Micile păcăleli cu care se creşte o mare afacere auto

Micile păcăleli cu care se creşte o mare afacere auto
Un patron de firmă a găsit modalităţi micuţe, dar profitabile, de a pune un ban în plus la chimir.

"Este viaţă grea în transporturi. Nu ştiu transportatori care să se fi îmbogăţit", se plânge Sandu Florian, unul dintre proprietarii firmei de transport de marfă Simer Impex SRL, din comuna Ţaga. Totuşi, potrivit surselor ZIUA de CLUJ, patronii Simer Impex (Sandu Florian conduce firma alături de fratele său, Cosmin Florian) au găsit câteva soluţii nu ca să se îmbogăţească, dar să o ducă un pic mai bine.

Păcăleala cu rovinietele. Profit de mii de lei

Simer are în jur de 35 de maşini cu care transportă marfă, majoritatea de 7,5 tone, dar şi remorci. Pentru ansamblele auto camion + remorcă, firma trebuie să achiziţioneze roviniete de categoria F (vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egal cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe, inclusiv). Costul pentru un an este de 5459,28 lei. În schimb, firma ia roviniete de categoria E (vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egal cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe, inclusiv). Diferenţa este de peste 2200 de lei, care înmulţit cu numărul de camioane, 35, dă o sumă de aproape 80.000 de lei. Cum amenda pentru o astfel de contravenţie este de 3.000 de lei, jumătate dacă este plătită în 48 de ore, fraţii Florian s-au gândit că nu poate statul să le ia mai mult decât economisesc cu rovienetele.

"Găsim în trafic cazuri de neconformitate a rovienetei cu ansamblul controlat. Pot să confirm că au existat neconformităţi de genul acesta şi în ceea ce priveşte societatea la care faceţi referire. Pot să vă spun că rovinieta e primul lucru pe care îl controlează inspectorii, asta pentru că şoferii îşi pot plăti rovinieta rapid, cu un simplu SMS. Iar problemele legate de rovinieta se pot constata uşor, având în vedere că, pentru a păcăli camerele fixe, unele camioane au numărul de înmatriculare în parbriz sau apelează la alte subterfugii: vopsesc plăcuţele, le stropesc cu ulei sau cu smoală etc", a declarat Mihai Badiu, şeful regional al Inspectoratului de Stat pentru Control în Traficul Rutier (ISCTR).

Păcăleala a funcţionat şi pentru că numeroasele camere fixe care citesc rovinietele identifică doar plăcuţa de înmatriculare a maşinii, nu şi numărul de axe. Practic, e nevoie ca şoferul să fie oprit de inspectorii de la ISCTR, lucru care se mai poate evita atunci când acesta are în cabină o staţie de emisie-recepţie şi ţine legătura cu alte persoane din trafic.

Sandu Florian a dat vina pentru problema cu rovinietele pe şoferi. "Le-am rezolvat. Am fugit după doi iepuri şi nu am prins niciunul. Şoferii au schimbat remorcile între ele, că avem mai multe remorci, şi mai mici, şi mai mari, iar ei nu au fost atenţi. Anul acesta, pe măsură ce au expirat rovinietele, am cumpărat la toate maşinile la preţul maxim", a spus Florian.
Pe de altă parte, patronul acceptă acuzaţia că maşinile nu ar fi în cea mai bună stare. Vorbim în special de probleme la sistemele de frânare ale maşinilor şi remorcilor. "Am visat la un parc de maşini noi, dar nu am reuşit. Maşinile sunt aşa cum sunt, tot reparăm la ele. Nu o să găsiţi transportator care să nu se confrunte cu astfel de probleme".

Şoferii rămân fără diurnă

O sursă ZIUA de CLUJ afirmă că patronii i-ar păcăli şi pe şoferi, iar proprietarul recunoaste că au existat nereguli în trecut, dar că acum se munceşte cinstit. Concret, e vorba despre faptul că şoferilor li s-ar lua diurnele.

"Salariul meu avea o componentă fixă şi una strâns legată de realizări, adică 27 de bani pe kilometru parcurs. La asta se adăuga, teoretic, diurna. La final de lună mi se calcula diurna, pe care o primeam pe card în prima parte a lunii următoare. La mijlocul lunii îmi primeam salariul fix, iar spre final, pe cel variabil. Din acest salariu variabil mie mi se scădeau banii de diurnă. Patronii au un carneţel pe care îşi notează cât a primit fiecare diurnă şi trebuie să le returneze frumuşel bănuţii", a afirmat un fost angajat al societăţii.

"Nu este aşa. Şoferii au o foaie de diurnă; o aduce la final de lună în garaj şi i-o plătim. La fel şi salariul. Noi suntem slugile şoferilor. Pe vremuri era altfel, dar nu poţi să rezişti pe piaţă atâta timp dacă nu eşti ok. Am construit afacerea aceasta de la zero, iar statul roman ne-a întors spatele. Pe caiet scriem dacă am împrumutat bani la şoferi, că mai vin unii şi spun că au nevoie de 100 de lei şi le dăm. Trebuie să fim cinstiţi, că ştiţi cum se spune: furi cu o mână, dai cu două", a explicat Florian.

În legătură cu acest subiect, ZIUA de CLUJ a luat legătura cu Inspectoratul Teritorial de Muncă.

"Afacerile nu merg cum trebuie în România. Au venit prieteni de-ai mei să investească şi au dat numai peste ghimpi şi peste scaieţi. În şase luni, şi-au irosit bani mulţi munciţi pe afară. Au decis să plece din nou, pentru că România nu-i cum trebuie când vine vorba de sprijinirea mediului de afaceri", a mai subliniat Sandu Florian. El sustine că a muncit zi şi noapte, iar noi am aflat că nu ar fi fost fără folos: omul de afaceri deţine şase apartamente şi două maşini de lux.

Comenteaza