Furnizorii explică de ce plătim mai mult la curent și cum se schimbă din nou facturile

Furnizorii explică de ce plătim mai mult la curent și cum se schimbă din nou facturile

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) explică de ce plătim mai mult la curent și cum se vor schimba facturile.

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) anunță că începând cu 1 iulie 2025, subvenția acordată de stat prin intermediul furnizorilor pentru susținerea prețurilor plafonate a fost eliminată. Practic, de la această dată, consumatorii plătesc prețurile din piață, care au înregistrat o creștere și nu se preconizează o scădere semnificativă în perioada următoare.

„Piața energiei electrice NU s-a re-liberalizat. Începând cu data de 1 iulie 2025, a avut loc o singură modificare: a fost eliminată subvenția acordată de stat consumatorilor de energie electrică, prin intermediul furnizorilor de energie”, a transmis AFEER, într-un material de informare, potrivit economica.net. 

Furnizorii subliniază că prețurile din piață, de unde achiziționează energia pentru consumatori, au crescut în ultima perioadă și rămân la un nivel ridicat.

„Potrivit rapoartelor operatorilor de piață, în ultimii ani marcați de crize succesive – sanitară, economică, energetică și geo-politică – prețurile energiei electrice au înregistrat fluctuații semnificative. Pe Piața Centralizată pentru Contracte Bilaterale – LE-FLEX, prețul mediu al produsului bandă (livrare la putere constantă în fiecare oră) a fost: 755 lei/MWh în 2023, aproximativ 507 lei/MWh în 2024, iar în iunie 2025, circa 620 lei/MWh, cu peste 20% mai mult față de media anului precedent. De asemenea, ultimele tranzacții pentru semestrul II din 2025 și pentru anul 2026 s-au încheiat la prețuri de peste 600 lei/MWh.

Aceste prețuri se reflectă direct în facturile consumatorilor. În plus față de costul energiei active, facturile includ și: tarifele de transport și distribuție, tariful pentru serviciul de sistem, certificate verzi, contribuția de cogenerare, contribuția CfD, accize, TVA, precum și costuri pentru profilare și dezechilibrele generate în sistem”, explică reprezentanții AFEER.

Furnizorii evidențiază rolul lor esențial în menținerea echilibrului pieței și al sistemului energetic național, explicând modul în care gestionează variațiile de consum ale clienților.

„Furnizorii de energie joacă un rol esențial în echilibrul pieței și al sistemului energetic național, acționând ca integratori între producători și consumatori. Pentru a estima cât mai corect necesarul de energie, aceștia analizează în permanență comportamentul de consum al clienților. Abaterile față de estimări – fie prin scăderi, fie prin creșteri bruște ale consumului – generează dezechilibre și, respectiv, costuri suplimentare. Deoarece decontarea în România se face la fiecare 15 minute, furnizorii trebuie să gestioneze continuu aceste variații, utilizând toate mecanismele disponibile de tranzacționare: contracte la termen, piețele spot, piața de echilibrare etc., pentru a optimiza costurile și a proteja interesul consumatorilor”, mai arată AFEER.

De asemenea, furnizorii afirmă că nu au avut de câștigat din aplicarea schemei de plafonare și compensare, ci dimpotrivă – au acumulat pierderi importante și au fost supuși unor presiuni financiare considerabile.

„Furnizorii au suportat integral, în primă etapă, costurile schemei de compensare, încasând de la consumatori doar sumele compensate. Statul ar fi trebuit să le deconteze diferența dintre prețul de piață al energiei și prețul plafonat/subvenționat, însă decontările sunt blocate de peste un an și jumătate, iar restanțele statului față de furnizori deja depășesc 6 miliarde de lei. Ultimele facturi validate, până în prezent, de ANRE în vederea compensării sunt cele aferente lunii ianuarie 2024, iar, până în acest moment, documentele furnizorilor au fost extrem de riguros verificate de către ANRE, înainte de a fi decontate sumele cuvenite.

Contrar celor vehiculate în spațiul public, furnizorii nu au avut de câștigat de pe urma aplicării schemei de plafonare-compensare. Astfel, la început, componenta de furnizare prevăzută de lege acoperea costurile acestui serviciu, însă, în scurt timp, din cauza creșterii costurilor cu echilibrarea și a celor financiare generate de împrumuturile necesare pentru a acoperi sumele care trebuiau compensate de stat, întârziate la plată, această componentă a devenit insuficientă pentru a acoperi cheltuielile reale de furnizare”, precizează AFEER.

În contextul noilor modificări legislative privind consumatorii vulnerabili, care impun și introducerea unui nou cod de bare pe factură, președintele AFEER, Laurențiu Urluescu, subliniază dificultățile suplimentare generate pentru furnizori: „De la introducerea schemei de sprijin privind plafonarea și compensarea prețurilor la energie, cred că este deja a 20-a oară când furnizorii sunt nevoiți să modifice facturile. Aceste modificări presupun costuri semnificative, costuri pe care nimeni nu le decontează. De asemenea, nici sumele de bani pe care furnizorii le-au împrumutat de la bănci pentru a susține aceste scheme în numele statului nu au fost recuperate” . 

Comenteaza