitățile deja achitate

Profităm de atenția acordată zilei de 25 octombrie pentru a ridica o problemă referitoare la modul în care sunt elaborate și aplicate actele normative prin care se instituie facilități privind dobânzile și penalitățile – cea a accesoriilor deja achitate.

Pentru a face ordonanța de urgență 69/2020 și mai atrăgătoare, semnalăm faptul că, astfel cum reiese din modul în care aceasta este redactată, raportat și la principiile care o animă, anularea ar trebui să aibă în vedere și accesoriile deja achitate pentru obligații principale (stinse sau nu din ultimii 5 ani).

Procedura de aplicare însă taie avântul textului Ordonanței și limitează anularea la dobânzile neachitate și la cele achitate după 14 mai 2020.

“Dincolo de aceste întrebări retorico-juridice, rămâne sentimentul că statul are grijă să transmită încredere şi spirit mobilizator, loialitate contractuală şi disponibilitate de adaptare a raporturilor de afaceri numai acelora care s-au fofilat”, consideră George Trantea.

Comenteaza