Grecii de la Aktor au terminat mai repede autostrada la București decât la Cluj

Grecii de la Aktor au terminat mai repede autostrada la București decât la Cluj
Lotul 2 din Autostrada Sebeș - Turda a luat o pauză de o jumătate de an | Foto: Ziarul Unirea

Antreprenorul grec a finalizat cu întârziere de un an Autostrada Urbană București – Ploiești, deși aceasta avea doar 3 km, în timp ce la Autostrada Sebeș - Turda întârzierea este deja de trei ani. Cel mai lung tronson al magistralei rutiere din Cluj a fost pasat pentru anul viitor.

„E o adevărată onoare pentru Aktor să prezinte încă un proiect important de infrastructură care să îmbunătățească rețeaua națională de autostrăzi. Având 17 ani de prezență în România, Aktor este dedicat nu numai să realizeze construcții solide și fiabile, dar cel mai important, legături trainice de încredere reciprocă. Suntem mândri să oferim încă un alt proiect care susține dezvoltarea și aduce valoare vieții cotidiene a oamenilor și așteptăm cu nerăbdare să contribuim la consolidarea infrastructurii din România”, a declarat directorul executiv Alexandros Exarchou.

Aktor a finalizat secțiunea București – Ploiești, sector 1, km 0+000 – km 3+325; nod Centura București km 6+500 și nod Moara Vlăsiei km 19+500, a Autostrăzii 3 București – Brașov, ultima parte esențială care face legătura cu rețeaua națională de drumuri, permițând accesul direct din str. Petricani către Ploiești și facilitând conexiunea Bucureștiului cu restul țării.

Secțiunea a avut având un buget de 128 de milioane de lei și a constat într-o autostradă de 3,3 km cu cinci intersecții, două pasaje superioare și un pod peste Valea Saulei. Proiectul a fost cofinanțat de statul român și de Uniunea Europeană și implementat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.

Autostrada urbană se oprește într-un semafor

Cu toate acestea, autostrada urbană se opreşte într-un semafor în Şoseaua Petricani, soluţie agreată de către Primăria Capitalei. Autorităţile susțin că era singura soluţie viabilă, fiind luate în calcul şi un sens giratoriu sau un pasaj peste Şoseaua Petricani. 

Primii 3,2 km din autostradă de la Şoseaua Popasului la centură au fost finalizaţi în 2015. În acel an a fost contractată construirea ultimilor 3,3 km din A3 spre capitală, între Şoseaua de Centură şi Şoseaua Petricani. Termenul inițial de de finalizare era noiembrie 2017 pentru un contract de 129 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată (TVA).

Calvarul Alba Iulia - Aiud, perpetuat și în 2019

Lucrările la cel mai lung tronson aflat în construcție de pe A10, lotul 2, Pârâul Iovului – Aiud, au fost reluate în toamnă după șase luni de pauză, iar acesta va fi terminat cu o întârziere de cel puţin trei ani. Cei 24 km îi vor ajuta pe șoferi să evite două puncte foarte aglomerate de pe Drumul Național (DN) nr. 1. Lucrările costă 250 de milioane de lei, fiind executate de Aktor.

“S-a lucrat într-un ritm care tindea spre zero. Din păcate, a fost o mare problemă aici: intrarea în insolvenţă. Punctele nevralgice sunt structurile mari. Vorbim de cele două poduri peste Mureş”, a afirmat Ionuţ Ciurea, reprezentant al Asociaţiei Pro Infrastructură.

Pe tronsonul cuprins între Pârâul Iovului și Aiud lucrările au început apoi să avanseze. Pe șantier au fost readuse zeci de utilaje, ia muncitorii s-au concentrat la cele două poduri. Până atunci, singura alternativă este Drumul Național nr. 1, o șosea cu risc crescut de accidente.

Conducătorii auto sunt obligați acum să circule doar pe câte o bandă pe sens și de cele mai multe ori sunt blocați în ambuteiaje, atât în zona Aiud, cât și la intrare în Teiuș, fiind nevoiți să stea în coloane lungi de zeci de kilometri, ore în șir. 

Lucrare blocată de insolvență

Euro Construct Trading 98, componentă a asocierii cu Aktor care a câștigat licitația pentru lotul 2, a intrat în insolvență în acest an din cauza datoriilor către furnizori, de 80 de milioane de euro. Printre creditori se numărau societățile Fraţii Vlaic Prod, Smart Construct şi UTI Grup.

Autostrada Sebeş - Turda are 70 km şi trebuia să fie gata încă din 2016. Ea este împărţită în patru loturi, ultimele două fiind deschise circulației în vară: Aiud – Decea (12,5 km) și Decea – Turda (24,3 km). Lotul 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) are 17 km, iar lotul 2 (Pârâul Iovului – Aiud), 24,3 km. Costul total al autostrăzii se ridică la 420 de milioane de euro, fără TVA.

În prezent, Aktor are patru proiecte în curs de construcție în România, Drumul Național Baia Mare – Sighetu Marmației și Calea Ferată Brașov – Simeria, secțiunea Micăsasa - Coșlariu, în mare parte finalizate, Autostrada Sebeș – Turda, și calea Ferată Ilteu – Gurasada 2C.

Au șantiere în Qatar și Columbia

Una dintre cele mai importante lucrări a fost realizarea stației de epurare a apelor uzate București, cu o capacitate de tratare pentru 1,75 milioane de locuitori. Aktor a mai finalizat proiecte rezidențiale, fabrici, clădiri comerciale pe teritoriul României. Aceasta este implicată în 13 proiecte de autostrăzi și de cale ferată aflate în construcție în România, Cehia, Serbia, Albania.

Aktor face parte din grupul Ellaktor, care acționează în domeniile construcții, infrastructură, proiecte industriale și de clădiri, energiei solară, exploatatea carierelor, management de proiect. Compania are în subordine 18.500 de persoane, inclusiv la subcontractori.

Printre lucrările sale de infrastructură se numără linia de metrou 2 din Atena, metroul din Salonic, noul Muzeu Acropolis din Atena, podul Rion-Antirrion din Peloponez (Grecia), Metroul Gold Line din Doha (Qatar), stația de epurare a apelor uzate din Bogota (Columbia).

Comenteaza