Mall-urile Clujului, la patru ani
- Scris de Kristina Restea
- 09 Oct 2011, 23:55
- Economie
- Ascultă știrea

Cele mai mari centre comerciale din Cluj au fost deschise în toamna anului 2007, la interval de o lună. La patru ani de activitate, prin spaţii disponibile în urma retragerii unor chiriaşi sau modificări de structură, şi Iulius, şi Polus au reuşit să "marcheze" aniversarea cu doi retaileri internaţionali "proaspăt" lansaţi pe piaţa locală: H&M, respectiv New Look.
În primele nouă luni ale anului, Iulius Mall Cluj a înregistrat un trafic de vizitatori de aproximativ 10,5 milioane de persoane, conform reprezentanţilor companiei. "Este un flux de vizitatori şi, totodată, de clienţi în creştere comparativ cu perioada similară a anului trecut", a transmis Gabriela Doboş, PR officer al grupului. Mall-ul de la Cluj a încheiat anul 2010 cu un trafic de vizitatori de 14,3 milioane de persoane pentru cele 12 luni. Pe de altă parte, domeniul retailului nu a rămas neafectat de criza economică: unii dintre chiriaşi şi-au restrâns afacerile, alţii şi-au refăcut bugetele, iar chiriile s-au diminuat în ultimii ani şi la Cluj. În Iulius Mall nivelul chiriilor a scăzut, în medie, cu 15% în intervalul 2007-2011, potrivit oficialilor grupului.
În afacerile grupului de firme Iulius, shopping mall-ul din Cluj-Napoca are pondere de circa o treime. Grupul ieşean a dezvoltat patru mall-uri în ţară, la Cluj, Iaşi, Suceava şi Timişoara, iar în cele patru centre comerciale au adus venituri de 41,2 milioane de euro, potrivit datelor făcute publice de companie. Societatea Iulius Mall Cluj, înregistrată în judeţ, a atins în 2010 o cifră de afaceri de 55,1 milioane de lei (12,8 milioane de euro) şi o pierdere de 19,8 milioane de lei. "Există noutăţi privind actualul mix de chiriaşi şi strategia Iulius Mall Cluj vizează consolidarea acestui mix. Fluxul de noi operatori este unul mai redus acum comparativ cu anii anteriori", au menţionat reprezentanţii companiei. Dezvoltatorul mall-urilor Iulius pregăteşte pentru anul viitor extinderea cu birouri la Cluj, pe malul lacului din Gheorgheni, în apropierea complexului deja ridicat. Conform Iulius, proiectul privind imobilul de birouri se află deocamdată în curs de obţinere a autorizaţiilor şi avizelor necesare demarării lucrărilor de construire.
Complexul Polus Center înregistrează o medie lunară de circa 825.000 de vizitatori pe lună, cu variaţii de creştere între 8 şi 12% pe lună, potivit datelor transmise de administratorii complexului. Cel mai important nou chiriaş anunţat pentru perioada următoare este Douglas, unul dintre cei mai mari jucători din retailul european de parfumerie şi produse cosmetice. Magazinul Douglas din Cluj se deschide în 13 octombrie şi va ocupa o suprafaţă de 250 mp în Polus. Polus Transilvania Companie de Investiţii, dezvoltator al centrului comercial Polus Center, a înregistrat în 2009 (cele mai recente date disponibile) cifra de afaceri de 59 de milioane de lei şi pierdere de 18,1 milioane de lei. Complexul a fost administrat până în urmă cu un an de TriGranit Management, iar din 13 octombrie 2010 centrul comercial a trecut sub administrarea EHL Real Estate România. PCC este cel mai întins centru comercial pe un singur nivel din România. Cu o suprafaţă închiriabilă de 60.000 mp, acesta înglobează 186 de magazine, printre care un multiplex cu opt săli de cinema şi un hipermarket Carrefour. Polus Cluj este deţinut de către grupul austriac Immofinanz şi se află în administrarea EHL Real Estate România.
Chiriaşi de toamnă
Retailerul suedez H&M şi-a deschis în 15 septembrie magazinul de la Cluj. Unitatea din Iulius Mall ocupă 1.000 mp, fiind amenajată pe două niveluri în mall-ul din Gheorgheni, primul astfel organizat în complexul comercial. La Polus Center, în aceeaşi zi se inaugura primul magazin New Look din Cluj, brand britanic abia intrat în România. Retailerul a deschis un magazin de 470 mp, o investiţie de 600.000 de euro.