Fonduri europene sufocate de birocraţie
- Scris de Bogdan Vasilescu
- 04 Aug 2010, 00:44
- Economie
- Ascultă știrea

DISTRIBUIE
Firmele şi instituţiile de stat vor avea acces la noi fonduri europene destinate resurselor umane. Cu o singură condiţie: să depăşească obstacolul birocraţiei.
Autoritatea de Management din Cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) a anunţat, ieri, la Cluj, lansarea a şase noi domenii majore de intervenţie. Bugetul estimativ al acestora trece de un miliard de lei.
Pe cât de importante sunt fondurile oferite prin POSDRU, pe atât de mari par să fie problemele ce înconjoară accesarea lor. Schimbarea frecventă a documentaţiei şi a actelor necesare, revizuirea contractelor, controalele, rambursările extrem de greoaie, lipsa de informaţii sau dificultăţile în implementare sunt numai câteva dintre piedicile cu care se confruntă cei ce accesează aceste fonduri. Potrivit regulamentului, beneficiarii pot fi atât instituţiile publice, cât şi firmele sau organizaţiile neguvernamentale.
“O bună parte dintre proiecte sunt blocate din cauza beneficiarilor. Aceştia fie au dificulăţi în implementare, fie refuză să semneze contractele de prefinanţare”, spune Anca Zevedei, director general AMPOSDRU. Aceasta a oferit exemplul Universităţii “Babeş-Bolyai”, care nu a semnat încă anumite hârtii din şase contracte de finanţare. “Reprezentanţii universităţii nu au înţeles faptul că evaluarea proiectelor o face Autoritatea Naţională de Management şi nu se face la nivelul instituţiei. Astăzi (marţi - n. red.) ne vom întâlni cu conducerea universităţii pentru a rezolva această situaţie. Altfel, trebuie să se ştie că există riscul ca o instituţie care ridică probleme să fie exclusă de pe lista beneficiarilor”, a subliniat Anca Zevedei. Vom reveni cu poziţia UBB după întâlnirea cu reprezentanţii AMPOSDRU în ediţia de mâine.
O nouă dovadă a obstacolelor întâmpinate în accesarea fondurilor europene o constituie cazul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj. “AJOFM a depus două proiecte pe POSDRU şi am aflat că nu putem obţine banii. Iar asta deorece în bugetul nostru, care este decis la Bucureşti, nu sunt cuprinse fonduri pentru prefinanţare şi nici nu putem solicita aceşti bani fiindcă se interpretează ca fiind ajutor de stat. Din această cauză proiectele sunt blocate”, afirmă Augustin Feneşan, membru în Consiliul de conducere al AJOFM.
Dar cea mai clară dovadă a problemelor din acest domeniu o reprezintă gradul de absorţie: 8% la sfârşitul primului semestru. “Principalii vinovaţi pentru această situaţie sunt beneficiarii, care nu ştiu să întocmească cererile de rambursare, nu prezintă toate documentele necesare sau au probleme în implementarea proiectelor”, susţine Zevedei. Nu de aceeaşi părere sunt beneficiarii, care, pe de o parte, acuză ineficienţa Autorităţii de Management, iar, pe de alta, lipsa de informaţii.
“Am semnat un contract de finanţare pe POSDRU în mai, iar în iunie a trebuit să începem implementarea. Am apelat la ajutorul OIR (Organismul Intermediar Regional). Problema este că acest organism nu poate emite instrucţiuni de implementare, iar între cererea de prefinanţare şi contract există diferenţe. Noi nu ştim dacă facem bine implementarea şi ne este teamă că nu ni se va accepta rambursarea. Iar asta fiindcă nu avem suficiente informaţii”, subliniază Larisa Petcu, reprezentantă a unei firme locale. Anca Zevedei se disculpă însă pentru această lipsă de informaţii: “Nu am primit nicio informaţie din teritoriu. Nu ni s-a semnalat nimic. Au spus că au trimis. Dar eu nu sunt poştaş. Să vină cu dovada că au trimis scrisori către noi!”, precizează ea.
Pe cât de importante sunt fondurile oferite prin POSDRU, pe atât de mari par să fie problemele ce înconjoară accesarea lor. Schimbarea frecventă a documentaţiei şi a actelor necesare, revizuirea contractelor, controalele, rambursările extrem de greoaie, lipsa de informaţii sau dificultăţile în implementare sunt numai câteva dintre piedicile cu care se confruntă cei ce accesează aceste fonduri. Potrivit regulamentului, beneficiarii pot fi atât instituţiile publice, cât şi firmele sau organizaţiile neguvernamentale.
“O bună parte dintre proiecte sunt blocate din cauza beneficiarilor. Aceştia fie au dificulăţi în implementare, fie refuză să semneze contractele de prefinanţare”, spune Anca Zevedei, director general AMPOSDRU. Aceasta a oferit exemplul Universităţii “Babeş-Bolyai”, care nu a semnat încă anumite hârtii din şase contracte de finanţare. “Reprezentanţii universităţii nu au înţeles faptul că evaluarea proiectelor o face Autoritatea Naţională de Management şi nu se face la nivelul instituţiei. Astăzi (marţi - n. red.) ne vom întâlni cu conducerea universităţii pentru a rezolva această situaţie. Altfel, trebuie să se ştie că există riscul ca o instituţie care ridică probleme să fie exclusă de pe lista beneficiarilor”, a subliniat Anca Zevedei. Vom reveni cu poziţia UBB după întâlnirea cu reprezentanţii AMPOSDRU în ediţia de mâine.
O nouă dovadă a obstacolelor întâmpinate în accesarea fondurilor europene o constituie cazul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj. “AJOFM a depus două proiecte pe POSDRU şi am aflat că nu putem obţine banii. Iar asta deorece în bugetul nostru, care este decis la Bucureşti, nu sunt cuprinse fonduri pentru prefinanţare şi nici nu putem solicita aceşti bani fiindcă se interpretează ca fiind ajutor de stat. Din această cauză proiectele sunt blocate”, afirmă Augustin Feneşan, membru în Consiliul de conducere al AJOFM.
Dar cea mai clară dovadă a problemelor din acest domeniu o reprezintă gradul de absorţie: 8% la sfârşitul primului semestru. “Principalii vinovaţi pentru această situaţie sunt beneficiarii, care nu ştiu să întocmească cererile de rambursare, nu prezintă toate documentele necesare sau au probleme în implementarea proiectelor”, susţine Zevedei. Nu de aceeaşi părere sunt beneficiarii, care, pe de o parte, acuză ineficienţa Autorităţii de Management, iar, pe de alta, lipsa de informaţii.
“Am semnat un contract de finanţare pe POSDRU în mai, iar în iunie a trebuit să începem implementarea. Am apelat la ajutorul OIR (Organismul Intermediar Regional). Problema este că acest organism nu poate emite instrucţiuni de implementare, iar între cererea de prefinanţare şi contract există diferenţe. Noi nu ştim dacă facem bine implementarea şi ne este teamă că nu ni se va accepta rambursarea. Iar asta fiindcă nu avem suficiente informaţii”, subliniază Larisa Petcu, reprezentantă a unei firme locale. Anca Zevedei se disculpă însă pentru această lipsă de informaţii: “Nu am primit nicio informaţie din teritoriu. Nu ni s-a semnalat nimic. Au spus că au trimis. Dar eu nu sunt poştaş. Să vină cu dovada că au trimis scrisori către noi!”, precizează ea.
DISTRIBUIE
Comenteaza